A

annie_91_

Hur vet man att sin hankatt är könsmogen? Vår hane är född i Maj 2007 men visar inga tecken..
Jag undar hur ofta man kan para sin hane? Hur lång tid mellan? Hur länge ska honan vara tillsammans mad hanen? Många frågor, hoppas jag får några svar. Svårt att hitta fakta på internet om detta. :confused:

Sv: avel??

Honan brukar vara hos hanen alltifrån 2-3 dagar till flera månader beroende på. Ibland går honan ur löp när hon kommer och vissa hanägare har kvar honan tills hon löper om då. Det bestämmer såklart hanens ägare och är inget måste :)
Om han inte luktar hane, så är det nog svårt att avgöra om han är könsmogen. För att regga i SVERAK måste han ha intyg på att båda kulorna är nere, det är egentligen det enda man kan gå på. Annars är det bara att testa med en hona och se om han parar.
Hur ofta man kan ha honor hemma beror nog lite på er och honom. Vissa hanar tappar väldigt i kondition när dom har hona hemma, dom sover dåligt och äter dåligt. Då får man förstås vänta lite. Sen är det inte nån dans på rosor att ha hona hemma, du som ägare måste ha koll så du kan svara på om dom parar ordentligt och se till att dom kommer överens. Sen är det rätt mycket skrikande under parningarna, så sömnen blir nog lidande ;)
Osv.

Ska ungarna reggas i SVERAK (om det handlar om raskatt?) så måste hanen alltså ha klar testikelstatus och tror även intyg på att inte navelbråck finns. Sen måste han vara ID-märkt. Vet inte vad dom andraförbunden har för krav.
Är han rasren kan även rasen ha sina tester man brukar göra och det vanliga är att man testar för FIV/Felv mellan varje parning.

Sv: avel??

ok. det gäller en blåmaskad Helig Birma. Han har stamtavla från Sverak, det gäller väl som registrering? Jag har kollat på Birma.se och sverak vad som gäller. Så i dag hade jag tänkt boka veterinärstid. Hoppas att inget är fel på honom!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: kolja
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka