Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
definiera matadoravla...Jag förstår. Men det var kanske inte riktigt svar på frågan om din definition av avelsmatador innebär att man har matadoravlat på hingsten ifråga? Det var alltså själva begreppsdefinitionen jag undrade över.
Om vi släpper Humanist för ett ögonblick, så som du definierar begreppet "avelsmatador", innebär det att man med nödvändighet har matadoravlat på en hingst som du skulle benämna "avelsmatador"? Och tvärtom, så som du definierar begreppet "avelsmatador", blir en hingst med nödvändighet en avelsmatador om man matadoravlar på den?
definiera matadoravla...
För mig är en avelsmatador en sådan som man i efterhand ser hur stort avtryck den gjort i rasen. Jag förstår därför inte riktigt vad du menar.
Jag begriper inte heller Mabuses invecklade resonemang.
För mig är en avelsmatador just det som flera andra sagt, han skall ha inflytande på aveln i generationer framåt, och det får man främst genom söner, sonsöner, osv.
För mig är nog Utrillo och kanske Irco Marco de senaste (sista) svenska matadorerna.
Hingstar som betäckt mycket och haft stort inflytande i första led, som Cortez, Robin Z, Cardento och Quite Easy har ju inte lyckats få fram söner som blivit lika populära som de själva varit, och det verkar inte bli något mer än söner, med något enstaka undantag. Cardento kanske fortfarande kan bli en matador, men då får han nog förlita sig på vad som kommer fram i andra avelsförbund.
En poppishingst är för mig inte det samma som en matador.