Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Ok, vita fläckar på fel ställen (lite vitt på bröstet är väl tillåtet?) eller vippöron etc är väl diskvalificerande fel i standarden, oavsett vilken "typ" av schäfer det är? Sen är det nog som vanligt väldigt beroende av domarens tyckande och smak och tolkning, vilka hundar som premieras. :)

Har hört väldigt många säga att de aldrig ställer på SKKs, för de kan inget om hur schäfrar ska se ut. Men de andra "schäferutställningarna" räknas väl som inofficiella? OG hit och dit...jag har varit på några sådana och inte tusan premieras bruksschäfrarna, men resultaten blir ju inte officiella hos SKK, så jag fattar inte vad man håller på med? Upplys mig gärna! För mig veterligen räknas inte inoff som någonting alls i övriga (?) hundvärlden.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Tränar med hundar från ängsbacken och molars, trevliga hundar från båda håll:)
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

SBK (lokalklubbarna och rasklubbarna) har officiella utställningar, skulle rekommendera att ställa på dem och inte på SKKs då det brukar vara "snällare attityd" mot brukstypen.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Eller så satsar man järnet o åker på en massa utställningar, företrädesvis norrut där konkurensen är mindre.
Kan en långhårig lockig rottis få cert så borde även en BS kunna få det.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Tack för alla tips! Skriver ner dem på en lista och ska kolla upp alla. Kom gärna med fler tips. :)
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

En liten bild på min gamla schäfer (korthårig):

30724788.jpg
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Och här är hennes MH-diagram!

30724813.jpg


Hon var svårbelönad, typ noll matintresse och noll leklust. Det enda godiset jag till slut upptäckte att hon accepterade var mandelmassa. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

kl

Jag vet inte om svensk bruksschäfers hemsida är något alternativ, vilken kennel som helst (även de som inte kännetecknass om bruks) får ju stå med där. Det kan vara svårt att som "nybörjare" inom rasen hitta rätt då.

Jag har en tik från Atenagårdens kennel, tränar nästan uteslutande med hundar från Ängsbacken. Nu bryr jag mig förvisso inte så mycket om kenneln men desto mer om kombinationen. Tycker dock att det finns "trevliga "tävlingshundar på många brukskennlar.

Kolla Sniffers, Molars, Polarmarken, Jebas, Kurants, Jurassic, Rapports, Entres, Norpatorp, Lita till ,Brukstorpet, divaheden mfl mfl. De flesta kennlarna använder ungefär samma linjer. Vore jag du TS skulle jag alltså helt enkelt kolla upp de kennlar du verkar tycka om och ta kontakt med de uppfödarna och kolla om de har kombinationer som kan tänkas passa just dig.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Nix, kände att jag inte hade riktigt tid med henne nu när jag går sista året på gymnasiet och det är mycket i skolan. Sålde henne till polisen i höstas.
Väldigt svårt beslut att ta men det var det bästa för henne.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Tack för förslagen. :) Nu har jag en lååång lista att kolla upp!

Nej, det är inte lätt att sålla när man är grön, så jag är tacksam för alla vettiga förslag jag får. Jag är inte intresserad av att springa vänstervarv med min framtida schäfer (mer än möjligtvis någon enstaka gång, för den där 2an), det gör jag så bra redan med mina små pälstussar! :p
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Jag har världens trevligaste schäfer tik som jag skulle gått eftersöksutbildning för försvaret med, hon e ju så klart röntgad och allt gick bra men tyvärr var det fler än hälften av de andra hundarna av olika raser som inte gick igenom röntgen för kursen så den vart inställd=(

Min tik är en rakryggad schäfer utan stam, men denna är ju endast viktig om du ska ställa ut...

Eftersom kursen inte vart av så fick hon bli mamma nu istället och vi har precis fått 10 fina små valpar=)

Kostar ju inte lika mkt som en "renrasig"/stamboksförd schäfer men är ju en schäfer både i kropp och psyke!

Extremt lätta att ha att göra med och smarta hundar när dom får rätt uppfostran!

Så en sådan hund är ett exempel, men sen vet jag ju att många uppfödare siktar in sig på att avla så rakryggat som möjligt även med stamtavlor så vill man ha dom papprena e de ju bara ringa runt å kolla!
Lycka till i ditt letande
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Min tik är en rakryggad schäfer utan stam, men denna är ju endast viktig om du ska ställa ut...

Nej, den är även viktig om man vill tävla bruks eller få championattitel inom lydnaden.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

och om man vill ha en aning om vad det är för hund valpen kommer utvecklas till, både mentalt och fysiskt... det är ju så stor skillnad på de olika renrasiga schäfertyperna att det nästan inte är samma ras längre. vill man ha den ena varianten så lär man bli rätt besviken om valpen växer upp till den andra.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Eftersom kursen inte vart av så fick hon bli mamma nu istället och vi har precis fått 10 fina små valpar=)
Jippie, fler blandisar/oreggade valpar på marknaden, precis vad som behövs!


Kostar ju inte lika mkt som en "renrasig"/stamboksförd schäfer men är ju en schäfer både i kropp och psyke!

Extremt lätta att ha att göra med och smarta hundar när dom får rätt uppfostran!
Ja o det vet man ju naturligtvis när man köper blandisar/oreggat!


Så en sådan hund är ett exempel, men sen vet jag ju att många uppfödare siktar in sig på att avla så rakryggat som möjligt även med stamtavlor så vill man ha dom papprena e de ju bara ringa runt å kolla!
Lycka till i ditt letande
Nej, uppfödare siktar inte in sig på att avla så rakryggat som möjligt, de siktar in sig på mentalitet o bruksegenskaper, fö så skall schäfern inte vara rak som en sågbock, den skall vara lätt sluttande.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Grattis då. :grin:

Själv håller jag mig till renrasigt.
 
Sv: Var/hur hittar man en "riktig" schäfer?

Hon var svårbelönad, typ noll matintresse och noll leklust. Det enda godiset jag till slut upptäckte att hon accepterade var mandelmassa. :crazy:

OT
Intressant! Hur jobbade du med din hund innan du kom på att mandelmassan fungerade. Jag är i samma situation. Godis är inget som taggar min hund och leksaker är bara sådant som man ligger och gnager sönder enligt henna. Tar tacksamt emot information hur du lyckades med din träning innan du kom på det udda belöningsgodiset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp