Avelsclinic på Flyinge !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avelsclinic på Flyinge !

Tror att det är första gången och troligen sista också som jag säger till dig.

Håller fullständigt med dig i detta.

:smirk: är böjd att hålla med dig, även om det smärtar mig....

Fast egentligen så borde ju Flyinge ta med avelssveriges gigant Radiator på ett sånt här upplägg, för att få det komplett..... ;) :D ;)

Knapplån!
Kanske skulle ringa SVT o höra om de kan filma det?
Flyinge skulle nog inte misstycka, de får ju gratis reklam.

Mälardalens varmblodsklubb anordnar en uppfödarträff, se nedan.
MATCHA HINGST TILL DITT STO
MED HJÄLP AV NÄTBASERAT AVELSVERKTYG

Uppfödarträff på Ultuna
Datum: tisdag den 6 februari 2007
Tid: kl 18-21
Plats: Husdjursvetenskapligt centrum på Ultuna, Uppsala
Föreläsare och handledare: Emma Thorén-Hellsten, Åsa Viklund, agronomer
som arbetar med hästavel vid institutionen för husdjursgenetik vid SLU
Innehåll: Föreläsning och handledda praktiska övningar i datasal
Kostnad: 300:- för medlemmar i MVK, 450:- för icke medlemmar (max 50
deltagare)
Medtag fika.

Jag har anmält mig. Ska bli kul o se vad det är för nätbaserat avelsverktyg som de pratar om. Samt att träffa andra uppfödare o bolla med.

*knapplån*

Eftersom knappen redan nu är överfylld av "reklam" för olika aktiviteter passar jag på att slå ett slag även för "vår" aktivitet den kommande helgen..:

Avelshelg anordnad av Norra Kalmar Läns Hästavelsförening
Program

fredag 26 jan

kl 18.00 internationellt perspektiv på avelsarbetet. jan-ove olsson
kl 20.00 3 rätters middag på pensionat lidhem, vimmerby
allmän diskussion om avel samt möjlighet att individuellt diskutera med jan-ove.
pris fredag: 500 kr (dryck till maten tillkommer)

lördag 27 jan
kl 09.00 teoretisk kurs för Jan-Ove i exteriörbedömning
kl 10.30 fika
kl 11.00 FORTSÄTTNING KURS
KL 13.00 LUNCH PÅ LIDHEM
KL 14.30 PRAKTISKT TILLÄMPANDE AV FÖRMIDDAGENS KURS I FRÖDINGE RIDHUS. 6-8 OLIKA
HÄSTAR KOMMER ATT VISAS OCH BEDÖMAS I GRUPPER.
PRIS lördag: 500 KR

Söndag 28 JAN
KL 10.00 CLINIC I VIMMERBYORTENS RYTTARFÖRENINGS RIDHUS, VIMMERBY.
JAN-OVE OLSSON KOMMER TILLSAMMANS MED GRAND PRIX DOMARE DRESSYR SAMT HOPPDOMARE
KOMMENTERA DE OLIKA HÄSTARNA VI KOMMER FÅ SE. FRÅN UNGHÄST UPP TILL HÖGT UTBILDADE
HÄSTARI BÅDA DISCIPLINERNA. EMMELIE KARLSSON OCH PETER OTTOSSON KOMMER ATT VISA OSS
HÄSTARNA.
KL 12.00 LUNCH (INGÅR EJ I PRISET UTAN KÖPS AV RYTTARFÖRENINGEN VIMMERBY)
KL 13.00-15.00 FORTSÄTTNING CLINIC

PRIS FÖR SÖNDAGEN 100 KR
KÖPER DU HELA KONCEPTET BETALAR DU 1000 KR.

ÖVERNATTNING PÅ LIDHEM KOSTAR 350 KR PER PERSON PER NATT INKL FRUKOST. BOKA DETTA SAMTIDIGT
SOM DU BOKAR DINA BILJETTER.

Egentligen börjar det bli sent för anmälan...men utrymme för fler under söndagen finns det helt klart..

mer info finns på NKLH:s hemsida

Annonserar ASVH även detta arrangemang på sin hemsida?
Inte vad jag kan se i alla fall!!

barb

*KL**
Jag tycker inte att det gör något att det är Flyinge som håller i det den här gången. De har ju en del olika hingstar att tillgå.
Sedan att det kommer att bli lite reklam, och att de antagligen inte kommer att visa de minst välskapta avkommorna. Men det skulle ändå vara intressant att gå, får se hur jag gör..
Ulrika

Nu har ju den avelshelg jag skrev om redan passerat...För mig var den mycket intressant och lärorik och gav verkligen mersmak

.. någon annonsering om den fanns inte på ASVH:s hemsida, såvitt jag vet är det ingenting man servar de regionala föreningarna med utan det får man använda sina egna hemsidor till.

Däremot annonserades arrangemanget på ASVH:s sida i tidningen Ridsport där de regionala utan kostnad kan få utrymme att presentera sina arrangemang.

Egentligen känns det kanske lite märkligt att vissa arrangemang - läs Flyinges - s a s sanktioneras av ASVH medan andra helt arrangerade av regionala krafter på ideell basis inte gör det. De borde åtminstone likställas vad gäller möjligheterna att marknadsföra dem på ASVH:s hemsida.

Valde fel tempus,kom på att det redan passerat.......men poängen var just den du fångade upp -varför ASVH inte är lika frikostiga med resurser gentemot alla avelsföreningar och hingstägare?

Denna typ av arrangemang i ASVHs´ regi skall gynna vår avel i sin helhet inte enskilda aktörer i synnerhet!!!

Dags för VÅR avelsförening att lyfta blicken från Skåne och monopolet.

barb

DET hoppas jag verkligen inte att det är...för i så fall är det skrämmande...Men så illa kan det ju ändå inte vara..

Det jag vänder mig emot är att ett av de ytterst få avelsarrangemang riktat av VÅR avelsförening till OSS uppfödare sker med den absoluta majoriteten personer från en av de största hingsthållarna i landet...och med enbart deras hingstar och dess avkommor.
Opartiskheten kommer lätt i kläm vid ett sådant arrangemang. Det är helt OK att man från ASVH deltar i detta förstås...men att kalla det ett ASVH arrangemang sticker lite i åtminstone mina ögon.

Dessutom annonseras det hela av ASVH, vilket man däremot inte gör beträffande de arrangemang som ordnats av oss medlemmar....vilket som jag ser det borde ligga närmare till hands..

Kunde inte ha sagt det bättre själv....:))
Håller med Dig i allt..

Jag förmodar att även en och annan hingstägare/hingsthållare reagerat...det skulle i alla fall jag ha gjort om jag varit i den positionen

ASVH har väl dessutom höjt avgifterna i år för medlemmar.
Detta kommer jag ta upp med hingsthållarföreningen omgående!!!

mvh/barb

Efter vad Flyinge visat i hingstväg så här långt vid bruksprovet-kanske ASVH borde bjuda in även privatägda hingstar med avkommor
till den aviserade Avelsclinicen!!!

barb

Flyinge är väl de som har mest resurser att kunna avla fram avelshingstar tycker jag. Visst är det bra att tar in välmeriterade hingstar som sätts i aveln, men borde de inte själva kunna producera riktigt bra avelshingstar tycker man? Och framförallt kanske försöka styra in någon linje på "helsvenskt" material som vissa andra svenska uppfödare gör. Till slut blir det annars som i vissa andra förbund att man måste ta till t e x travblod för att få in nytt blod när alla avlar på samma hästar tror jag.
Jag tror jag ska gå på clinicen, det vore intressant att höra hur de tänker i sitt avelsarbete och vad de har för planer framöver då jag inte tycker att de har visat framfötterna de senare åren med något "eget" avelsmaterial.

Senast ändrad:

Ni som är sugna att åka ner till Avelscliniken kan bo hos mig! Har ett stort hus och finns det hjärterum så finns det skjärterum!
Det börjar ju kl 09.30 så ni kan komma kvällen innan. Mvh Jennie..
Så kan vi ha en tacco-kväll och bara diskutera hästar.avel.hingstar..mm

Det verkar vara förändrigar pågång på Flyinge, kanske kan det leda till det jag efterlyste i mitt förra inlägg?
Följande är saxat från tidningen Ridsport

"Förändrad ledning för Flyinge AB
Styrelsen för Flyinge AB har beslutat att förändra ledningen för verksamheten. Verkställande direktören Björn Leander lämnar sitt uppdrag med omedelbar verkan.
Till tillförordnad VD har utsetts Kees de Jong som också är verksamhetsansvarig för NS Riksanläggningarna AB.

- Flyinge är inne i en kraftig utvecklings- och förändringsfas. Det är för att intensifiera detta arbete som förändringen på ledningsnivå genomföres, säger Claes Lundell, styrelseordförande i Flyinge AB.

Fokusering sker på tre satsningsområden, utbildning, avel och sport samt evenemangsverksamhet. Målsättningen är att Flyinge skall vara en av Europas ledande verksamheter inom sitt område."

Ni som är sugna att åka ner till Avelscliniken kan bo hos mig! Har ett stort hus och finns det hjärterum så finns det skjärterum!
Det börjar ju kl 09.30 så ni kan komma kvällen innan. Mvh Jennie..
Så kan vi ha en tacco-kväll och bara diskutera hästar.avel.hingstar..mm

Hej!
jag har redan bokat rum.. men kommer gärna på tacokväll.. kan ta med mig älgfärs från Norrrland:d

Knapplån!
Kanske skulle ringa SVT o höra om de kan filma det?
Flyinge skulle nog inte misstycka, de får ju gratis reklam.

Mälardalens varmblodsklubb anordnar en uppfödarträff, se nedan.
MATCHA HINGST TILL DITT STO
MED HJÄLP AV NÄTBASERAT AVELSVERKTYG

Uppfödarträff på Ultuna
Datum: tisdag den 6 februari 2007
Tid: kl 18-21
Plats: Husdjursvetenskapligt centrum på Ultuna, Uppsala
Föreläsare och handledare: Emma Thorén-Hellsten, Åsa Viklund, agronomer
som arbetar med hästavel vid institutionen för husdjursgenetik vid SLU
Innehåll: Föreläsning och handledda praktiska övningar i datasal
Kostnad: 300:- för medlemmar i MVK, 450:- för icke medlemmar (max 50
deltagare)
Medtag fika.

Jag har anmält mig. Ska bli kul o se vad det är för nätbaserat avelsverktyg som de pratar om. Samt att träffa andra uppfödare o bolla med.

Är det inte asvh:s blup-index? Har för mig att jag har läst det någonstans (här? Nån hade fått det demonstrerat). Tror de har utvecklat databasen så att man kan söka på avancerade sätt, typ lista alla hingstar med minst 120 på benen och 110 på skritt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka