Definitionen av om en ras har problem med HD är ju hur stor andel som faktiskt visar kliniska problem. Om det är vanligt förekommande att hundar söker veterinärvård för hälta pga dåliga höfter så bör man ju inom rasen ta hänsyn till detta. Om det är ovanligt med kliniska symptom, så blir ju en avläsning bara en bokstav på ett papper och då kan man fråga sig vad man vinner på att ta allt för stor hänsyn till detta, kanske på bekostnad av annat som rasen har större problem med.
När jag skaffade min första chow chow, född 1987, så röntgade man endast höfterna. Armbågar fanns det ingen som röntgade på den tiden. Dock var det några som började röntga även armbågarna några år senare just för att det var så vanligt med frambenshalta hundar och en hel del problem som t ex OCD. Min första chow chow röntgades aldrig fram, men var till och från halt på båda frambenen när hon var runt fem år, så troligen hade hon kraftig ED.
Det fanns ett stort motstånd inom rasen att röntga armbågar eftersom de som inte ville göra det påstod att de inte hade några problem med detta. Dock spred det sig och rasklubben införde så småningom krav på ED-röntgen för valphänvisning. Detta gjorde att nästan 100% av alla uppfödare röntgade armbågarna trots att inga krav fanns från SKK. Statistiken visade på att ED låg runt 70%. Naturligtvis kunde inte endast ED-fria hundar användas i avel och på den tiden var det fritt fram att t o m avla på ED 3, vilket också gjordes. Det positiva var att typ lika många hundar armbågsröntgades som höftledsröntgades (nästan 50% av årsregistreringarna ett tag), men då ingen större hänsyn togs till armbågsresultaten så förbättrades ju heller inte armbågarna. Sedan flera år tillbaka så har rasklubben helt tagit bort kravet på armbågsröntgen och vi ser att fler och fler uppfödare helt slutar att röntga fram, trots att rasen inte alls har fått bättre armbågar. Gapet mellan HD och ED har dock jämnats ut då HD har ökat rejält i rasen under de senaste ca tio åren. SKK kräver inte armbågsröntgen för chow chow (det krävs att ras- och specialklubb ansöker om att få det och det kommer tyvärr aldrig hända), men de har nu förbjudit avel på hundar med ED 3. Vad händer när man inte har krav på en undersökning, men sätter avelsförbud för vissa resultat? Jo, folk slutar röntga helt, för att slippa få avelsförbud på sin hund med ED 3.... Jag vet