Avelsindex 102

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sara87
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avelsindex 102

Intressant.

Den Gentle Star-avkomma jag har sett är faktiskt också väldigt lik sin mamma.

Min högst egen påkomna teori men den funkade för mig förutom färgen... :eek::love:

Däremot tror jag att talangen ofta kommer från pappan med tanke på avelsindex på första kullen...

Senast ändrad:

puttar tråden lite , finns det ingen som vet om hästar kan ha 10 utan att vara sjuka?

Conversation Piece: Hehehe...tycker du att jag är så enkelriktad? ;)

Igor Brick är väl för "lika för liten" som Amer I Can?

Måste bara fråga vad "alla" ser i Skogans Orlov. Jag tror ingenting på honom. Är ni inte rädda för att få en dinosaurie? :confused:

Ska fundera på om jag kommer på någon intressant hingst med lite storlek som passar blodsmässigt och även i budgeten.

Tack!
det behöver inte vara en väl beprövad hingst som har fått 345 föl och si och så många procent har vunnit, bla bla bla... utan nån mindre känd (som Orlov) går bra!

vad menar du med dinusaurie?:confused:
att han är stor?
til min lilla märr,gör det inget om det är en stor hinst, men som sagt, jag vill inte ha nån ringlig skör sak på 175 som inte kan hålla ordning på benen ;)

vad menar du med dinusaurie?:confused:
Jag brukar skämta och tycka att det är dinosauriestam, om det är gamla föräldrar. Typ farfar är så gammal att han är släkt med en dinosaurie... I ett eventuellt föls stamtavla skulle följande 4 hästar finnas i andra ledet.
Diamond Way, född 1982.
Skogsbotösen, född 1979.
Carmody Lobell, född 1983.
Fleur Lee, född 1994.

När fölet är fött 2009 är snittåldern på dessa fyra 24,5 år. Det tycker i alla fall jag är mycket, speciellt när både Skogans Orlov och Yalla Yalla Lee är obeprövade i aveln.

Inte så stor skillnad i ålder om du skulle välja Good As Gold, men han är i alla fall beprövad och bevisat bra. Passar nog bra blods- och stammässigt också. Undrar vad han kommer att kosta 2008?

Funderar vidare...på förslag...

hmm, ja det är sant..

men samtigt är ju dagens hästar så pass hårt framavlade att de är skörare.
så upplever iaf jag det....

så med risk för lägre farter kan man få en häst som håller lite längre... sen så tror jag inte att man ska gå så långt bak i stammen, kapaciteten kommer från mamman eller/och pappan, men vad mormor, morfar har gjort har nog mindre betydelse. Givetvid har det betydelse, men inte i närheten av vad försäldrarna har.

Hårt inavlade hästar kan vara skörare, men jag har svårt att se att hästar med snabbare generationsväxlingar skulle vara skörare. Så länge man använder individer som för aveln framåt, bör man rimligen få fram bättre hästar i och med generationsväxlingarna. Däremot om man bara förökar individerna, så blir det heller inga avelsframsteg.

Sticker ut hakan och påstår att Skogans Orlov förökar antalet hästar som ett billigt alternativ, men troligtvis inte för aveln framåt. Den som lever får se...Nog kan någon enstaka häst lyckas, men jag har svårt att se honom klara sig över medel.

Vill du ha en häst som springer långsammare? Som jag tolkar "Travsportens framtid" finns det inte utrymme för dessa hästar i framtiden. Jag förstår heller inte varför man inte vill ha en häst som springer så snabbt som möjligt. I alla fall jag tycker att det är tillräckligt svårt att få fram bra hästar som duger ändå. Avel eller fortplantning?

Håller längre? Jag är inte så säker att härstamningen är det avgörande, utan mer miljön i detta fall. Jag tycker att härstamningen står för kapaciteten och miljön för hållbarheten. Naturligtvis finns det nyanser i detta också, det är inte helt svart eller vitt.

Jag tycker i alla fall att andra ledet är något man ska väga in när det gäller avel, även om föräldrarna är viktigast. Det är ju sällan så lätt att man bara tar två bra individer och det blir en ny bra individ.

Conversation Piece: Hehehe...tycker du att jag är så enkelriktad? ;)

Måste bara fråga vad "alla" ser i Skogans Orlov. Jag tror ingenting på honom. Är ni inte rädda för att få en dinosaurie? :confused:

Nej då, jag skojar bara med dig!

I den tänkta prisklassen kunde jag inte direkt se något bättre alternativ som uppfyller kriterierna.

Hårt inavlade hästar kan vara skörare, men jag har svårt att se att hästar med snabbare generationsväxlingar skulle vara skörare. Så länge man använder individer som för aveln framåt, bör man rimligen få fram bättre hästar i och med generationsväxlingarna. Däremot om man bara förökar individerna, så blir det heller inga avelsframsteg.

Sticker ut hakan och påstår att Skogans Orlov förökar antalet hästar som ett billigt alternativ, men troligtvis inte för aveln framåt. Den som lever får se...Nog kan någon enstaka häst lyckas, men jag har svårt att se honom klara sig över medel.

Håller längre? Jag är inte så säker att härstamningen är det avgörande, utan mer miljön i detta fall. Jag tycker att härstamningen står för kapaciteten och miljön för hållbarheten. Naturligtvis finns det nyanser i detta också, det är inte helt svart eller vitt.

.

Men när strävan efter unghästprestationer och snabba generationsväxlingar går så långt att vi inte får se hingstarna på tävlingsbanan mer än en eller två säsonger, så vet vi inte om vi avlar på hållbara hästar. Jag är inte övertygad om att det är utan betydelse med hänvisning till att hållbarheten avgörs av miljön.

Men jag håller med om att miljön har stor betydlese för hållbarheten, och jag tycker att det är trist hur lite uppmärksamhet unghästköpare ägnar åt att ta reda på vilken miljö hästen är uppfödd i.

Skogans Orlov: Visst har han gammal stam. Men det är trots allt ett Elitsto som mamma och Diamond Way som pappa. Känns inte som ett stolpskott i min värld. Anledningen till att jag fick upp ögonen för honom var att de avkommor jag sett varit riktiga blänkare.

Angående dinosaurier då... :smirk:

Gentle Star är född 1992

Hans farföräldrar är födda 1975, 1977, 1960 och 1962. Detta gör ett snitt på 23,5 år.

Är han undantaget som bekräftar regeln?

Anledningen till att JAG köpte ungen efter Orlov är att hon var SKITLÄCKER när hon var en månad gammal, och hittills har jag inte haft anledning att ändra mig.

Vill du ha en häst som springer långsammare? Som jag tolkar "Travsportens framtid" finns det inte utrymme för dessa hästar i framtiden. Jag förstår heller inte varför man inte vill ha en häst som springer så snabbt som möjligt. I alla fall jag tycker att det är tillräckligt svårt att få fram bra hästar som duger ändå. Avel eller fortplantning?Håller längre? Jag är inte så säker att härstamningen är det avgörande, utan mer miljön i detta fall. Jag tycker att härstamningen står för kapaciteten och miljön för hållbarheten. Naturligtvis finns det nyanser i detta också, det är inte helt svart eller vitt.

Jag tycker i alla fall att andra ledet är något man ska väga in när det gäller avel, även om föräldrarna är viktigast. Det är ju sällan så lätt att man bara tar två bra individer och det blir en ny bra individ.

Jag kan ärligt säga att jag vill inte ha en häst som springer bra i ett år och sedan går sönder.

många hingstar står det at de har gått bra som två och treåringa, men varför inte senare? jo för att de inte han hållit. ändå vill man avla på tidighet...

orlov sprang tills han var åtta.

är man bara pengakåt så kan jag förstå varför man startar i årgångslopp tidigt,lättare motstånd lättare pengar ,men jag som har travet som h o b b y väntar hellre ut min häst och startar när den är redo fysiskt och psykiskt inte för att få snabba pengar. skit samma om den inte kommer til start som 3 åring, istället har jag kanske en häst som håller till 12 års ålder. givetvis vill jag ju att hästen ska springa in pengar, tolka mig inte annat, men har man en häst för att bara jäna pengar är man inne i fel sport.

Jag förstod att jag skulle få jobba i motvind när jag skrev som jag gjorde. :angel:

Försöker ta emot tacklingarna, en efter en...

(Ghost) Gentle Star - har JAG aldrig rekommenderat. Personligen tycker jag att han är överskattad. Han HAR lämnat flera bra, ja till och med riktigt bra, hästar. Däremot tycker jag att han lämnat ojämt. Han startprocent imponerar inte. Vissa kullar är den riktigt dålig. Sedan finns det alltid undantag...avel är inte lätt.

Skogsbotösen - en riktigt bra märr på tävlingsbanan och i aveln. Jag är dålig på hela hennes historia, men visst tränades hon speciellt. Körde de inte henne flera timmar om dagen? De flesta av hennes bra avkommor har väl också varit i samma amatörregi? En bra amatörregi! Skogans Joker tävlar väl i annan regi, men de som haft henne har ju skapliga meriter. Vad jag vill säga är att jag tror att Skogsbotösen, samt hennes avkommor kanske inte är så lättränade. Kanske mer träningsprodukter än talanger? Jag har sett en Orlov-avkomma och den var fin, men inte okomplicerad. Många hingstar lämnar fina avkommor som inte går något. Hur det blir med Orlovs-avkommor får vi se!

Sköra hästar - jag tror man själv kan styra en hästs utveckling. Vill man satsa på två och treåringslopp, kan det fungera i vissa fall. Det kan bli ett högt pris att betala, men samtidigt chans till snabba pengar. Bara för att man har en talangfull avkomma MÅSTE man inte starta i dessa lopp. Skynda långsamt, om du vill. Jag tror inte att det är några problem. Talang är något som är ärftligt och i mina ögon något som aldrig kan vara en nackdel. Sedan är det upp till dig att förvalta den. Personligen är jag ingen unghästtränare, så jag klarar inte av det.

Skulle en häst som startat tätt som 2-åring och gått flera 1.10-tider under 3-åringssäsongen inte anses vara hållbar, om den inte kan starta som 4-åring? Jag anser att man redan bevisat att man är hållbar. Sedan var det miljöfaktorer som påverkade att hästen blev utsliten. Hade den hästen fått smygas i gång på hösten som 3-åring och gå 18-tider, så kan man anta att hästen startat högre upp i åldrarna, eller? Miljö eller arv?

Stress-skrivet svar, så nu får jag väl fler tacklingar. ;)

Tror du inte att det är BRA för TS att vi har olika syn på saker och att det för den skull inte behöver handla om nåt så barnsligt som knuffar och tacklingar?

Jag kan inte säga något egentligen eftersom jag är helsåld på det möderne jag har på mina hästar. Trots att den ena har 22 år och den andra 23 år i andra generationen. Men har man Minerva i tredje led som stona har så blir det gammal stam. :idea:

Vad jag ser på mina unghästar har de helt andra förutsättningar än de hästar vi födde upp på 80- och 90-talet. Trots sin gamla stam. :idea:

Tror du inte att det är BRA för TS att vi har olika syn på saker och att det för den skull inte behöver handla om nåt så barnsligt som knuffar och tacklingar?

Jag kan inte säga något egentligen eftersom jag är helsåld på det möderne jag har på mina hästar. Trots att den ena har 22 år och den andra 23 år i andra generationen. Men har man Minerva i tredje led som stona har så blir det gammal stam. :idea:

Vad jag ser på mina unghästar har de helt andra förutsättningar än de hästar vi födde upp på 80- och 90-talet. Trots sin gamla stam. :idea:

Visst är det tur att vi har olika syn på saker, vore tråkigt och förutsägbart annars. "Barnsliga knuffar och tacklingar?" :confused: Uttryckte jag mig konstigt? Sticker men ut hakan (som jag tycker att jag gjorde), så brukar man få tillbaka. :)

Jag säger inte att det är fel att satsa på "äldre" ston som kommer ur produktiva och framgångsrika mödernelinjer, men då skulle jag föredra yngre hingstar som kompensation. Den filosofin har jag. Minerva-mödernet har ju visat att det håller fortfarande.

Nja, jag tyckte nog att du står och "ropar" ingen tycker som jag så nu får jag "alla" emot mig. :p Samtidigt som du "bara" uttrycker din åsikt och sen säger igen att "alla" ska tackla på dig.

Jag tycker det är intressant att läsa dina synpynkter nu även om jag inte avlar själv för tillfället. Och kanske aldrig kommer att göra det igen, vem vet?

eller Comets Tail (kostar 15 000 sek i levande föl)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...re=comets+tail&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k
en bra moder + mormor på honom också.

Deliberate Speed (16 000 sek) är ju en bra hingst till bra pris, däremot så måste man nog vara en "våghals", med 2+3 på Speedy Crown
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...liberate+Speed&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Express Lavec, (13 000 sek) bra moderstam på honom.
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...=Express+Lavec&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Fill V (1500 euro)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...we&sire=Fill+V&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

From Above (20 000 sek)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...ire=From+Above&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Gallant Baron (18 000 sek)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...=Gallant+Baron&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Home Alone (8 000 sek) en häst som jag fastnat för! 3+3 på Speedy Crown
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...lla+Yalla+Lee&lang=swe&breed=warm&test=S%F6k&

Makhtoub Jet (14 000 sek)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...e=Makhtoub+Jet&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Silver Pine (12 500 sek)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...re=Silver+Pine&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Smasher, prisvärd. (15 000 sek)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...e&sire=Smasher&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Super Photo Kosmos (19 000 sek)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...r+Photo+Kosmos&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Tap In, prisvärd tycker jag (14 000 sek)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...lla+Yalla+Lee&lang=swe&breed=warm&test=S%F6k&

Victory Party, har ju lovordats.. (16 000 sek)

tycker det finns så många fler hingstar i den prisklassen än just Skogans Orlov som är värda att titta på..

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 417
Senast: moonstruck
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka