Avel på ej godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 922
Z

Zab

Ok, slnger in en liten fråga här...:)

Har fått för mig att man inte får avla med icke godkända hingstar (om inte både stoet och hingsten tillhör samma person eller något sådant.

Men, vad är det som säger att man inte får det? Är det olaglgt, dvs finns det en lagstiftning mot att avla på icke godkända hingstar?
Vad är i så fall straffet? (böter, fängelse? O_o) Varför är det olagligt i så fall, egentligen?:confused:

Eller är det ''bara'' något förbund som inte tillåter det?
Vad händer om man avlar med en sån hingst?:angel:

Innan ni kommer med ''varför avla på såna hingstar alls?'' vill jag påpeka att det INTE var frågan. Man får väl ha vilka anledningar man vill, det hör inte hit.
Och nej, jag har inga planer på att avla med icke godkända hingstar, jag har nämligen bara vallacker här. :smirk: :crazy:

Sv: Avel på ej godkänd hingst

Ja, det fanns tidigare en lagstiftning mot det. Vad som var straff har jag ingen aning om (om det nånsin dömdes ut). Det var väl "Lagen om hingstbesiktningstvång", från 1904 eller nåt.

Eftersom EU ansåg att lagen motverkade fri handel så togs den bort för ett par år sen. Så numer är det, typ, fritt fram, att avla med vadsomhelst.

Tycker det är/var lite löjligt att ha en lag om det, i ärlighetens namn. Ganska lätt att kringå; ''oj, ponnyn rymde och blev med föl''.. :angel:

Men det är väl tur att jag inte är intresserad av avel. x)
Tack för svaret.

Fast det krävs numera "hälsointyg" på alla hingstar som används i aveln. Alltså även egna hingstar till egna ston.
Så nu är egentligen tjuvbetäckningar olagliga om det inte är en hingst med intyg och licens.

Liknande trådar

Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 661
Senast: Boj
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 591
Senast: axel
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka