Sv: Avelsclinic på Flyinge !
Oj, det låter ju spännande. Nu blir man ju riktigt nyfiken.
Ja, och det verkar blir än mer spännande, tydligen ligger en konflikt bakom.
Jag citerar från Ridsport avgående vd Björn Leanders uttalande
" Som tidigare vd för Flyinge AB är jag starkt kritisk till hur Nationella stiftelsen för Hästhållningens främjande (NS) använder de medel som ställs till Flyinges förfogande via ATG och hur makten över Flyinge koncentreras till NS.
Nationella stiftelsen erhåller medel via ATG för att säkerställa verksamheten vid riksanläggningarna Wången, Strömsholm och Flyinge. NS har även ett övergripande ansvar för ATG-Hästklinikerna AB.
Jag anser medlen i alltför hög utsträckning används till byggnader. Byggnader som mer är att betrakta som monument än att de utgår från Flyinges verkliga behov. Detta har lett till att samtliga byggnader som NS byggt på Flyinge vida överskridit budget och inte alls klarat de funktionskrav som Flyinge har ställt på byggnaderna. Kostnadsökningarna har belastat Flyinges ekonomi i så hög grad att vi inte har möjlighet att bedriva vår verksamhet på ett sådant sätt som behövs för att vi skall kunna ta ett nationellt ansvar för svensk varmblodsavel. De påpekanden som jag gjort i dessa ärenden har i så hög grad stört NS att det ömsesidiga förtroendet mellan mig och NS påtagligt har skadats.
Nu ämnar man uppföra en ny hästklinik på Flyinge som skall drivas av ATG Hästklinikerna AB. På Flyinge finns redan idag en befintlig hästklinik som med begränsade medel kan rustas upp. Några av landets skickligaste hästveterinärer tycker att kliniken är mycket ändamålsenlig och vill samarbeta med Flyinge. Detta faller inte NS på läppen eftersom man skall bygga ett nytt hus. Konsekvensen av detta blir att Flyinge mister en verksamhet med en stor ekonomisk potential. Flyinge kommer dessutom ha en K-märkt byggnad som måste underhållas men som har ett mycket begränsat värde för Flyinge.
NS driver mycket hårt att Flyinge skall överföras till NS-Riks AB, som är ett dotterbolag till NS. Kammarkollegiet och Regeringen har sagt nej till en permutation (upplösning) av stiftelsen. Den möjlighet som då återstår är att NS försöka förmå Flyingestiftelsen att sälja Flyinge AB till NS-Riks AB. Våra revisorer har meddelat att man är mycket tveksamma till en sådan försäljning av Flyinge AB. NS har då meddelat våra revisorer att om de inte tillstyrker en sådan försäljning skall NS ”svälta” ut Flyinge och på så sätt tvinga Flyingestiftelsen att sälja Flyinge AB. För mig är det fullständigt oacceptabelt att arbeta under sådana hot från NS. Man har tidigare hotat att avskeda mig om jag inte går med på att inskränka mina befogenheter som vd på ett sådant sätt att det, enligt juridisk expertis, uppenbart strider mot aktiebolagslagen. Min uppfattning är att NS utövar sin makt och sina befogenheter på ett sådant sätt att det både strider mot avtalet med staten och att det äventyrar Flyinges framtid som svenskt centrum för varmblodsavel.
Efter tre år som vd för Flyinge är det för mig uppenbart att NS i grunden måste omorganiseras. NS befogenheter måste anpassas så att Flyinges nästa vd kan fokusera på Flyinges långsiktiga utveckling och inte på att mota NS destruktiva maktbegär.
Björn Leander"