Avd vilda idéer - heartbarsko för att _undvika_ stråltryck? m.m.

Sv: Avd vilda idéer - heartbarsko för att _undvika_ stråltryck? m.m.

Såg nu att det redan var fixat :) hoppas det funkar nu, är inte alla haertbar utan kappor?

Ingen aning ang om alla heartbar är utan kappor. Jag har sett med både tå- och sidokappa, men de kan ju varit ditsmidda i efterhand så att säga.

Han gick ut halv ett, klockan nio när han kom in var en sko väck *sucka*

Inte avtrampad, däremot så har jag upptäckt ett problem. Ler och - ffa - gräs kommer in mellan sula och 'spången' (vad heter det eg?) och trycker den utåt (och neråt på sulan men sulan står emot). Då dras skon och sulan isär och sömmen börjar resa sig. Och voila har du en tappsko. Fick pilla rejält och länge med hovkratsen som satt kvar för att få rent mellan sula och spån. Inte bra, hur man löser det vet jag inte. Men det visat ju iaf att jag var rätt ute när jag tyckte 'inte utan sula, det kommer komma skit emellan och trycka'.

Dock så vill jag ha minsts tående ovationer nu. Då jag slagit på skoeländet igen. Jag har en antik tappskokompetens, men minst tio år sen jag använde den. Slår absolut inte på den här herrn, han har papperstunna väggar och får spikas innanför vita linjen. Men nu var han ju helt nyskodd och hoven höll rätt bra, så med darrande knän provade jag. Och tack vare en mycket snäll och tålmodig patient sitter skon på, dock bara med tre söm på var sida. Återstår att se om den sitter kvar längre än en kvart. Dock måste jag nog få ut hovis ändå, då den ligger lite för långt bak, det är lite tå utanför (några mm, så ingen jättefara, men..) - det var knepigt värre utan tåkappa. Sömtagen är rätt..hrm..ojämna med, ett på var sida är högt och fint, de andra är nog aningens låg, men törs inte 'chansa' så mycket, sista han behöver är ju att matte sömsticker honom med.

Men rent i övrigt så skorna i sig är so far en hit. Han rör sig otroligt trevlig, och landar mer trakt först än med något annat beslag jag sett honom med.

Dock tror jag i nuläget tyvärr INTE att experimentet kommer fungera,. just eftersom det blir gräs och lera mellan spång och sula. Men kan man få bort det på något vis kanske. 'Bara' HB och silikonguck borde ju inte ta bort risken för stråltryck, om det är 'tomt' mellan spången och strålen borde den vika sig... Hmm..Superlimma fast spången i plastsulan kanske? :devil:

Varför inte använda "sula på tub" i stället? Det borde bespara dej problemet. :)

Du tänker på typ sole pack? Haken då är att slippa stråltrycket, det är ju svårt att uppnå utan hårdplastsula tyvärr. Jag har klurat på det, nu med hb-skorna alltså, men ser inte riktigt hur man ska få ihop det.

Däremot köpte jag byggsilikon igår, och har lagt kring 'spången', vetefan om det fungerar, det är så lång härdningstid på det, men enda jag kunde få tag på på helg. Men funderar på att köpa snabbhärdande hästdito och lägga runt, det borde fungera. Och faktiskt superlimma fast sulan i skon nästa skoning också :devil:

Nej, det är massa för att lägga under en befintlig sula. Jag menar Instant Pad från Vettec. En tvåkomponentsplast som finns i olika hårdhet och som sprutas på efter att skon är ditslagen. Härdar på någon minut. Går också att armera med ett nylonnät mellan sko och hov så siter plasten kvar bättre :)
Din hovis har säker koll på dom produkterna...

Samma typ som sole pack då, går ju också lägga mellan befintlig sula och sko, det finns nät etc. Det har vi - jag & hovis alltså - diskuterat men slopat då det faller på hur man ser till att det inte är stråltryck då.

Nej det är inte samma. Solepack är en massa innehållande tjära och jod bland annat. Används under tex sulor för att undvika röta.

Nej men samma TYP av produkt. Dvs man får samma 'problem' med hur man undviker stråltryck. Vettec equi-pack t ex är det jag diskuterat med hovslagaren. Kan has under sula (och finns med en variant med kopparsulfat med) eller utan sula över. De har ju även equi-build som kan användas lika, och sil-pack som är gjort för att ha under sula. M.m.

Men gemensamt för alla liknanade produkter, oavsett om de ska vara under sula eller kan användas ensamt utan sula, är att det finns inget sätt att undvika stråltryck med dem. Det krävs hård sula för. Och det är därför han har just hård sula, och har sula ihop med heartbarskorna med.

Om det hade gått att helt undvika stråltryck med någon av 'fylla i hoven' lösningarna hade jag redan använt det, då vi skulle kunna uppnå det sista på 'önskelistan' då - tåriktning. (Det är ju stora nackdelen med hårdplastsulan, man kan ju inte tårikta den)

Byggsilikonet ville inte riktigt fästa mot skon ordentligt. Det fungerade som nödlösning det dygn det var innan jag drog bort det dock.

Men enligt devisen 'nöden har ingen lag' ser herrn nu ut såhär under fossingarna. En halv tub (den andra halvan gick åt till andra fossingen) och några bitar mkt tunn och lätt gummimatta senare såg det ut såhär:

thumbnail.aspx

En nödlösning det med, men sitter förhoppningsvis till nästa skoning, och hindrar skit från att komma in. Skorna satt kvar imorse iaf *peppar, peppar*

Under tiden forskar jag i vad man kan lägga för något snabbhärdande, vettigt kring spången nästa gång för att täta, förutom att superlimma fast sula och sko i varandra innan skon slås på.

Och nej, jag är nog inte riktigt klok, men nöden har ingen lag som sagt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka