Avelsbedömning ja eller nej?

Linnea123

Trådstartare
Hej på er!

Vill så gärna få lite tips och tankar kring detta med avelsbedömning.

Jo jag är då inne på detta med mitt sto som bli 5år nästa år. Med tanke på att vi vill betäcka henne så vill vi även först kolla vad hon kan tänkas få på en visning. Jag känner väl att kan jag inte bidra med ett bra sto i aveln så ska jag inte betäcka henne.
Tanken är även att lämna henne på träning samt låta denne visa henne, men vilka finns att tillgå till de tjänsterna?

Och, tänker jag "rätt" när jag helst vill få henne bedömd och tränad innan för att se ifall att hon kan bidra till att det föds ett föl som kan få goda gångarter samt bra extriör? Visst sen lyckas man kanske inte matcha ihop för att få ett föl som visar super gångarter redan i hagen men kan man redan innan se att ens sto kan vara något att föra vidare hennes gener så..

I dagsläget rids och tränas som vanligt, gångarterna sitter men är runt medel, kan få fram mer med en bättre ryttare såklart..

Hur tänker ni innan ni betäcker ert sto? och vart bör man lämna för träning och visning?

/ Linnea

Vart du bör lämna iväg kan ingen annan bestämma än du själv.
Försök kolla runt bland "toppen" (eller under den om man vill.. ) och se om du hittar någon som ser ut att träna sina hästar på ett sätt som du vil ha din häst riden på.
Jag tycker absolut att du bör visa henne!

Min hingst ska visas nästa år, han blir då 5år gammal.
Honom kommer jag ha en annan ryttare på vid visningen, den mesta träningen fram tills dess sköter jag själv med ryttarens översikt.

Intressant tråd! Är inne på samma linje jag med. Vill ev. Ta föl jag också och eftersom jag jobbar med hund och är uppfödare vill jag ju såklart ha en bedömning på min häst.

Problemet är just VEM skall göra jobbet... Det gäller att luska runt men ju mer man får reda på ju mer undrar jag om jag ens vill göra det då allt verkar så krångligt.

De bästa som visar i toppen tar oftast inte in en medelsvensson som vill visa. Och vad jag förstår så är det toppen som får bästa bedömningarna....

Kanske är helt ute och cyklar men jag har fått det förklarat för mig....

Hur ska man tänka?

Finns flera duktiga avelsvisare. Kolla runt, åk gärna på någon bedömning och titta och prata med olika tränare :) Vem man ska välja måste du bestämma själv.

Ang betäckning tycker jag att du ska tänka på vad du vill ha för typ av avkomma. Vill du ex. ha en femgångshäst känns det ju dumt att betäcka ett fyrgångssto. Är ex lynne väldigt viktigt så använd ett sto med ett lynne som du gillar.

Jag betäckte mitt sto 2012, hon har själv inte så bra bedömning (planen är att visa om henne) men jag vet att hon kan mer! gillar hennes stam och många av hennes syskon (mamman har 10 avkommor), pappa är världsmästaren Hvinur. Mitt sto har mycket tempo i sig, väldigt "uppe", känslig men schyst, gillar sättet hur hon rör sig och är otroligt rolig att rida! bra exteriör också.. Betäckte henne med Berserkur och fick en väldigt lovande hingst! han rör sig bättre än mamman, ännu mer "uppe", rena gångarter (än sålänge 4st), känslig men ändå mildare än vad mamman var som unghäst :) Jag betäckte ett sto som jag själv gillar på alla sätt och fick en liknande, men något bättre avkomma :)
Så fungera ut vad du vill med aveln och tänk sedan efter om ditt sto passar in i ditt avelsmål. :)

Jag har också förstått att de bästa vill också ha de finaste hästarna att visa.. De som ägs av någon erkänd avlare.. Kanske är myt men på sätt och vis kanske man förstår. Men jag är villig att betala för att någon bra kan visa henne!
Men det är svårt, eller så kanske man får ta den lokala tränaren, inget ont om hen, kanske blir super bra :D
Och någon gång måste ju vi "amatörer" och nybörjare få komma in i aveln också. Vi köpte gård för ett år sedan och jag känner att nu är det dags att utveckla oss.

Jag har tyvärr märkt av lite " varför ska du göra det" från en del.. Därför också som jag slänger ut frågan här. Blev så osäker efter att ha haft ett samtal med en bekant som påstod att det var dumt, för min häst kanske inte var något material att avla på, hon blir ju passtaktig i tölten ibland. Visst det köper jag, är också inne i hundaveln och där avlar man ju endast på de friska och mentalt stabila, men det är också därför jag tänker ta till hjälp..
Roligast är ju också när man får höra det av en som inte ens äger en egen häst!
Visst min tjeja ser kanske inte mycket ut för vissa men det är ju jag som vill ha föl efter henne, det är alltså just den här gången för min egen del jag vill avla. Och sen om det visar sig bli ett föl som märks och andra uppmärksammar är det ju ett plus.
Det finns väl dom som avlat på ston som inte ens är inridna och man inte sett vilka gångarter de har?

Hur lång träning tänker ni ha era i innan visning? jag tänkte 1-2 månader att man skickar till tränaren? Kan det räcka?
Vissa har jag sett på deras hemsida har träning inför visning och visning under "tjänster" så då får man väl hoppas att de kan ta emot "vem som".

Har ni tips på någon så släng gärna iväg ett pm!

Jag har också förstått att de bästa vill också ha de finaste hästarna att visa.. De som ägs av någon erkänd avlare.. Kanske är myt men på sätt och vis kanske man förstår. Men jag är villig att betala för att någon bra kan visa henne!
Men det är svårt, eller så kanske man får ta den lokala tränaren, inget ont om hen, kanske blir super bra :D
Och någon gång måste ju vi "amatörer" och nybörjare få komma in i aveln också. Vi köpte gård för ett år sedan och jag känner att nu är det dags att utveckla oss.

Jag har tyvärr märkt av lite " varför ska du göra det" från en del.. Därför också som jag slänger ut frågan här. Blev så osäker efter att ha haft ett samtal med en bekant som påstod att det var dumt, för min häst kanske inte var något material att avla på, hon blir ju passtaktig i tölten ibland. Visst det köper jag, är också inne i hundaveln och där avlar man ju endast på de friska och mentalt stabila, men det är också därför jag tänker ta till hjälp..
Roligast är ju också när man får höra det av en som inte ens äger en egen häst!
Visst min tjeja ser kanske inte mycket ut för vissa men det är ju jag som vill ha föl efter henne, det är alltså just den här gången för min egen del jag vill avla. Och sen om det visar sig bli ett föl som märks och andra uppmärksammar är det ju ett plus.
Det finns väl dom som avlat på ston som inte ens är inridna och man inte sett vilka gångarter de har?

Hur lång träning tänker ni ha era i innan visning? jag tänkte 1-2 månader att man skickar till tränaren? Kan det räcka?
Vissa har jag sett på deras hemsida har träning inför visning och visning under "tjänster" så då får man väl hoppas att de kan ta emot "vem som".

Har ni tips på någon så släng gärna iväg ett pm!
Beroende på hur länge hästen bör vara i träning innan visning är individuellt och beror på hur mycket ägaren klarar av att "ta fram" hästen själv. 1-2 mån kan räcka gott och väl för någon medan någon annan häst behöver längre tid.
På en bedömning vill man se rena gångarter i högt tempo. Lite annorlunda träning än när man ex tränar för tävling.
Vad har din häst för stam?
De ston man sätter in i aveln utan att bedöma innan är oftast ston med bra stam och som visat sig vara lovande. De som håller på mycket med unghästar kan ofta se vad som är "värt" att avla på även om hästen inte är inriden.

Att din häst blir passtaktig ibland är inget att bry sig om, det går att träna bort ganska fort på de allra flesta ;) speciellt om du har en unghäst så är det ganska vanligt att de har en period där de blir mer laterala..

Jag kan också tänka mig att ni som har tips på någon som tar åt sig att visa häst kan skicka ett PM. Gärna i Mellersta delarna av vårt avlånga land :-D

Att få sin häst avelsvisad är kul men kostar en del inkl.allt runtomkring. Gör en beräkning vad du tycker det är värt att avelsvisa. Bra lynne och extriör. Lynnet vet du ju bäst själv. Be nån hyfsat kunnig kolla om hon har extriör som räcker till bedömmning. Sen behöver man inte avla fram en tävlingshäst för högre nivå då de flesta vill ha en pålitlig vän med mjuka gångarter till härliga ridturer och klubbtävlingar.

Ett tips lämna henne en månad på utvärdering hos den tränaren som du lita på och som du önskar visa din häst.
När vi visa andras hästar gör vi alltid så, en månad prov först, och sen fråga tränaren rakt ut vad hon/han anser. Om de tro din häst klara en visning och hur långt träning den behöver. Du ska även vara ärlig med dina tankar. Ska hästen bara klara 7,5 eller har du högre mål. Det är viktig att tänka på det redan innan man lämna så det inte blir missförstånd. Sen kanske tränaren inte behöver har hästen hela tiden utan du kan göra en del arbete själv.

Och även de stora tränare ta emot hästar från vem som, men ibland kanske det kostar mer än det smaka och det bero helt på hästens kapacitet. Det finns många ryttare som börjat avelsvisa som är duktiga. Om du har WF kan du ju bara går inte på visningarna och kolla vilka det är som visa hästar.

Jag brukar tänka att om man har en BRA häst så vet man väl om det innan man ens bedömt den. Det är svårt att missa. Är man osäker så är den nog inte så jäkla bra. :D Om den sedan är "tillräckligt bra" för att tillföra något i islandshästaveln kanske är svårt att veta, då kan det vara värt att utvärdera hos en tränare. En bra anledning till att bedöma hästen är för att få reda på dess styrkor och svagheter, oavsett om du sedan avlar hobbyhästar eller elithästar. Vad är lämpligt att kombinera denna häst med? Varför ska jag avla på denna häst?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 035
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka