Avdrag för tidningar

TomasN

Trådstartare
Ni som har hästverksamhet, vilka tidningar drar ni av för? Jag har dragit av för ATL när jag hade den men inte för Ridsport. jag funderar nu på om det är rätt att göra avdrag för tidningen Ridsport. vad tycker ni?

Sv: Avdrag för tidningar

Nu vill jag säga att detta inte är med 100% säkerhet, men tidningar, böcker och annan litteratur som man har hjälp av i sin verksamhet kan vara avdragsgilla. Däremot om vissa litteraturer är samstämmiga, så får man välja vilken man skall ha.

Har du ingen revisor du kan fråga, eller så ringer du helt sonika skattemyndigheten och frågar. Kan du ju göra som en ren allmän fråga, utan att berätta vad saken gäller i grund.

Jag gör avdrag för Ridsport iaf. Varför skulle vi inte få göra det? Jag behöver den ju definitivt för verksamheten, även om jag iofs skulle ha den annars också...

Rent principiellt så är det väl aldrig vare sig olagligt eller omoraliskt att göra avdrag för en kostnad som berör verksamheten som man faktiskt haft, så ur den synvilkeln är det i alla fall inte fel! Det gäller väl i alla fall om man skattar verksamheten som näringsverksamhet, är det ett bolag med egen redovisning gäller kanske andra regler?

Däremot kan ju skattemyndigheten vid en granskning underkänna avdraget eller be att få det motiverat, men det är ju egentligen en annan fråga!

Jag gör avdrag för mina hästrelaterade tidningar...hästmagazinet och trav &galoppronden..har aldrig hört nåt om det.

Har hört att man bara kan göra avdrag för prenumerationer, inte för lösnummer. Nån som vet åt om det?

Jag resonerar som Lena_B och anser att jag inte gör något fel när jag drar av hästrelaterade tidskrifter som kan hålla mig á jour med den typ av hästverksamhet jag bedriver. Det skall ju egentligen vara "fakta"tidskrifter vad jag förstått. Men var går gränsen mellan fakta och nöje? Jag skulle inte dra av tidningen Mulle t.ex. ;)

Om sedan skattemynd. vid en revision anser annorlunda får vi väl diskutera saken då, och se om de köper mina argument, vilket jag naturligtvis är övertygad om att de gör. Annars hade inte prenumerationskostnaden hamnat i bokföringen. :D

När jag drev firma (i annan verksamhet än häst) så drog jag av prem. av 3 st olika tidningar. Fö gjorde jag det under ett flertal år och det var aldrig någon disskusion om det. Typen av tidning var ungefär som ridsport, alltså både fakta och nöje och jag behövde dom för att hålla mig uppdaterad.
Såvida skattemyndigheten inte ändrat regelverket, vilket dom ju gör titt som tätt, så ser jag ingen anledning till att du inte skulle få dra av facklitteratur.

Lycka till mvh Rosie

Jag gör avdrag för Ridsport, tycker det är givet. Där står så mkt om den ras och de grenar jag avlar för så det är ett måste att ha tidningen.
Det är väl en av de få saker som skattemyndigheten inte haft synpunkter på. Än... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 510
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Piglet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama