Sv: Avd vilda idéer - heartbarsko för att _undvika_ stråltryck? m.m.
Ingen aning ang om alla heartbar är utan kappor. Jag har sett med både tå- och sidokappa, men de kan ju varit ditsmidda i efterhand så att säga.
Han gick ut halv ett, klockan nio när han kom in var en sko väck *sucka*
Inte avtrampad, däremot så har jag upptäckt ett problem. Ler och - ffa - gräs kommer in mellan sula och 'spången' (vad heter det eg?) och trycker den utåt (och neråt på sulan men sulan står emot). Då dras skon och sulan isär och sömmen börjar resa sig. Och voila har du en tappsko. Fick pilla rejält och länge med hovkratsen som satt kvar för att få rent mellan sula och spån. Inte bra, hur man löser det vet jag inte. Men det visat ju iaf att jag var rätt ute när jag tyckte 'inte utan sula, det kommer komma skit emellan och trycka'.
Dock så vill jag ha minsts tående ovationer nu. Då jag slagit på skoeländet igen. Jag har en antik tappskokompetens, men minst tio år sen jag använde den. Slår absolut inte på den här herrn, han har papperstunna väggar och får spikas innanför vita linjen. Men nu var han ju helt nyskodd och hoven höll rätt bra, så med darrande knän provade jag. Och tack vare en mycket snäll och tålmodig patient sitter skon på, dock bara med tre söm på var sida. Återstår att se om den sitter kvar längre än en kvart. Dock måste jag nog få ut hovis ändå, då den ligger lite för långt bak, det är lite tå utanför (några mm, så ingen jättefara, men..) - det var knepigt värre utan tåkappa. Sömtagen är rätt..hrm..ojämna med, ett på var sida är högt och fint, de andra är nog aningens låg, men törs inte 'chansa' så mycket, sista han behöver är ju att matte sömsticker honom med.
Men rent i övrigt så skorna i sig är so far en hit. Han rör sig otroligt trevlig, och landar mer trakt först än med något annat beslag jag sett honom med.
Dock tror jag i nuläget tyvärr INTE att experimentet kommer fungera,. just eftersom det blir gräs och lera mellan spång och sula. Men kan man få bort det på något vis kanske. 'Bara' HB och silikonguck borde ju inte ta bort risken för stråltryck, om det är 'tomt' mellan spången och strålen borde den vika sig... Hmm..Superlimma fast spången i plastsulan kanske?