Avel med "letala" gener och forskning

Wild Rein

Trådstartare
Så trött på allt detta som skrivs om OLWS och GBED som har blåsts upp överallt i den svenska hästvärlden. Förstår ingen VARFÖR detta förbjuds i Sverige och ingen annanstans i världen??? Kan någon förstå att all denna forskning som läggs ner i genetik beror på att seriösa avelsmänniskor vill kunna planera sin avel utan att riskera avkommor som föds med diverse sjukdomar eller missbildningar. Allt levande har gener, allt det vi är och hästarna består av gener vilka troligen är ärftliga, för att enligt många personer bedriva "säker" avel måste du kartlägga varenda enskild gen hos varje individ...hur ska det här sluta??
Man kan lägga ner pratet om Letal, för det finns ingen relevant i det gällande tex OLW när man vill bedriva säker avel alltså en icke anlagsbärare med en riktig overo, det är färganlaget som nedärvs eller ej =OLW. Ska all avel med konstantskimlar läggas ned, dom hästarna bär på en lika stor del "letala gener"...:confused:

Sv: Avel med "letala" gener och forskning

Jösses amalia, de där va så rörigt så jag förstod inte vad din fråga va?

Fortsätter kartläggningen av genuppsättningen på häst/hund/katt mm, vilket den ju naturligtvis gör, blir det snart problem att använda något djur överhuvudtaget i avel... Hur många hästar av diverse raser bär inte på tex OCD("lösa benbitar")? Om alla avvikande gener skall förbjudas, oavsett om anlagsbäraren är sjuk eller inte, kanske vi får ta och lägga ner det här med avel i Sverige om några år. Dessutom sker ju mutationer ständigt, så vi får fler och fler att förbjuda....
Nu menar inte jag på något vis att det är någoning positivt att avla på så vis att det orsakar lidande, men det vill väl ingen uppfödare?!
Det jag motsätter mig är överförmynderi och idiotförklarande av folk som föder upp hästar.

Bra förklarat, jag är så upprörd i detta ämne att jag har svårt att förklara mig...
Låt kunnigt hästfolk planera sin avel efter förmåga, klarar resten av världen detta borde lilla sverige också klara detta, rätta mig om jag har fel. Det handlar inte om oansvariga människor, det handlar om kunnigt påläst folk som planerar och idkar en säker avel...:banana:

Är inte helt insatt i detta ämne och har därför frågor som någon här kanske kan svara på. Att det blir problem när man avlar på två positiva bärare fattar jag ju (är ju liksom inte helt dum :smirk: ), men var i ligger risken om man använder en negativ och en positiv bärare?
Är det risken för mutation som man är rädd för. Jag menar om detta är ett nytt anlag som har uppstått de senaste åren kan jag förstå rädslan, men om den alltid har funnits i rasen och det inte har skett än så hur stor är i så fall den risken? Kanske är frågan dum, men jag har försökt leta runt på nätet för att få svar och har fortfarande ingen klar bild av detta :confused: .

Är denna regel något som kommer från veterinärshåll, eller är det uppfödarna själva som har lagt fram behovet av det?

Tacksam för lite mer info i frågan från någon som är mer insatt än jag själv :bow:

Tänkte inte ge mig in i debatten igen...

Men för att svara på din fråga så finns det ingen risk att avla tex en olws negativ individ med en olws positiv, ett sjukt föl föds bara vid en dubbel uppsättning gener och då är det 25% risk.

Det är en regel som DJM i Sverige har satt rakt av, för att det inte ska avlas på sjuka gener. Det finns inga fler förklaringar och debatten är stormig eftersom många inte förstår detta, och man inser att sjuka gener inte kan avlas bort ur en population, det enda som händer är att avelsbasen minskar och det kommer ny gener, samt att det säkert finns otaliga sjuka gener som fortfarande är okända för oss....

Vad gäller tex OLWS så har Uppfödarna själva testat sina djur långt innan detta förbud fanns, just för att undvika att korsa två bärare.

En bärare av OLWS genen är inte en sjuk häst, den hade överlevt i det vilda om man så säger, utan kontrollerad avel, de sjuka djuren är de som har dubbel uppsättning och de skulle i det vilda dö direkt efter födseln. En uppfödare har inte råd med risken och avlar därför inte två positiva hästar.

Vad gäller tex HYPP är det skillnad, då en häst med enkel uppsättning hypp gen kan bli sjuk, och därför ska man inte avla på några hästar med hyppgenen. En häst med dubbel uppsättning hypp (behöver dock inte vara sjuk heller) får inte registreras i tes AQHA, och snart gäller detta hästar med enkel uppsättning hyppgen också, så inom quarteraveln löser man det problemet på det sättet.
Vilket är ett långt mer verksamt sätt än att Sverige som enda land i världen tror att man ska kunna utrota en gen, när det enda man gör är tvärtom, minskar avelsbasen och gör det lättare för sjuka gener att poppa upp.

Nu hoppar jag ur tråden igen...*poff* ;)

Ja det är ju precis som du tror att det är gener det handlar om, avlar man en bärare med en icke bärare, händer ingenting. Avkomman föds då eventuellt med en gen?? Men denna gen kan inte göra någonting i enkel uppsättning. En mutation kan man aldrig förutsäga när/om den sker och är då ej kopplad till en anlagsbärare av ex OLWS. Det är detta som folk strider om, att få använda sina dyrbara avelsdjur även i Sverige. Och med tanke på att Quartern är världens största ras till antalet (Overo painten härstammar ju från Quarterhästen) borde inte rasen ha dött ut vid det här laget med alla dessa letala gener??? Djurskyddsmyndigheten har satt prestige i den här frågan och fortsätter att stånga sina huvuden blodiga...Sveriges myndigheter vill bara vara storebror och dumförklarar i vanlig ordning alla människor med kunskap...

Hej alla ni som vet och ni som inte vet men är lite nyfikna.
Jag vill bara lägga till att det finns 13 raser som är testade possitivt för O-genen men det är bara Paint och QH som man har forskat på, men jag sitter med info på papper om vilka raser som är bärare av genen. En viss ras i Sverige har betäkt nästan 3.500 på 2 år och Paint & QH har betäkt ca 442 på 2 år nu kan man ju undra hur hög denna % är i Sverige på respektive ras? Vad tror ni?

Jag vill bara lägga till att det finns 13 raser som är testade possitivt för O-genen men det är bara Paint och QH som man har forskat på, men jag sitter med info på papper om vilka raser som är bärare av genen. En viss ras i Sverige har betäkt nästan 3.500 på 2 år och Paint & QH har betäkt ca 442 på 2 år nu kan man ju undra hur hög denna % är i Sverige på respektive ras? Vad tror ni?

Kan du inte pm a:banana:

Snälla! PM till mig med!

Jag tackar för bra svar, men måste då bara fråga hur det ser ut för de andra rasern där dessa anlag förekommer. Har de samma regler eller är detta något som bara "drabbar" paintaveln? Och hur kommer det sig att det inte gäller för quartern? För mig så känns det ju att det borde förekomma även där då raserna är så snarlika och ofta kombineras.
Har nämligen själv en solidpaint hingst på två år, som jag ev. hade tänkt vara med i en halter klass på grevagården i sommar - under förutsättning att de har sådana klasser för SP. Nu har vi då hamnat i det läget att eftersom han inte kan kastreras då bara en testikel har kommit i läge (skulle skäras i nov), så verkar det som om jag är tvungen att göra dessa tester på honom för att få passet godkänt. Förhoppningsvis trillar andra stenen ner imorgon (man kan väl få hoppas :)), men gör den inte det snart så får han ju gå till i höst *suck o stön*.
Någon som har en lösning på det problemet?

jag menade givetvis problemet med testet och passet - inte själva kulproblemet i sig *asg*

Hej,hej.
Vi har en lag på att alla hästar ska ha pass oavsett vilka anlag man bär på, så jag vet inte hur djm har tänkt i denna fråga, inte alls är min uppfattning. Om man nu inte ska ha hästen till avel så kan de inte kräva massa tester hit och dit, på olika raser. Förstår ni hur jag menar? Jag har varit i kontakt med Jordbruksverket i dag och enligt deras mening så ska hästen ha pass utan massa tester hit och dit för enligt lag så ska alla hästar ha pass och lämnar man inte in hågot test på olws så får man väl inget pass från SH. Man har alltså inte gjort något fel man får bara inget pass. Fy så konstigt detta blev, gnugga era grå så fattar ni nog .LER.

Ja, men gör inte våra trevliga hästavelsförbundmänniskor så att dom helt enkelt bara stämplar stort rött AVELSFÖRBUD i passet om man inte lämnar neg gentest???

Eftersom inte EU har några krav och att vi fritt kan avla med dessa hästar i andra länder får de helt enkelt lägga ett löst blad, enligt Jordbruksvärket tycket de att detta är långsökt att peka ut enras som ska fritestas då ska alla hästar fritestas om detta ska hålla enligt dem. Kan undra hur de kommer att lösa detta med alla förbud om man inte är överens nu när de ska slås i hop. Så mycket vet jag att de vill inte ha OLWS fallet på halsen., de verkar förstå att detta inte är rasrelaterat, utan en färgrelaterad gen de är också informerade om att det är 13 raser till som har genen enligt forskare, de har även förstått att ska en häst testas så ska det gälla ALLA hästar, oavsett ras eller kön.

Om vi kunde få det här ur världen en gång för alla, då skulle livet bli lättare för mig och MÅNGA andra, jag väntar med spänning på fortsättning och en förhoppningsvis positiv vändning för alla våra overos:bump:

Jag säger bara suck........orkar inte ,vill bara träna o ha kul.

Kan du inte pm;a mig dessa papper???
Är väldigt nyfiken på att se detta

// Rroxy

Tyvärr de håller jag på om de kommer att behövas i rätten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka