Avelsfoder, proteinkvalité?

Natasja

Trådstartare
Ett färdigfoder med detta innehåll och värden, har det bra kvalité på proteinet för en växande unghäst?

Ingredienser:

Korn 23 %
Havre 20 %
Vetekli 15 %
Soja extraherad och rostad 11 %
Vete 8 %
Torkad drank 6 %
Vetefodermjöl 6 %
Betmelass 3,5 %
Kalciumkarbonat 2,7 %
Melasserad betmassa 2 %
Koksalt 0,2 %
Monokalciumfosfat 0,6 %
Foderfett 0,5 %
Magnesiumoxid 0,2 %
Vitaminer och spårelement

Näringsvärde:
MJ 10,3
Smb rp 135 gr
Ca 11 gr
Fosfor 6,5 gr
Magnesium 3 gr
Koksalt 12 gr

Sv: Avelsfoder, proteinkvalité?

Nja, aminosyre kvalitén är det väl inget större fel på men det blir inte så stora mängder av lysin och treonin. Ca 0.3-0,4 % av spannmålens torrvikt är lysin. Om värdena passar till ditt grovfoder och till hästarnas behov är det väl OK. Men i om du är ute efter kvantitet av aminosyror är ett proteinfoder bättre.

Dock tycker jag det verkar vara ett ganska ointressant färdigfoder med 74 % spannmålsprodukt till växande häst. Vill man ha det borde det vara billigare att köpa ren havre eller ngt och spetsa med soja.
För raser där man har problem med lösa benbitar och liknande bör man hålla nere spannmålsdosen för unghästar. HH

Tack för ditt svar HH! Har fler frågor!

Grovfodret (hösilage) som jag använder har dessa värden per kg TS råprotein 123 gr, smb rp 83 gram, energi 10,2MJ, TS är 75% (per kg foder 7,6 MJ och 63 gram smbrp, kvot 8,3). Vet inte om dessa värden för kor säger något i hästsammanhang NDF 563, EPD 80, det är i huvudsak timotej, ängssvingel och rödklöver.

Vad skulle vara bäst att komplettera med, kvoten är bra i grovfodret, men är kvalitén på aminosyrorna tillräckligt bra för 6 månaders föl?

Det är två varmblodiga travare, står sedan en vecka tillsammans i en box på nätterna ca 21-06.30, går sedan med sina mammor på dagen i hagen, har tänkt fortsätta med det till de är ca 8-9 månader. I hagen har de fri tillgång till ovanstående foder. I boxen får de ett fint bladrikt hö från 2006 utan analys. De kan få hösilage istället då också.

Tycker det är svårt att räkna ut någon foderstat då jag inte har någon aning om hur mycket de får i sig av diandet och hur mycket grovfoder de äter ute!

Om fölen håller sig fina i överlinjen så kan mjölken och det fina grovfodret räcka. Visar de tendens att falla ur skulle jag ge ngt tillskott med proteinkoncentrat i mindre mängd – raps, soja el dyl alt om man hellre vill ha ett blandfoder ta ngt med hög protein och låg stärkelsehalt. HH

Tack för ditt svar!

De är fina i rygglinjen, välmusklade i ryggen, ryggraden är ett "dike". Revbenen känns väl men syns inte.

Nu har de redan fått 0,4 kg av Edel Avel och 0,3 kg havre/ dag, de binds upp när de får kraftfodret. Men det kanske är lika bra att ta bort havreskvätten så att de endast får den stärkelsen som finns i Edel Avel.

Vet du något om Kvarnbyfoders Proteinmineral? Det innehåller 300 gr smb rp / kg, så den är väl ganska lika Kraftts Protein förutom att det är tillsatt mineraler också, jag har dock inte lyckats fått tag i vilka ingredienser det innehåller.

Har potatisprotein mer kvalitativa aminosyror för hästar än sojaskrå?

Nu vet jag innehållet i Proteinmineralen:

30% Bryggerijäst, 27% Lusernmjöl, 22% Potatisprotein, 10% Koksalt, 6% Kalciumkarbonat, 1% Monokalciumfosfat, 1% Magnesiumfosfat.

Lysin 25 g/kg
Treonin 18 g/kg

Vet inget pris tyvärr!

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något smart sätta att göra det? Har en pellets som jag vill tilla närmare på som innehåller följande: (Galax utmärkt)...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: pastejja
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare