Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

honung

Trådstartare
Hur vanligt är det att den underhållskyldiga gör avdrag på sina umgängesdagar?

Vi har tagit underhållsadministrationen via FK för att slippa onödiga konfrontationer, och plötsligt har exet börjat dra av för sina umgängesdagar, och har lämnat in tre månader på en gång vilket innebär i princip 2000:- i avdrag på min utbetalning den här månaden.

Jag är helt med på noterna att han har kostnader de dagar han har barnen, men det jag stör mig på är att jag inte har kontrollen på när och hur han lämnar in avdragen. Jag måste ju skriva under för att verifiera att barnen varit hos honom de dagarna, och jag har föreslagit att han skriver på innan han lämnar pappret till mig så skickar jag in, så behöver det inte bli så stora summor om han lämnar in tre månader i taget varje gång. Men si det tyckte inte han. Jag kanske inte behöver tillägga att vår kommunikation är frostig way beyond?

Hade jag haft bättre ekonomi, hade han kunnat få stoppa det där j-a underhållet någonstans där solen inte skiner, men pengarna är viktiga just nu för min ekonomi ska gå runt öht. :(
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Ingen av mina barns pappor har gjort det förutom en som alltid drog av de veckorna han hade barnet på sommaren (då var det hans nya som fixade alla papper av ren elakhet).
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Nej mina barns far drar inte av, han har dem nästan aldrig så länge i sträck att han "får" det.

Skulle det bli så nu när barnen är stora och åker dit när de vill så drar han inte av ändå.

Tycker öht att det är ganska fånigt det här med avdrag hit och dit.

Om barnen är hos en förälder alltid och inte ens träffar den andre så får man ju ändå samma i underhåll som om barnen åkt till andra föräldern tex varannan helg.

Min sambo drar inte av något för sina barn heller, även om hans son ibland kan bo här flera veckor i sträck, det är ju ändå hans mamma som betalar kläder och hon har samma hyra om han bor hos oss eller hos henne.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Ja, det känns ju lite som att avdraget är just ett avdrag avsett att kännas för mig.
Att min ekonomi går ut över barnen har de kanske inte tänkt på. Men visst, avdraget är han i sin fulla rätt att göra. Jag borde kanske lägga undan 30kr/barn/dag när de är hos sin pappa för att ha när umgängesdagarna dras? :crazy:
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

6 hela dygn på en månad eller fem hela dygn i följd ger rätt att dra umgängesdagar. Avdraget är 1/40 av återbetalningsbeloppet. Dag för hämtning /lämning räknas inte. Det blir inte så många kronor på ETT barn, men på två och samlade på hög i tre månader blir det kännbart. I det här fallet tror jag avsikten är just att det ska vara kännbart. :mad:
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Min fd gör oxå avdrag. Men räcknas inte dagen då dom lämnas/hämtas? Det har fk sagt till min fd. Han hade inte kommit upp upp till avdraget annars. Vi sköter betalningen själva efter mycket om och men. Han ska ha betalt det innan månadskiftet så det inte läggs på hög.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Nu var jag tvungen att hämta mina papper och titta och så här står det:


Den dagen barnet hämtas räknas inte som ett dygn och ger därför ingen avdragsrätt. Vistelse där hämtning och lämning sker samma dag ger heller ingen avdragsrätt.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Hur vanligt är det att den underhållskyldiga gör avdrag på sina umgängesdagar?

Även om den underhållsskyldige har rätt att göra avdrag, så tycker jag att det verkar väldigt småsnålt av denne. Hur jag än räknar kan jag inte se annat än att boendeföräldern har betydligt högre kostnader för barnen, förutsatt att denne köper grejer och kläder som barnen behöver, förutom bostadskostnader och mat.

Men jag har för mig att man kan fylla i "en gång för alla" hur mycket barnen är hos underhållsföräldern, så blir det helt enkelt ett fast avdrag varje månad, tex om barnen är 8 dygn hos den underhållsskydlige. Jag menar, det administreras då automatiskt av FK och man slipper hålla på med papperen månad efter månad själv.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Tack, det ska jag kolla upp. Har övervägt att ta upp diskussion med mannen om vi själva kan reglera detta avdrag, men jag vet av erfarenhet att det kan vara mission impossible att fullfölja ett samtal med den mannen. Och när det gäller FK så brukar de slå ifrån sig med händer och fötter för att slippa ta i underhållsfrågor då de gärna hänvisar till att man ska kunna ordna det själva sinsemellan.

Ja, är det tjafs om underhållet, så är inte risken så stor att boföräldern får 'övrig' ekonomisk hjälp från umgängesföräldern, så ofta är just underhållet en känslig post som man som boförälder är beroende av. Som tidigare sagt - hade jag kunnat frånsäga mig det hade jag gjort det.

Den här pappan har även uttryckt önskan om att barnen ska ha fickpengar med sig till hans umgängesdagar...*ögonrull*
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Som tidigare sagt - hade jag kunnat frånsäga mig det hade jag gjort det.

Den här pappan har även uttryckt önskan om att barnen ska ha fickpengar med sig till hans umgängesdagar...*ögonrull*

Jo, jag förstår det. Jag erhåller också underhåll, helautomatiskt via FK. Och att få bortåt 2000 mindre netto en månad märks för de flesta. Jag hade blivit skitsur.

Avdrag är inte aktuellt i vårt fall, av olika anledningar. Men fadern har framhållit att summan (1273kr/mån) är absurt hög och att 5-600 vore mer rimligt. Observera att vi talar om en tonåring som lever stadsliv med hyfsat välavlönade akademiska föräldrar. Fadern är dessutom i en "mansbransch" med vidhängande manslön, 40' i månaden i runda slängar.

Jag tror väl att underhållet blir ett slags sista utpost för den betalningsskyldige, och ju mer beroende boendeföräldern är av pengarna desto bättre funkar ju underhållet som ett slags vapen. Det fattar jag att du gärna hade sluppit. Ur den betalningsskyldiges vinkel är det på ett sätt begripligt, i relation till exet, men obegripligt i relation till barnen. Varför tar det emot för en förälder att ge barnen lite fickpengar??

Själv är jag fascinerad över att underhållet är så lågt. Jag kan inte tänka mig att underhållsföräldern kommit så billigt undan om barnet bott där.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Alltså, jag undrar ju vilken planet jag levde på, under den tid denna mannen och jag levde ihop. Och skaffade barn ihop med.
Såna här sidor fanns det kanske antydningar om, ser jag ju nu med facit i handen.

En kollega till mig har sagt att hon fick ungefär 700:-/månaden i maximalt underhåll av sitt barns far via FK under mitten på sjuttiotalet. Beloppet idag står inte riktigt i proportion till det tycker jag.
Dessutom, har den betalningskyldiga möjlighet att göra ett avdrag på 100 000:- på sin inkomst innan betalningsbelopp blir satt (vad h*n måste betala till FK).
Det känns orättvist fördelat på något sätt, och till syvende och sist så kommer alltid barnen i kläm. Underhållet är ju inte något som går till mig för att svinga mina lurviga på krogen för, det handlar ju om att ge barnen möjlighet att ha fortsatt god standard.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Dessutom, har den betalningskyldiga möjlighet att göra ett avdrag på 100 000:- på sin inkomst innan betalningsbelopp blir satt (vad h*n måste betala till FK).


Jo men det avdraget görs på årslönen FÖRE skatt.Sen räknas en procentsats på det som är kvar.Det är vansinnigt att räkna ett avdrag på det sättet tycker jag.Det är ju att räkna på pengar som helt eller delvis faktiskt inte finns för den som ska betala.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Jo men det avdraget görs på årslönen FÖRE skatt.Sen räknas en procentsats på det som är kvar.Det är vansinnigt att räkna ett avdrag på det sättet tycker jag.Det är ju att räkna på pengar som helt eller delvis faktiskt inte finns för den som ska betala.

Är inte det märkliga att man alls gör ett sådant avdrag i dessa sammanhang? Boendeföräldern kan inte undanhålla de första 100 000 före skatt från barnets behov, om man säger så.

Jag har inga förslag på hur detta på bästa sätt ska ordnas, men som det nu är hamnar väldigt stor del av kostnaderna för barnet på boendeföräldern, som ofta är mamman och alltså ofta är den som tjänar minst.

I de fall underhållsföräldern är högavlönad är ju underhållet extremt lågt relativt sett och har ingen kontakt med vad man skulle ha spenderat på barnet om man bodde med det hela tiden. I alla fall i min omgivning är det högavlönade och deras barn som bor dyrt, gör dyra grejer, äter dyrt samt reser mycket och dyrt. Högavlönades barn är således betydligt dyrare i drift och att i det läget endast betala dagens låga underhåll efter separation är ju riktigt märkligt.
 
Sv: Avdrag på underhåll genom FK - umgängesdagar

Vi försökte förra sommaren när vi haft styvsonen i sex veckor. I vanliga fall har vi ett och mamman två barn, då får hon alltså ett underhåll. När vi hade två och hon ett barn tyckte vi att hon skulle kunna låta oss behålla pengarna, hon behövde inte betala men inte vi heller. Pyttsan! Hon gick till FK och de ger alltid mamman rätt, så vi fick inte dra av något.
De såg min man som en ond far som inte vill göra rätt för sig.:crazy:

Nu tjafsar vi inte mer om det för vi vill inte att sonen inte ska få komma till oss av ekonomiska skäl. Hon får väl festa upp de pengarna då.:devil::devil:
 

Liknande trådar

Småbarn Sambon är fortfarande i tvist med försäkringskassan efter att hans ex begärde underhåll för ett år sen. Hon har lämnat felaktiga...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp