Avdrag vid vila..

V

vickan

Hur stor del av kraftfodret ska man dra ner på kraftfodret när hästen inte blir riden? har gått och funderat på detta länge, och vore tacksam för svar! :)
 
Sv: Avdrag vid vila..

Det beror väl helt på. Vad menar du med vila ?? Vila för mig är mer än 2 veckors stillastående...inte direkt vila 3-4 dagar. Jag själv brukar köra samma foderstat tills jag ser att det kanske inte funkar med så mycket, då kan jag dra ned halva givan eller nåt sånt. Det är så olika hur jag gör. Nu har jag ju ingen lättfödd häst presis, och hon fetar inte direkt på sig genom att stå och slöa i flera veckor med full giva presis...hennes humör skiftar heller inte nämvärt.
 
Sv: Avdrag vid vila..

okej.. ja vid vila menar jag typ 3 dagar och mer...
nu är det så att min häst är skadad igen, och kommer därför att stå ett tag.. han lägger på sig lätt, så därför är det nödvändigt att dra ner på givan. jag misstänkte att man skulle dra ner till runt hälften.. men då vet jag. tack för svaret!
 
Sv: Avdrag vid vila..

3 dagar är ju enligt mitt tycke inte så många dagar så man egentligen behöver dra ned på något...Det tar ju ett tag för hästen att ställa om sig till den nya foderstaten oxå...Men ska den stå länge som du säger, så testa dra ned halva givan då....Eller ställ hästen enbart på underhållsfoderstat...Det kan du ju lätt räkna ut.
 
Sv: Avdrag vid vila..

Men hur har du fått fram foderstat till din häst om du inte vet hans behov ??

Men ok, så här: Underhållsbehov enbart.

0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75 = MJ

MJ x 6 = Smb.rp

MJ x 0,4 = Ca

MJ X 0,3 = P

MJ X 0,15 = Mg

MEN, det kan ju variera från häst till häst, min hästs underhållbehov går inte räkna som ovan, men det är en ok grund att börja från.
 
Sv: Avdrag vid vila..

det var en tjej i stallet som hjälpte mig med den!
okej, tack för hjälpen!
 
Sv: Avdrag vid vila..

De beor nog på hästen...
 
Sv: Avdrag vid vila..

jo, naturligtvis... men det hjälper ju inte mig att få ett sådant svar.. jag vet hur jag ska göra nu ändå, mynta2 hjälpte mig!
 

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Honey07
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 726
Senast: Sirap
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
441
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp