Avelsamatörer ska hålla tyst!

kopparberg

Trådstartare
Eller? Tänker på att det i tidningen Ridsport för en tid sedan stod om hingsthållare som tyckte det var för :devil: att det talades om och debatterade om deras hingstar här på Buke, vad höll en massa avelsokunniga idioter på med ansåg de ju i stort sett!

Ett sådant uttalande förvånar mig! Dels för att jag tycker att det här på Buke finns folk som är långt ifrån några amatörer när det gäller avel!
Dessutom är det ju så att fler än en avelsamatör är mer än en avelsamatör, den är ju också KUND hos hingsthållarna!

Jag tillhör ju amatörskaran när det gäller avel, men lik förbaskat avlar jag ju! Och ger hingsthållaren/ägaren inkomst!

Och vart ska vi amatörer få veta mer om hingstarna? Ringa hingstägarna? De kommer ju säkerligen att rekommendera någon annan hingst än sin egen! :grin:
Dessutom är ju det som sägs här på Buke ofta positivt om hingstar, det är väl god reklam?

Eller?

Sv: Avelsamatörer ska hålla tyst!

Det intressanta är att konstatera att även de sk avelsproffsen läser här eftersom de vet vad som skrivs:o Konstigt att de vill läsa det som skrivs av alla amatörer här;)

Själv har jag valt bort flera hingsthållare/stationer pga av deras inställning. Vissa ser bara sin/sina hingst/ar och de verkar inte bry sig speciellt mycket om själva aveln egentligen, bara de får in sina pengar. Som tur är så finns det i mina ögon mycket seriösa hingsthållare/stationer att välja på också.

Problemet är att de som skriver är olika kunniga. Vissa kan ingenting men är väldigt gapiga, andra kan mycket och är lågmälda och ödmjuka. Vem ska man tro på?
För några år sedan var det någon som envist hävdade att något om en hingst som var fel, t o m hingsthållaren var här inne och påpekade att det var fel, men personen hävdade trots alla bevis (det var ett faktafel) att denne hade rätt och hingsthållaren fel.

Hur ska den som läser här inne veta vem man ska lyssna på och vem man ska strunta i? Jag kan förstå att hingsthållare blir frustrerade när okunniga får andra okunniga med sig.

Alla har vi varit okunniga, och man lär sig på vägen det gör man ju hela livet.
Jag har haft häst i nästan hela mitt liv men på avels biten är jag nybörjare, jag läser och ibland skriver för att lära mig mer, många gånger får man bra svar som verkar vettigt, ibland konstiga svar om sånt man inte ens frågar om.
Av en del har jag fått väldigt bra svar av här inne, det gäller nog att man försöker att vara objektiv och gå på sin egna känsla ibland.

Sen är det som du säger, avlar inte folk, även dom som är nybörjare så får hingst ägarna mindre med pengar;)

Det intressanta är att konstatera att även de sk avelsproffsen läser här eftersom de vet vad som skrivs:o Konstigt att de vill läsa det som skrivs av alla amatörer här;)

Själv har jag valt bort flera hingsthållare/stationer pga av deras inställning. Vissa ser bara sin/sina hingst/ar och de verkar inte bry sig speciellt mycket om själva aveln egentligen, bara de får in sina pengar. Som tur är så finns det i mina ögon mycket seriösa hingsthållare/stationer att välja på också.

Bra :bow:......

Jag kan på sätt och vis förstå hingsthållarna, det kan ge dom dålig reklam om nån skriver att de fått en dålig avkomma efter deras hingst.. Vad som än skrivs om hingsten så ger det ju oss andra en liten aning om vad hingsten lämnar. Sen gäller det ju att ha i åtanke vem mamman till avkomman är, känns som att många glömmer vad stoet lämnar och bara skyller på hingsten.
Ringer man hingstägaren/hållaren och frågar så säger dom oftast att den lämnar snygga avkommor med bra temperament som hoppar och rör sig bra. Precis vad alla vill ha.. Sen om den passar stoet eller inte verkar ha mindre betydelse..
Jag tror att dom skulle tjäna i längden på att vara ärliga om sin hingsts sämre egenskaper för att undvika ston som helt enkelt inte passar hingsten och därigenom få bättre avkommor med ston som matchar hingsten. Men det ger ju för tillfället mindre pengar i deras fickor..

Jag är långtifrån nån expert och söker mig både hit och till hingstägarna för att höra vad andra tror om mina val och ev. andra hingstar som passar mina ston bättre. Och enda gången jag verkligen fått uppfattning från någon som "står på hingstägarens sida", om en hingst som absolut inte passade mitt sto var när Magnus Österlund sa på en hingstvisning att enda stona Baltimore inte kanske passade så bra till var ston med mkt eget temperament.. En hingst med mkt temperament till mitt Phaeton sto hade inte blivit så lyckat...

Rörigt men hoppas någon förstår vad jag menar :o

Man måste ju ge människor det förtroendet att de själv kan sortera i informationen som flödar från alla håll. I annat fall kan vi inte skydda oss från att "tomma tunnor skramlar mest" många gånger. Det hingsägarna kan göra tycker jag är ju att visa upp sin hingst så mycket det går, hjälpa ägare till avkommorna att visa dem på bästa sätt och på så sätt göra reklam för sin hingst.

Som sona sa så borde hingstägaren se längre fram och verkligen avråda en stoägare där stoet uppenbart inte passar hingsten. Visst förlorar de kanske ett eller två ston på en sässong men hellre det än dåliga avkommor som inte gör reklam för hingsten. Jag för min del hade jag fått stort förtroende för en hingstägare som avrådde mig från att använda hans hingst. Kanske blir det så att jag p g a just ärligheten i stället rekommenderar någon jag känner att använda hingsten och på så sätt får hingsten ett bättre lämpat sto, ägaren in sina pengar OCH en nöjd kund som återkommer.

Är inte första gången som vi på Buke får skräp av hingsthållarna. Men jag undrar vad sjutton dom är rädda för? Buke representerar till stor del verkligheten utanför internet. Skillnaden härär att det finns betydligt fler och nyanserade åsikter där illvilliga rykten dessutom kan dementeras om de är felaktiga. Hur ofta finns den möjligheten när det ute i stallarna går rykten om att alla hästar efter XXX är knäppa?

Här i Sverige finns endast väldigt få möjligheter att få en opratisk hingstrådgivning till sitt sto. Jag personligen tycker att Buke kompletterar detta väldigt väl. Dessutom har man genom detta forum möjlighet att se båda foton och filmer på massor av avkommor till aktuella hingstar på ett helt annat sätt än IRL. Tycker att ett bra exempel på det är Warsteinertråden. En tråd där avkommor presenterades på ett ganska objektivt sätt, både positiva och negativa egenskaper kom fram.

Jag tycker att det tyvärr är hingstägarna som tillhör en för gammal generation som har svårt att anpassa sig till den nya it-eran. Det syns om inte annat på dåligt uppdaterade hemsidor med gammal eller knapphändig information om hingsten. Vad väntar dom sig liksom? Klart som sjutton att stoägare letar sig till andra sätt att få information!

Att gnälla på amatörerer är också rätt barnsligt-eftersom dels är alla nybörjare i början och dels tjänar dom pengar på oss.

Eller så är det den nya generationen som anpassat sig för mycket ...

Hur menar du nu? Jag förstår inte riktigt alls om vem som anpassat sig till vad?

Det är ett fåtal hingstägare som är välanpassade till it-ålder med uppdaterade hemsidor osv. I dagens marknad handlar det om att synas och ha bra marknadsföring. Internet gör det ganska enkelt faktiskt. Den optimala hemsidan för en hingst är att det finns BRA bilder på hingsten (både uppställda och under ryttare), det ska finnas film, bild och gärna film på avkommor. Rapporter om hur det går för avkommor, info om vad hingsten gör, senaste tävlingresultat osv. TYDLIGT vad hingsten kostar och ev rabatt för prestationsston.

Hur svårt kan det vara att göra?

Om hingstägarna hade varit lite flitigare med att fixa information om sin/a hingstar hade de enkelt stoppat ryktesspridning. Ex om en hingst försvinner från tävlingsbanan kan man skriva att hingsten skadat sig och är hemma för att vila upp sig. Så kommer inte rykten igång att hingsten ex inte fungerar på tävling.

Kanske blir det så att jag p g a just ärligheten i stället rekommenderar någon jag känner att använda hingsten och på så sätt får hingsten ett bättre lämpat sto, ägaren in sina pengar OCH en nöjd kund som återkommer.

Precis! Dom förstår inte att det bara är hingsten som ska fungera utan att den även ska passa stoet. Är hingstägaren hjälpsam och kommer med andra, mer passande hingstar till mitt sto så rekommenderar jag gärna deras hingst till sådana ston som jag tror kan passa den. En bra avkomma ger dessutom bättre reklam för hingsten i framtiden, dåliga avkommor ger ingen bra reklam..

Har sett i hingstkatalogen att vissa hingstar har användningsråd, det tycker jag är väldigt bra! Hade även uppskattat om domare som bedömer ston skulle kunna tipsa om passande hingstar till stoets exteriör och stam. På så vis skulle även vi amatörer kunna få lite mer tips och få veta vad vårat sto förärver under fölvisningen. Det behöver ju inte vara ett rakt beslut, utan bara tips om vad som skulle vara lämpat.

Användingsråd ges till alla nygodkända hingstar sen några år tillbaka. Jag hade absolut inte velat att domare skulle uttala sig om hingstval-det om något hade kunnat skapa rabalder! Domare ska hålla sig objektiva! Möjligen att de skulle kunna säga att ex R- D- eller W-blod skulle kunna passa med linje typ. Men absolut inte rekommendera specifika hingstar.

alla tycker vi olika ;)
Jag skulle uppskatta det, inte att dom skulle säga åt mig exakt vilken hingst, men iaf lite tips om vad för typ av hingstar som skulle kunna bli bra. Sen kan man ju göra som man vill iaf.. men att få en liten uppfattning om vad andra som är objektiva skulle tycka passa bra på mitt sto. Sen finns väl risken att domaren tipsar alla ston om samma hingst, den som den själv tycker bäst om.. :grin:

jag tycker det är jättebra med alla reflektioner! Vi är alla mer eller mindre partiska, människan är lagt sån. Men även en riktig amatör kan komma med nåt väldigt relevant! Min bror som gillar hästar men som inte vet nåt har flera gånger påtalat saker som för oss kanske är självklart, så självklart att vi inte tänker på det. Men som han ser som en negativ grej. Tex "borde inte hästarna stå stilla när man sitter upp? Den kanske inte vill att jag ska rida den?" Samma sak med avel, min bror kan likaväl säga "ska hästen verkligen ha en sån lång hals? Vad är det bra för?". Eller kanske nån säger "vad ska du ha en sån livlig häst till? Tycker du det verkligen är kul att rida om du aldrig kan slappna av?". Jag tror helt klart att alla med en åsikt kan bidra till nåt! Sen är det självklart i betraktarens ögon som det bedöms som värdefullt eller inte!

Man får nog akta sig för att bita den hand som föder en.:idea: Jag tycker det är bra att man kan ventilera åsikter här på Buke.;)

Problemet är att de som skriver är olika kunniga. Vissa kan ingenting men är väldigt gapiga, andra kan mycket och är lågmälda och ödmjuka. Vem ska man tro på?
För några år sedan var det någon som envist hävdade att något om en hingst som var fel, t o m hingsthållaren var här inne och påpekade att det var fel, men personen hävdade trots alla bevis (det var ett faktafel) att denne hade rätt och hingsthållaren fel.

Hur ska den som läser här inne veta vem man ska lyssna på och vem man ska strunta i? Jag kan förstå att hingsthållare blir frustrerade när okunniga får andra okunniga med sig.

Som fd hingsthållare (ponny) kan jag bara hålla med om vad Görel skriver.
Många här kan inget om avel, men likväl ska de tala om hur hemska en del avkommor är till vissa hingstar, ngt de har sett efter att ha träffat 1-2 ouppfostrade unghästar. Det är mkt rykten som cirkulerar som det troligen inte finns så mycket sanning om.

Jag tror att de flesta här inne, även jag själv, skulle må mkt bra av att fundera en stund på vad de skriver innan de trycker på svarsknappen.

Vad många verkar glömma är att det finns ett sto med i bilden som både lämnar sina gener till fölet men även uppfostrar fölet.

Idag krävs det inte att man fött upp några egna avkommor för att få kalla sig uppfödare och på ponnysidan kan man regga stuterinamn utan några avkommor alls.......

Att det blir rykten om vissa hingstar ör ingen ny företeelse i internetåldern utan har alltid förekommit. Det som däremot är nytt är att rykten på ett helt annat sätt har möjlighet att bli emotsagda och dementerade på ett helt annat sätt än när ryktena bara cirkulerade från stallplan till stallplan. Här har hingstägarna en enorm möjlighet att utnyttja vilket informationsflöde som kommer ut kring deras hingst. OM de är öppna i informationen om sin hingst och marknadsför den på alla de sätt som jag tidigare nämnt får dom direkt opinionen med sig. Hingstägare verkar vara ett extremt långsamt släkte till att anpassa sig till informationsålderna, men gnälla på amatörer är dom bra på.

Jag trr också tt alla människor är rätt medvetna om att "allt som står på internet är sant" inte stämmer ett dugg. Liksom i den riktiga världen måste man sortera och vara selektiv i den information som man tar för sanning. Att döma ut forumen eftersom allt som står här inte är sant, är lite fördömande gentemot alla de som är här och läser.

Jag kan faktiskt förstå hingsthållarna. Mycket pengar står på spel, det är inte billigt att varken, matcha fram en unghingst, eller importera någon.

Om någon form utav problem dyker upp, på avkommorna, eller en avkomma, så vill det till att man framställer det sakligt, och fakta enligt.
Och det görs det inte alltid på detta forumet.
Därav reaktionen, tror jag.

Jag förstår inte all denna förståelse och nästan tycka-synd-om känslor som de stackars stackars hingsthållarna får?

Varför ska inte hingsthållarna behöva anpassa sig till marknaden? Ja, de lägger ner massor av pengar på att köpa nya intressanta hingstar som de (såklart) vill tjäna pengar på. MEN då krävs det att de anpassar sig till marknaden istället för att gnäller på att alla amatörer som försöker avla inte fattar hur fantastisk och bra deras hingst är eftersom dessa dumma amatörer tror på alla rykten som skrivs på det hemska internet om deras fina fina hingst. Ja men gör något åt det då! Uppdatera en hemsida och marknadsför din hingst! Det är trots allt de dumma amatörerna som hingsthållaren tjänar pengar på!

En hingsthållare som satsat på massor av marknadsföring inför denna säsongen har varit Askö. Mycket riktigt har det också gjort att deras hingstar har fått många ston denna säsongen. LF på Hippo Essentia körde sin "kupp" och drog ner priset på Warsteiner och fick en hel hög med ston-reaktionen hos andra hingsthåller-jo gnäll. För gnälla det kan dom.

Visst att det är levande djur vi håller på med, men det hingsthållare gör är att sälja en produkt. Liksom på alla marknader måste de då visa konsumenterna att just deras produkt är värd att satsa på.

Nej, jag tycker inte ett dugg synd om hingsthållarna. Dom får faktiskt ta och gå en kurs i hur man gör en hemsida och sen ta och anorodna lite ordentliga hingstvisningar. Det finns HUR MYCKET som helst de kan göra för att visa upp sina hingstar. Men nä, gnälla på att det är amatörernas fel att deras fantastiska hingst inte får alla de ston som den förtjänar det är mycket enklare förstås.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka