avelsmatador

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad är DIN definition på ordet avelsmatador?
Ordet används om hingstar på lite olika sätt och det känns som att man ibland pratar runt varandra med de olika definitionerna.

(tar min egen definition senare)
 
Sv: avelsmatador

Hingstar som lämnat stoooora avtryck i aveln. Typ Donnerhall, Weltmeyer och Florestan. Dom har blivit representanter eller grundat sina "bokstavslinjer".
 
Sv: avelsmatador

Jag tänker en hingst som verkligen präglade sin tid, vars avkommor förbättrade det stomaterial som fanns. För Sveriges del under 1900-talet tänker jag Utrillo och Humanist.
 
Sv: avelsmatador

Håller fullt med de två övriga absolut Utrillo, Hingstar längre tillbaks i stamtavlorna . Man vet aldrig förrens det gått några generationer hur en hingst gjort avtryck
 
Sv: avelsmatador

För mig är det helt enkelt en hingst som använts massor, som man idkat matadoravel med. Inte nödvändigtvis positivt, det finns ju hingstar som det matadoravlats på som inte fört aveln framåt så mycket som man hade hoppats. Fast det är väl inte de hingstarna som brukar stanna i minnet, de glöms bort med tiden.

Matadoravel har ju också risken att man sprider ett sämre anlag som hingsten ifråga haft, som man inte varit medveten om från början, ärftliga defekter och sjukdomar t ex.
 
Sv: avelsmatador

Fast Gaspari hade ju Humanist till farfar så han var ju en i generationerna efter. Därför anser inte jag att han själv var en matador utan en i leden efter, så som en avelsmatador ska utmärka sig med framstående avkommor i generation efter generation.

Inom den svenska galoppaveln säger jag Carnoustie xx som först var ledande fadershingst inder många år och därefter ledande morfarshingst.
 
Sv: avelsmatador

Så, med andra ord, med din definition, så behöver man inte matadoravla på en avelshingst för att han ska bli en avelsmatador? Knixigt. Humanist hade ju bara tjugo registrerade avkommor, det kan man ju med den bästa vilja i världen inte kalla matadoravel.
 
Senast ändrad:
Sv: avelsmatador

Om du tror att Humanist bara hade 20 avkommor så är det helt fel, han fick flera hundra. De utmärkte sig främst genom sina goda gångarter.

Man började inte registrera SWB förrän 1980 så han hade förstås inte en enda registrerad avkomma men däremot över tio godkända söner och ett stort antal stamboksförda ston.
 
Sv: avelsmatador

Ja, se där. Men förstod jag det rätt att din definition av avelsmatador inte behöver innebära att man matadoravlat på hingsten? Och tvärtom att en hingst inte blir en avelsmatador enbart för att man matadoravlat på den? Så som du definierar begreppet "avelsmatador"?
 
Sv: avelsmatador

Man matadoravlade på Humanist hela 30-talet. Leta fram en gammal stambok från den tiden så ser du hur mycket ston han fick.
 
Sv: avelsmatador

Jag förstår. Men det var kanske inte riktigt svar på frågan om din definition av avelsmatador innebär att man har matadoravlat på hingsten ifråga? Det var alltså själva begreppsdefinitionen jag undrade över.

Om vi släpper Humanist för ett ögonblick, så som du definierar begreppet "avelsmatador", innebär det att man med nödvändighet har matadoravlat på en hingst som du skulle benämna "avelsmatador"? Och tvärtom, så som du definierar begreppet "avelsmatador", blir en hingst med nödvändighet en avelsmatador om man matadoravlar på den?
 
Senast ändrad:
Sv: avelsmatador

En välanvänd hingst som satt stora postitiva avtryck i rasen, bland islänningar Orri, Hervar, Kjarval.
 
Sv: avelsmatador

Jag förstår. Men det var kanske inte riktigt svar på frågan om din definition av avelsmatador innebär att man har matadoravlat på hingsten ifråga? Det var alltså själva begreppsdefinitionen jag undrade över.

Om vi släpper Humanist för ett ögonblick, så som du definierar begreppet "avelsmatador", innebär det att man med nödvändighet har matadoravlat på en hingst som du skulle benämna "avelsmatador"? Och tvärtom, så som du definierar begreppet "avelsmatador", blir en hingst med nödvändighet en avelsmatador om man matadoravlar på den?
definiera matadoravla...

För mig är en avelsmatador en sådan som man i efterhand ser hur stort avtryck den gjort i rasen. Jag förstår därför inte riktigt vad du menar.
 
Sv: avelsmatador

Jag begriper inte heller Mabuses invecklade resonemang.:confused:

För mig är en avelsmatador just det som flera andra sagt, han skall ha inflytande på aveln i generationer framåt, och det får man främst genom söner, sonsöner, osv.
För mig är nog Utrillo och kanske Irco Marco de senaste (sista) svenska matadorerna.

Hingstar som betäckt mycket och haft stort inflytande i första led, som Cortez, Robin Z, Cardento och Quite Easy har ju inte lyckats få fram söner som blivit lika populära som de själva varit, och det verkar inte bli något mer än söner, med något enstaka undantag. Cardento kanske fortfarande kan bli en matador, men då får han nog förlita sig på vad som kommer fram i andra avelsförbund.

En poppishingst är för mig inte det samma som en matador.
 
Sv: avelsmatador

Matadoravel är för mig en hingst som används massor. Behöver alltså inte vara en hingst som lämnat bra. Hingstar som används mycket återkommer ofta både som fäder och morfäder även om de inte var bra.

En toppen hingst som knappt används kan aldrig bli en matador.

Tycker Gaspari var ett dåligt exempel på matador, han var en fantastisk förvärvare med ett relativt lågt stoantal.

Jazz, Donnerhall och aktuella Amperé o s v är exempel på matadoravel. D v s använda massor - får massor av avkommor....
 
Sv: avelsmatador

Är ju stor skillnad på matadoravel och avelsmatador det har ju inte med varandra att göra överhuvudtaget. Matadoravel handlar ju inte om något annat än att en hingst används väldigt mkt oavsett om den sen visar sig lämna bra eller inte så blir man ju aldrig en avelsmatador bara för att man har många avkommor.

En avelsmatador behöver inte ha använts för matadoravel däremot är det svårt att verkligen urskilja en avelsmatador om de inte har mycket avkommor. En avelsmatador är en hingst som satt mkt starkt avtryck i aveln och påverkat den i något specifikt avseende mkt tydligt i positiv riktning.

Ofta blir det ju matadoravel på de hingstar som har egenskaper för att göra dem till avelsmatadorer så då hänger det ju ihop men det bedrivs även matadoravel på väldigt många hingstar som sen aldrig blir några avelsmatadorer.
 
Sv: avelsmatador

Ja, inte är Corlensky G nån avelsmatador för att han betäckte många ston. Det får vi veta om några år. Sen finns det dem som inte betäckt så mkt, men lämnat fina hästar oavsett stomaterial. De är ju riktigt avelsmatadorer! En som inte nämnts som jag tänkte på är Ramiro, Han vill man ju ha nåt led längre bak på både dressyr o hoppsidan. En annan måste vara Amor.
 
Sv: avelsmatador

definiera matadoravla...

För mig är en avelsmatador en sådan som man i efterhand ser hur stort avtryck den gjort i rasen. Jag förstår därför inte riktigt vad du menar.

Aha, jag trodde det var allmänt känt vad matadoravel är för nåt! :laugh:

Jag lånar nationalencyclopedins definition för enkelhetens skull: "Matadoravel: kraftigt utnyttjande av vissa individer i en viss ras eller population. Vanligen handlar det om att ett fåtal handjur blir mycket intensivt använda."

Att man matadoravlar på en hingst betyder alltså helt enkelt att man använder honom mycket intensivt i aveln.
 
Sv: avelsmatador

Jag begriper inte heller Mabuses invecklade resonemang.:confused:

För mig är en avelsmatador just det som flera andra sagt, han skall ha inflytande på aveln i generationer framåt, och det får man främst genom söner, sonsöner, osv.
För mig är nog Utrillo och kanske Irco Marco de senaste (sista) svenska matadorerna.

Hingstar som betäckt mycket och haft stort inflytande i första led, som Cortez, Robin Z, Cardento och Quite Easy har ju inte lyckats få fram söner som blivit lika populära som de själva varit, och det verkar inte bli något mer än söner, med något enstaka undantag. Cardento kanske fortfarande kan bli en matador, men då får han nog förlita sig på vad som kommer fram i andra avelsförbund.

En poppishingst är för mig inte det samma som en matador.

Nejdå, det är inte alls något invecklat resonemang. Det hade räckt om Görel svarat ja eller nej - men eftersom jag frågade samma sak tre gånger, och inte fick nåt svar, så kommer det nog tyvärr inget heller. Synd, det hade varit intressant att få veta!

För tydlighetens skull kommer nu frågan en fjärde gång, det är verkligen ingen svår fråga: Blir en hingst avelsmatador om man matadoravlar på den?

Att matadoravla betyder alltså helt enkelt att man avlar mycket på den.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 296
Senast: manda
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 303
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 529
Senast: Squie
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp