Avdragsgilla kostnader

Lejonelle

Trådstartare
Hej - kan någon reda ut vilka hästkostnader som är avdragsgilla för hästar i ens verksamhet? Foder, stallhyra, hovslagare, försäkringar, förebyggande massage eller annan komplementärbehandling, veterinärvård, träningsavgifter, tävlingskostnader, licenser, utrustning, transportkostnader..? Beror det på inriktningen på verksamheten? Någon som vet?

mvh
Lejonelle

Sv: Avdragsgilla kostnader

Som jag har förstått det kan man dra av alla kostnader man har för att kunna tjäna pengar på sin verksamhet. Om jag har travhästar i ett bolag kan jag dra av startavgifter, hovslagare etc, alla utgifter jag har för att få hästarna till start så att de kan tjäna pengar. Likadant om jag har ridskola. Har jag uthyrningsstall kan jag inte dra av hovslageri för mina hästar eftersom den kostnaden inte är en förutsättning för att jag ska kunna hyra ut stallplatser. Däremot kan en traktor vara en förutsättning, antar jag, eftersom den behövs för att kunna ta hand om dyngan, skotta snö, mocka hagar etc, allstå underhåll/service för att få hyresgäster. Problemet uppstår väl när saker bara indirekt kan anses vara förutsättningar för inkomster, hoppas att någon annan med större kunskaper svarar också, då jag också är intresserad av det för egen räkning :D !

I och för sig deklarerar jag idag, ja.. men jag äger inte hästar i min verksamhet. Tänkte snarare om det kan vara vettigt att göra det i framtiden. Och så hoppas jag att ni kan svara på om de av mina kunder som har företag kan dra av hästmassagen, vilket jag tycker att de borde kunna göra men vill veta helt säkert.

mvh
Lejonelle (hästmassör)

PS lycka till med deklarationen :D

Senast ändrad:

Man kan alltid prova att dra av för något även om man är osäker.
Jag skulle göra det för massagen, det tror jag inte ska vara några problem heller.
Vi har en revisor och han brukar säga till om det är något han undrar över i samband med deklarationen.

Jag tycker att man självklart kan dra av för hästmassage. Jag jämför det med veterinärkostnader. Det är ju en del av hästföretagandet att hålla hästen frisk.

(jag fick uppskov i två veckor för banken kunde int efixa kontoutdrag i tid)

Jag drar av för "allt"; i år har jag en del tveksamma avdrag som säkert kommer att ifrågasättas vid en revision. En scanner t ex... Men jag har ingen diggi-kamera på företaget så jag tycker nog att det borde räknas, när man ska göra annonser osv.

Det är inte straffbart att prova. Det enda som kan hända är att avdraget underkänns (om det inte är ett uppenbart försök att lura staten :smirk: )

Liknande trådar

X
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är en 14 årig tjej som ÄNTLIGEN ska få skaffa häst! :D Jag satte mig ned och pratade med mamma en dag *har tjatat ganska mkt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 401
Senast: glad_tjej
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 081
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama