Avel. Nybörjar Hjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare malinzko
  • Startdatum Startdatum
M

malinzko

Hejsan

Jag går i tankarna att börja med avel.
Har haft häst länge, och har god hästkunskap (mycket om unghästar), men kan INGENTING om avel egentligen.:confused:

Vad bör jag tänka på, och vad är viktigt att veta?

Vore tacksam för tips och råd!
:laugh:

Sv: Avel. Nybörjar Hjälp

Allt är ju viktigt att veta egentligen och det är väldigt svårt att veta vad du fiskar efter med ett så kort inlägg som du har.

Vet du hur systemet är uppbyggt med språngrulla, bokning av semin, seminstationer etc?

Har du koll på några hingstar och vad de erbjuder i förvärvbarhet?

Det finns en bra bok som heter "Att bli med föl". I den lär man sig en hel del om fölningen, dräktigheten, första tiden etc. Rekommenderas om du vill börja!

Nej egentligen inte. Vet inte hur man får tag på en hingst. Har inte serigöst satt mig in i hur man gör vid betäckning och val av hingst. Det är därför jag ber om lite tips och ideer vart jag ska leta.
Jag går mest i tanken att "bli med föl" just nu, så jag skulle vilja veta mer om te x betäckningen, och hur man hittar hingstar, samt kanske något att tänka på med stoet.

Ja jag har läst boken. Den gav mycket bra information.
Men det är nog faktiskt hur jag hittar en hingst och kanske vad det kostar (med betäckningen, försäkringar o s v) som jag undrar över

Är det SWB det handlar om eller vilken ras? Om det är SWB har du alla licensierade hingstar i aveln på www.sprangrulla.se. Välj en hingst som förstärker det positiva med ditt sto och kan väga upp det negativa. Med blup.se (finns länkat på srprångrulla) kan du se hur hingsten nedärver sig och med lite sökning kan du även kolla med ungefär vilket blod hingsten nedärvt sig bäst med:).

På språngrulla kan du även hitta vilken seminstation som är närmst dig och vilka avgifter de tar. Det är stationsavgift+seminavgift+veterinäravgift på de flesta stationer. Fryssemin kostar mer i avgift än färsk. Är det transportsperma tillkommer en packavgift samt skickavgift. Utöver detta ska det betalas en stoavgift till SH och om det tas bakterieprov eller utförs andra behandlingar kostar detta förstås också extra. Att bara försöka få dräktigt med alla dessa avgifter får man räkna med ca 5-10.000:- beroende på om stoet är lätt att få dräktighet eller ej. Sen har du hingstens avgifter som kan vara uppbyggda lite olika.

Vad det gäller försäkringar så ingår foster och fölförsäkring p en del hingstar. Annars är det bara att ringa runt till olika bolag och kolla vad de kostar och vilken ersättning du kan få och för vad. Jag valde att ff-försäkra och den kostade ca 600:- i Agra och då var det inte särskilt hög ersättning om hon kastade, men ungen har en egen vetvård på 120.000:- fram till den är 30 dagar. Om man förlitar sig på stoets egna försäkring brukar beloppet vara begränsat till ca 30.000. Om något händer med fölet skenar lätt kostnade iväg så jag vågar inte chansa oförsäkrat.

Senast ändrad:

Ett tips för att lära känna hingstar är att läsa trådarna här på Avel. Det finns många kunniga människor här inne som är duktiga på att rekommendera bra hingstar till ditt sto.

Du kanske kan lägga upp en tråd vad du har för sto, inkl stam, och fråga efter lämplig hingst till henne så kommer du att lära dig massor på bara några dagar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 493
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 732
Senast: Kajsalisa
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 351
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka