avel och val av seminstation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Novisen
  • Startdatum Startdatum
N

Novisen

När ni betäcker era ston så finns det ju alltid flera val på hur man vill seminera, det finns ju AI TAI och FAI.

Vilket av följande föredrar ni? Gärna en förklaring varför om ni vill.

Sen kommer man till val av seminstation. Föredrar ni att ta seminstationen som är närmst och få det på skick eller föredrar ni att köra till hingststationen och få stoet seminerat hos dem istället?

Vad har ni för possitiva samt negativa åsikter om följande.

Tacksam för svar

Sv: avel och val av seminstation

Jag kör mitt sto till en av seminstationerna som ligger relativt nära där jag bor. Det finns ett antal att välja mellan och jag valde den som jag hört mest gott om och jag fortsätter att välja den eftersom mitt sto har trivts och blivit dräktig på första brunsten. Har använt TAI.
Att köra stoet till hingstens hemmastation är inget jag övervägt eftersom hingstarna stått mer än 50 mil bort.

Jag valde en seminstation i länet för att det skulle vara nära att åka dit. Sen valde jag inte den största utan en mindre för att det skulle vara mer personligt och lugnare för min häst. Hon fick gå i egen hage istället för att släppas med massa okända ston osv. Tyvärr har den stängt numera. Men jag ska inte betäcka än på säkert många år så det kvittar ju just nu.

Inget alternativ att köra stoet till hingsten då de stått i Skåne, jag bor i Örebro.

Jag valde TAI. Skulle väl kunnat provat FAI om det varit så att det bara fanns på just den hingst jag ville ha, men nu fanns de jag ville använda på TAI, så det känns ju säkrast.

Jag väljer station efter rekomendationer, vad gäller TAI så valde jag den station som var närmst och som självmant gick ut med sin dräktigshets statestisk som var mycket bra.
Nu har den stationen även FAI och är super duktiga på det också, jag har blivit rekomenderad och hört vits ord om stationen från flertalet hingsthållare.

För mig är det viktigt att ha en veterinär som går att diskutera med och att det drivs av en veterinär ser jag som en enorm fördel, då blir det bättre dräktighets resultat, speciellt på FAI.
och jag gillar FAI och kommer använda det på minst ett sto i år.

Köra till hingstens station har jag tänkt på och ffa då utomlands då det blir billigare. I år blir det utlandsstående hingstar till samtliga ston.

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 024
Avel Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år. Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏 Har dock en liten fundering... Tänker använda...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: athena
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat