Avelsclinic på Flyinge !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avelsclinic på Flyinge !

Oj, det låter ju spännande. Nu blir man ju riktigt nyfiken.

Det kan kanske vara rätt, det känns ju lite som Flyinge står inför en nystart. De har dragit ned kraftigt på den egna aveln, deras hingstar har stadigt tappat dragningskraft gentemot privata hingsthållare. Rätt läge att tänka om och nyorientera sig, tror jag! Det är ju inte så att det inte finns potential.

Oj, det låter ju spännande. Nu blir man ju riktigt nyfiken.

Ja, och det verkar blir än mer spännande, tydligen ligger en konflikt bakom.
Jag citerar från Ridsport avgående vd Björn Leanders uttalande

" Som tidigare vd för Flyinge AB är jag starkt kritisk till hur Nationella stiftelsen för Hästhållningens främjande (NS) använder de medel som ställs till Flyinges förfogande via ATG och hur makten över Flyinge koncentreras till NS.

Nationella stiftelsen erhåller medel via ATG för att säkerställa verksamheten vid riksanläggningarna Wången, Strömsholm och Flyinge. NS har även ett övergripande ansvar för ATG-Hästklinikerna AB.

Jag anser medlen i alltför hög utsträckning används till byggnader. Byggnader som mer är att betrakta som monument än att de utgår från Flyinges verkliga behov. Detta har lett till att samtliga byggnader som NS byggt på Flyinge vida överskridit budget och inte alls klarat de funktionskrav som Flyinge har ställt på byggnaderna. Kostnadsökningarna har belastat Flyinges ekonomi i så hög grad att vi inte har möjlighet att bedriva vår verksamhet på ett sådant sätt som behövs för att vi skall kunna ta ett nationellt ansvar för svensk varmblodsavel. De påpekanden som jag gjort i dessa ärenden har i så hög grad stört NS att det ömsesidiga förtroendet mellan mig och NS påtagligt har skadats.

Nu ämnar man uppföra en ny hästklinik på Flyinge som skall drivas av ATG Hästklinikerna AB. På Flyinge finns redan idag en befintlig hästklinik som med begränsade medel kan rustas upp. Några av landets skickligaste hästveterinärer tycker att kliniken är mycket ändamålsenlig och vill samarbeta med Flyinge. Detta faller inte NS på läppen eftersom man skall bygga ett nytt hus. Konsekvensen av detta blir att Flyinge mister en verksamhet med en stor ekonomisk potential. Flyinge kommer dessutom ha en K-märkt byggnad som måste underhållas men som har ett mycket begränsat värde för Flyinge.

NS driver mycket hårt att Flyinge skall överföras till NS-Riks AB, som är ett dotterbolag till NS. Kammarkollegiet och Regeringen har sagt nej till en permutation (upplösning) av stiftelsen. Den möjlighet som då återstår är att NS försöka förmå Flyingestiftelsen att sälja Flyinge AB till NS-Riks AB. Våra revisorer har meddelat att man är mycket tveksamma till en sådan försäljning av Flyinge AB. NS har då meddelat våra revisorer att om de inte tillstyrker en sådan försäljning skall NS ”svälta” ut Flyinge och på så sätt tvinga Flyingestiftelsen att sälja Flyinge AB. För mig är det fullständigt oacceptabelt att arbeta under sådana hot från NS. Man har tidigare hotat att avskeda mig om jag inte går med på att inskränka mina befogenheter som vd på ett sådant sätt att det, enligt juridisk expertis, uppenbart strider mot aktiebolagslagen. Min uppfattning är att NS utövar sin makt och sina befogenheter på ett sådant sätt att det både strider mot avtalet med staten och att det äventyrar Flyinges framtid som svenskt centrum för varmblodsavel.

Efter tre år som vd för Flyinge är det för mig uppenbart att NS i grunden måste omorganiseras. NS befogenheter måste anpassas så att Flyinges nästa vd kan fokusera på Flyinges långsiktiga utveckling och inte på att mota NS destruktiva maktbegär.

Björn Leander"

Hej!
jag har redan bokat rum.. men kommer gärna på tacokväll.. kan ta med mig älgfärs från Norrrland:d

:) ja, faktum är att även jag bokat rum, och flyg, och hyrbil och hela paketet (blir bra mkt dyrare än bara avgiften). Men visst, ett kilo älgfärs gör knappt skillnad i frysen (hamnar liksom där av sig själv, "helt gratis") och får plats i handbagaget. Kommer gärna.

Förresten, någon som fått någon bekräftelse från Flyinge?

Debatten fortsätter i Ridsport
"NS besvarar Björn Leander

Björn Leanders avgång som VD för Flyinge AB är enhälligt beslutad av Flyinge AB:s styrelse. Det är Flyinge ABs styrelse och ingen annan som kan fatta ett sådant beslut.

Så över till några faktafrågor som Björn Leander tar upp i sitt inlägg och som berör NS:

1. NS lämnar årligen ett ekonomiskt bidrag på ca. 2,5 mkr till Flyinge AB för att bidra till finansieringen av driftkostnaderna för fastigheterna. Därtill finansierar stiftelsen hälften av kostnaderna för hippolgprogrammet.

2. NS har genom Program Flyinge, som är ett samarbetsprojekt mellan NS och Flyinge AB, med egna medel och i samarbete med andra stiftelser, företag och organisationer på förslag från Flyinge AB finansierat två elevhem, ett nytt ridhus, seminhall m.m. Genom dessa åtgärder har Flyinge ABs ekonomi påtagligt stärkts, med över 3 mkr per år.

3. Det är riktigt att vissa problem uppstått vid byggnationen, bl.a. när det gäller ventilationen i nya ridhuset. Frågan är under behandling.

4. NS driver klinikverksamhet genom ATG Hästklinikerna AB. Kravet på stiftelsen är att klinikverksamheterna skall bedrivas inom bolaget för att utnyttja synergieffekterna, bl.a. har bolaget en klinik på Jägersro. Flyinge har fått ekonomisk ersättning.

5. Den gamla klinikbyggnaden har sedan länge varit föremål för diskussion. Skall den byggas om för klinikverksamhet eller användas för andra ändamål, exempelvis kontor, har varit frågan. Den slutsats som dragits av såväl Flyinge ABs styrelse som ATG Hästklinikerna ABs styrelse är att klinikverksamheten bör bedrivas i moderna lokaler, varför ATG Hästklinikerna AB kommer att uppföra en ny klinik på området.

6. Reorganiseringen av riksanläggningarna i en koncern, som ger riksanläggningarna möjlighet att ta ett ömsesidigt ansvar för anläggningarna i samverkan med NS står NS:s styrelse helt bakom, liksom staten. Problemet har varit att det inte med den lagstiftning som gäller på stiftelseområdet går att genomföra en permutation av ändamålsparagrafen i stiftelsens stadgar (gäller även Wångenstiftelsen) så som föreslagits. I stället har staten pekat på andra möjligheter, vilka nu prövas.

7. När det gäller NSs roll och uppgifter är detta frågor för NSs styrelse, som inte i något fall varit oenig beträffande organisationens roll och verksamhet.

Olof Karlander
VD för Nationella Stiftelsen"

Nej..ingen än..Jag bor i Laholm så det är en liten bit till flyinge ifrån mig..men jag har gärna en tacco-kväll med er "Har lite DVDfilmer på hingstar från tyskland som vi kan titta på...Och älgfärsen mottages gärna är "Dalkulla" och uppväxt på älgfärs! Pm mig så får ni tel nr...
Jag ser verkligen fram emot avelscliniken!

Till er alla. Hur tolkar ni detta?

Clinicen vänder sig till dig som redan har erfarenhet av avelsarbete men vill få en fördjupad kunskap och möjlighet till diskussion i ovanstående frågor.

Jag har inte fött upp en enda häst och kommer kanske inte att göra det heller men tycker att ämnet är väldigt intressant. Är inte såna som jag behöirga till kursen eller hur ska man tolka det? Om jag deltar utan att öppna munnen kanske inge märker nåt :cool:

Ska ni kanske till Tullstorp i helgen oxå?

Nej, inget Tullstorp för min del i år, tänkte dock se det på webb-tv som de har därifrån. Det blir Åstorp i morgon och troligen Flyinge i nästa vecka.

Att Flyinge drar nytta av ett arrangemang man själv delvis organiserar är ju ofrånkomligt men ASVH borde åtminstone vara mkt mer offensiva i detta hänseende,det är enkelt och falla tillbaka på Flyinge,seminarier,clinic,nyhetsbrev,avelsrådgivare etc
hur får uppfödare ta del av "bedömningen" av första fölårgången efter nygodkända hingstar tex?

mvh/barb

Det är ASVH som är vår avelsförening, och därmed är det de som skall hålla i en avelsklinik, inte Flyinge.
Flyinge är ett statligt ägd hingsstation, och ska inte dra någon egen fördel, som de gör på detta viset.

Statens Hingstdepå och Stuteri på Flyinge överläts 1983 till Flyingestiftelsen.

Jag går på clinicen för att jag anser att det är kunniga avelsmänniskor som medverkar och jag hoppas att man kan lära sig något. Om det sedan arrangeras av ASVH, Flyinge själva eller någon privat aktör bryr jag mig inte så mycket om. Om man tänker som så istället att man måste ha någonstans att vara så har inte ASVH någon egen anläggning, och inga egna hingstar att visa upp, man har då frågat det som praktiskt sett ligger närmast dem, dvs Flyinge, om de kan medverka med detta, inte så konstigt tycker jag. Varför inte försöka jobba tillsammans istället för att alla ska vara varandras motståndare när man har ett gemensamt intresse och mål?

*KL*

Är det någon som ska ta vägen förbi Lund på söndag?? Jag behöver skjuts... går inga bussar... :(

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hoppas få se många av er där när nu man masar sig ner hela vägen här uppe ifrån. Med tanke på allt strul så kan jag säga att det är bäst för dem att det är bra! Åker NU för att hinna.
Sen allt med att få någon att ta hästarna, ston som snart skall föla, flyg tåg och boende... osv.

Som sagt, bäst för dem att det är bra annars kommer de ha ett stycke ilsk stoägare på halsen ;)

Väl mött på Flyinge!! :)

Det är ASVH som är vår avelsförening, och därmed är det de som skall hålla i en avelsklinik, inte Flyinge.
Flyinge är ett statligt ägd hingsstation, och ska inte dra någon egen fördel, som de gör på detta viset.

Har kritiserat just detta tidigare i tråden!!

Faktum är att vi är ngr stoägare och seminimportörer/hingsthållare som har börjat planera ett OBJEKTIVT avelseminarium.Förhoppningen är att utöver det sakliga temat i detta evenemang,skall komma de flesta till del.

Har du synpunkter och ideer får du gärna pm:a

mvh/b

Nja..inte Lund men Kävlinge avfarten tar jag. Ska hämta elle12 i Helsingborg så det finns en plats kvar i bilen. pm mig om du vill med.

Oavsett vem som är med och arrangerar det så går det nog inte att undvika att det blir subjektivt, i alla fall inte om det är någon som har någon relation till hingstarna som är med och arrangerar, och det har oftast de som är intresserade av att arrangera clinics i ämnet avel.

Hur som helst så ska det bli intressant att lyssna på framför allt vad Jens Fredricsson och Elisabeth Lundholm säger tycker jag, då de är mycket engagerade i sporten och ser många olika hästar.
Peter och Susanne jobbar ju på Flyinge, så de kommer väl antagligen göra en hel del PR för "sina" hingstar, så gör de det så tänker iaf jag ta det med en större nypa salt.

Vi får väl se, jag hoppas på en givande dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka