Avelsåsikter (Schäfer)

A

Ambra

Jag har min yngsta vovve på halvfoder.. Om hon visar sig vara frisk å kry och gör ett bra mh och korning så ska ju hon bli mamma(jag ska meritera henne med)
Men hon är ju av sk. utställningslinjer.
Vad jag undrar är:
Om jag skulle välja att ta en kull på henne så vill jag ha en FRISK hane som är bra MENTALT!! Men om jag då väljer en hane av brukstyp, får jag valparna sålda då?
Jag vill ju förbättra! Vill minska gapet mellan utställning och bruks.. är det omöjligt??
EN Schäfer till bruks OCH utställning!
ÄR inte utställningen till för att försäkra sig om att kroppen håller för det arbete det är tänkt för??
Eller är BÅDA lägren så inskränkta att det inte finns nåt hopp??
Är Camilla bara en idealist?
//Camilla
 
Sv: Avelsåsikter (Schäfer)

Det finns kennlar som satsar på bruksmeriter och mkt god exteriör.
Fast dom lär väl inte vinna någon stor utställning med dom hundarna.
 
Sv: Avelsåsikter (Schäfer)

Jag har min yngsta vovve på halvfoder.. Om hon visar sig vara frisk å kry och gör ett bra mh och korning så ska ju hon bli mamma(jag ska meritera henne med)
Men hon är ju av sk. utställningslinjer.
Vad jag undrar är:
Om jag skulle välja att ta en kull på henne så vill jag ha en FRISK hane som är bra MENTALT!! Men om jag då väljer en hane av brukstyp, får jag valparna sålda då?
Utan tvekan. Det finns folk som inte vill ha den enorma portion hund en redig bruksschäfer kan vara. Utan ngt mer lagom utan att det blir lite.

Jag vill ju förbättra! Vill minska gapet mellan utställning och bruks.. är det omöjligt??
Inte med dagens utställningsstandard.

ÄR inte utställningen till för att försäkra sig om att kroppen håller för det arbete det är tänkt för??
Det jade ju varit trevligt om det vore så. Men i den här rasen har det tyvärr gått helt åt fel håll.

Eller är BÅDA lägren så inskränkta att det inte finns nåt hopp??
Är Camilla bara en idealist?
Jag tycker inte att bruksarna är inskränkta alls. Tvärtom förstår jag att de håller sig från den moderna synen på schäfern enligt vissa domare och gör ett bra jobb med att bevara det schäfern var från början.

Du verkar ändå ha bra syn på ável och om din hund där frisk så är den ju frisk. Mhn och konringen bevisar ju om hunden har de rätta egenskaperna också. Lycka till!
 
Sv: Avelsåsikter (Schäfer)

Inom bl.a. Labrador så finns det några galningar som försöker med det. Men... Lyckas? Tja... Inget-dera brukar våra hundar kallas för... Eller Dualpurpose om man så vill, men det uttrycket är så missbrukat så det använder jag aldrig själv. Men vad är att lyckas? Jag anser inte att man lyckas om man har en Labrador (eller Schäfer för den delen, den hund jag såg i stora ringen på HUnd2006 kunde jag knappt gå... jag blev illamående) som vinner på utst. för de hundarna ligger långt utanför vad jag anser vara sunt och snyggt. En korrekt hund med lagom kropp anser jag vara lyckat. Är det sedan ett vänligt uttryck och en snygg päls så är det trevlig bonus :D Sen ligger huvudvikten på mentaliteten. Jag kan tänka som så att förbättra mentaliteten på den "vanliga" varianten. Där gör man något...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 902
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Dvs ingen sk utställningsavlad fjompig räkstjärt. Jag älskar mina två dvärgpudlar, väldigt behändiga och roliga att jobba med (smarta...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 268
Senast: Lupin
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 935
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp