Sv: Avelsindex 102
Jag förstod att jag skulle få jobba i motvind när jag skrev som jag gjorde.
Försöker ta emot tacklingarna, en efter en...
(Ghost) Gentle Star - har JAG aldrig rekommenderat. Personligen tycker jag att han är överskattad. Han HAR lämnat flera bra, ja till och med riktigt bra, hästar. Däremot tycker jag att han lämnat ojämt. Han startprocent imponerar inte. Vissa kullar är den riktigt dålig. Sedan finns det alltid undantag...avel är inte lätt.
Skogsbotösen - en riktigt bra märr på tävlingsbanan och i aveln. Jag är dålig på hela hennes historia, men visst tränades hon speciellt. Körde de inte henne flera timmar om dagen? De flesta av hennes bra avkommor har väl också varit i samma amatörregi? En bra amatörregi! Skogans Joker tävlar väl i annan regi, men de som haft henne har ju skapliga meriter. Vad jag vill säga är att jag tror att Skogsbotösen, samt hennes avkommor kanske inte är så lättränade. Kanske mer träningsprodukter än talanger? Jag har sett en Orlov-avkomma och den var fin, men inte okomplicerad. Många hingstar lämnar fina avkommor som inte går något. Hur det blir med Orlovs-avkommor får vi se!
Sköra hästar - jag tror man själv kan styra en hästs utveckling. Vill man satsa på två och treåringslopp, kan det fungera i vissa fall. Det kan bli ett högt pris att betala, men samtidigt chans till snabba pengar. Bara för att man har en talangfull avkomma MÅSTE man inte starta i dessa lopp. Skynda långsamt, om du vill. Jag tror inte att det är några problem. Talang är något som är ärftligt och i mina ögon något som aldrig kan vara en nackdel. Sedan är det upp till dig att förvalta den. Personligen är jag ingen unghästtränare, så jag klarar inte av det.
Skulle en häst som startat tätt som 2-åring och gått flera 1.10-tider under 3-åringssäsongen inte anses vara hållbar, om den inte kan starta som 4-åring? Jag anser att man redan bevisat att man är hållbar. Sedan var det miljöfaktorer som påverkade att hästen blev utsliten. Hade den hästen fått smygas i gång på hösten som 3-åring och gå 18-tider, så kan man anta att hästen startat högre upp i åldrarna, eller? Miljö eller arv?
Stress-skrivet svar, så nu får jag väl fler tacklingar.