Avd vilda idéer - heartbarsko för att _undvika_ stråltryck? m.m.

Sv: Avd vilda idéer - heartbarsko för att _undvika_ stråltryck? m.m.

Den reagerar på just stråltryck. Om den är 'rakt igenom sund' eller ej kan jag inte uttala mig om då jag inte rtg/magnetrtg strålbensområdet. Jag skulle inte hålla det för otroligt att han har små känningar därifrån nej, dvs inte är rakt igenom sund.

Han är köpt nov 07, vetbes UA. Skodd med sulor fram sen en skoperiod då, då han visat ömhet. Gått med hel sula hos mig, vanliga skor, inga problem.

I somras blev han 'till och från halt'. Först trodde vi på sträckning då det kom plötsligt. Han fick vila och fick NSAID. Bra men fick till och från hälta igen, dessutom kändes han bromsig och 'stum' fram. Klinikutredd, men det gick inte att hitta ett nåt förutom att han var bromsig och lite stum fram i trav på lina på HÅRT underlag (motsv asfalt). I övrigt helt jäkla UA. Böjprov UA, longerad i alla gångarter UA, ridprov alla ggr UA. Så vet konstaterade att hon hittar inget fel, och vi diskuterade vad det kunde vara, vet tyckte att han kan vara underlagskänslig. Det var fruktansvärt torrt och hårt i somras, och rek att rida på mjuka underlag ett tag och se. Annars så om han blev halt igen, att boka tid igen och rida honom fram till klinikbesöket, så han kom in halt, så de hade ngt att gå på ang var det kunde sitta. Jag frågade om man kunde göra ngt beslagsvägen om det var underlagskänslighet och hon tyckte att jo man kan ju prova ringsko eller PG. Detta var dock efter minf råga, och inget som ens stod ang 'eftervårdsråd'.

Nu i efterhand så önskar jag vi hade provat sätta hakar och grepp på honom, men då var strålbensproblem inte ens med i min sinnevärld, eller vets. Vet konstaterade med ett leende att 'ja du Alex, du vet att din visar bättre trav än MSVdressyrhästen som var inne innan?' Dvs det fanns inte en enda ledtråd, förutom lite-lite stum och kort fram på hårt underlag.

Bokade tid hos min hovis för att sko honom med ringskor, och under den vecka som förflöt tittade jag på honom med hökögon, och såg små små grejer som lika gärna kunde vara 'ditstirrat' som reella tecken, men t ex hade han tendenser att landa tå först, och i mjukt underlag (läs lera) köra ner tårna litegrann.

Så när jag var hos hovis för att få ringskor berättade jag 'storyn' för hovis, mina små iakttagelser, och bad hovis sko 'som om han hade strålbensproblem'. Och så gjordes. Han hade korta tår redan innan man nu kortade vi dem än mer. Och så fick han ringskor då. samma hela sula som innan.

Ringskorna var rena magin, pang poff försvann 'bromset' på hårt underlag, och nu hann det inte gå så jättelänge innan han fick muskelskadan, men inte ett halt steg mellan ringsko och muskelskada.

Sen tappade han en sko, och blev väldigt öm. Mer öm än han normalt blir. Dagen efter fixade han en käck muskelskada också så sen var han ju halt av den. Fick metacam och boxvila. Hovis kom och slog på skon efter 4 dagar, då stod hästen på full metacamgiva. Han avlastade dessutom tappskobenet pga muskelskadan. Men jag bad hovis klämma igenom fossingen, då jag tyckte när jag tryckt med hovkrats, att han reagerade för tryck över strålbensområdet. Och visst gjorde han det även när hovis klämde. Sen om det var en tillfällighet eller ej går ju att diskutera.

Men klart är att han ogillar stråltryck, och min misstanke är ju att det är från strålbensområdet. Det är inte rtg, då en rtg i nuläget inte skulle göra någon skillnad, rek skulle ju bli de ringskor han redan har, och sålänge han inte är halt gör man ju inget mer. SKa man ha fullt svar ang om det är strålbensområdesrelaterat ska man ju dessutom ha en magnetröntgen, då strålbenet ju bara är en del.

Men skulle han bli halt/stum/bromsig igen så kommer jag förutom trad hältutredning be om både hakar och grepp samt rtg. Men att rtg strålbenet på en ohalt häst säger tyvärr inte så mkt. Är rtg ren kan det vara andra strukturer där som stör eller inte stör. Är rtg inte ren säger det ändå inte om det är därifrån till och från hältan och bromsigheten i somras kom. Eller om det var underlagskänslighet. Eller solvindarna på mars. Eller nåt helt annat.

Men han tycker inte om stråltryck, och han trivs väldigt bra (än iaf, bara två perioder) med ringskor. Så länge han är fräsch och rör sig lika stort och fint som vanligt räcker det för mig. Han ska ju sättas igång efter muskelskadan nu (första uppsuttna skritten idag faktiskt), och känns hans minsta lilla inte helt hundra kommer han kollas, och då kommer den där rtg. Men tills dess kan jag inte svara på varför han inte gillar stråltryck - annat än att han inte gör det. Och jag ser ingen anledning att utsätta honom för det faktiskt.

och ja, hela min ide är tvärtemot grundtanken för heartbar. Därför sula också. Att istället för att utöva stråltryck med spången, skydda strålen mot tryck. Och det är ju just därför sulan är med, för att det inte ska kunna samlas skit osv mellan spången och strålen och ge stråltryck.

Som jag redan skrivit vet jag att det är kontroversiellt med att medvetet se till att det inte blir stråltryck, men det är just exakt det vi gör och både vill och kommer fortsätta med. Och därför är silikon, solepack osv mellan sula och sko inte aktuellt, då det fungerar prima utan.

Skulle jag prova heartbar och det inte fungerar, får han gå tillbaka till sina ringskor, men fungerar heartbar lika bra så finns det fördelar med det. Men det var just om det fungerar som tänkt (dvs tvärtemot vad tillverkaren tänkt *s*)

Glöm inte att strålen trycks ner i marken vid kontakten mot markytan.
Även om den inte sticker upp ovanför skokanten vid upplyft hov.

Det skulle krävas en väldigt hög o ev. trång hov för att du inte ska få inverkan o det är knappast eftersträvansvärt.

borde du inte kolla upp anledningen?
Hur vet du att det inte är sultryck som den reagerar på?

Jag ska försöka komma ihåg att fota när han skos om. Herrn har VÄLDIGT platta strålar. De är breda, fina och friska i övrigt, men väldigt platta. Hovis är rätt fascinerad med. Han har alltid haft så fram sen jag köpte honom iaf. Så det räcker med att slå på en sko för att det ska bli noll och intet stråltryck sålänge underlaget inte är sådant att det 'fyller upp' hoven. Vi verkar inte strålen för att den inte ska ta i plastsulan, utan den är redan så.

Första ggn jag såg honom utan sko kände jag 'shit vilka stackars strålar' men de är breda, fina, friska - och platta. Även hovis har kommenterat det, att det är fascinerande att de är så platta men ändå inga andra avvikelser. Det är möjligt att OM han nu har strålbenskänningar så är en av anledningarna att han fått det just pga bristande strålkontakt.

Jag har ju sen jag köpte honom pratat om att sula av, just för han inte har så platta sulor som man skulle kunnat förvänta sig, har finfina hovar för att vara ett xx, och både jag och hovis har ju tyckte att 'han borde inte behöva dem, han borde inte vara sulöm'. Jag är dock lite anti att överge ett vinnande koncept, och har förhalat den där avsulningen, och det är jag idag tacksam för. I dagsläget funderar varken jag eller hovis på att sula av. Och det är mkt möjligt att det som hos förra äg togs som sulömhet inte var sulömhet utan öm pga stråltryck. Det kan jag dock bara sia om.

Ang kolla upp anledningen se mitt förra inlägg. Han har aldrig visat minsta sulömhet hos mig, han har dock gått helsulat men hovis har ju klämt och känt med visitertången och aldrig ens rört ett öra. Hårda, fina sulor med. Det är ju därför jag och hovis innan de här problemen kom diskuterade att sula av, helt enkelt för det kändes orimligt att han skulle vara sulöm utan plastsulor (orimligt men inte omöjligt, därför jag sköt på att prova, ifall han skulle reagera ändå)

Senast ändrad:

För att ge sulan ett mottryck och undvika en sulsänkning i förlängningen :)

Ah, du menar så. Jag är faktiskt inte så jätteorolig för den saken. Han är inte det plattaste som gått omkring i ett par skor, men att kalla honom 'normalskålad' är att ta i med.

Av alla jag haft sulade kortare eller längre perioder genom åren har faktiskt ingen haft något mellan hov och sula (med ett undantag, en kort period när en hade nått tvåkompentsguck), helt enkelt för att det så otroligt lätt blir geggigt och guckigt om man 'stänger till'. Med ingenting emellan har det hållit sig fint och fräsch *peppar, peppar*, och inga sulsänkningar heller *ta i trä*

Numera finns det "förpreparerade" produkter som motverkar röta osv. Så du tror att en alu.plåt, tjocklek pg-plåt är för klen? Det verkar konstigt. Sett hästar som fungerat utmärkt med det.

Min har ju straightbar ringsko + hård sula + hoof pad pga strålbenshälta fram.
Är oxå mkt känslig för minsta lilla "skit" som kommer in mellan sula och hov, även mellan sula och spången.
Har blivit bättre med hoof pad under sulan, är nu bara känslig om det kommer in "skit" mellan sula/spång. Och även i slutet av skoperioden då det kan trilla in "skit" mellan sula/hov pga hoof pad trycks ut och "försvinner". Sprutar då in silicon.
Är känslig för sultryck.

Oj, lånar tråden lite:angel: Men äntligen någon med strålbenshälta som svarar! Kan du snälla berätta mer om din häst och hur det går för en häst med strålbenshälta. Jag har nämligen en som har fått diagnosen och just nu greppar jag efter halmstrån för att slippa triangelmärka honom. Vill ju fortsätta rida!

Hör om tildren/ adequinbehandling kan hjälpa den.
Vet en häst som blev bra av det, en annan utan behandling- bara specialbeslag. Den blev triangelmärkt, men funkade sen även med med vanliga beslag.

Alltid krångligt och påfrestande med diffusa problem. Vill bara höja ett varningens finger för att sko och rida med ringsko för länge då spången ger en aning uppbromsande effekt. Det är ju ett sjukbeslag som egentligen bara ska användas vid mer eller mindre kortvariga problem.

OBS att jag inte vet i vilken utsträckning det använts på hästen eller vilken övrig behandling den står på.

Ofalsade skor med ordentligt traktstöd och stabil sula, eventuellt kilad? Mindre grepp, inget stråltryck och förhoppningsvis isättning av trakt först pga utlägg i trakten.

Min herre har 2 diagnoser på sina framben. Låång historia...:(
Ultuna -01 strålbenshälta hf. Skoddes då med ringsko med rak spång på hf, vanlig sko vf.
Mälarkliniken -02 början till ringkota vf. Skoddes då med ringsko med rak spång, tjock hård sula, soul pack båda fram.
Har sedan funkats hyfsade som skrittpensionär. Varit konvalencent längre pga griffelbensfraktur hb mm.
Ultuna -07. Skoddes med straight bar ringsko, sidotåkappor, hård tjock sula (den vita) och hoof pad. Direkt efteråt fick han ett bättre steg och blev mindre halt.
Är nu mest skrittpensionär, är ändå f. 81:love:

Numera finns det "förpreparerade" produkter som motverkar röta osv. Så du tror att en alu.plåt, tjocklek pg-plåt är för klen? Det verkar konstigt. Sett hästar som fungerat utmärkt med det.

Fast jag ser ändå inte varför jag ska packa i någonting när han fungerar exemplariskt utan, mest så jag menade.

Det var hovis som tyckte blir för klen, men är ju möjligt han menade en tunnare tjocklek av aluplåt än exvis PG. Kan diskutera det igen nästa gång han kommer =)

Alltid krångligt och påfrestande med diffusa problem. Vill bara höja ett varningens finger för att sko och rida med ringsko för länge då spången ger en aning uppbromsande effekt. Det är ju ett sjukbeslag som egentligen bara ska användas vid mer eller mindre kortvariga problem.

OBS att jag inte vet i vilken utsträckning det använts på hästen eller vilken övrig behandling den står på.

Ofalsade skor med ordentligt traktstöd och stabil sula, eventuellt kilad? Mindre grepp, inget stråltryck och förhoppningsvis isättning av trakt först pga utlägg i trakten.

Han är på andra perioden ringskor nu. Dock så åsikterna tycks gå väldigt mkt isär just ang ringskor. Har ju haft en annan med ringskor (låga hältor, hbf, strålbensproblem) som också var som natt och dag med vs utan ringskor (även om det tyvärr inte räckte hela vägen, men..) och undrade just då ang ringskor, hur länge de kan ha etc.

Och fick från veterinär och hovslagarhåll (flera tillfrågade) ungefär 50/50 där ena halvan tyckte 'så länge man ville' och den andra halvan tyckte 'inte längre än nödvändigt om det finns andra alt'. Själv har jag ingen långtidserfarenhet, däremot ett par hästar i bekantskapskretsen som knallat runt i ringskor i många år. Den ena pga strålbenshälta, den andra för att matte eller möjligens mattes hovslagare tycker ringsko är ett bra beslag. Dvs den har inget problem eller så, utan har bara ringsko 'för att'. De har inte fått några problem av sina ringskor, men det lär ju vara olika från häst till häst som med allt annat antar jag.

Min klinikveterinär tillhör btw ringskovännerna, hon har en eg utdömd häst som är fullt symptomfri och tävlar etc. Och går med ringsko hela tiden. Min hovslagare är av åsikten att det finns ingen anledning sko med ringsko bara för att, men är hästen hjälpt av ringsko finns ingen anledning att 'bråka' med annan skoning.

Själv har jag inte funderat så mkt på det, han har bara gått två perioder med ringskor som sagt, och från början var min tanke byta tillbaka till vanlig sko i vinter. Sen kom dock de här funderingarna åt strålbenshållet, och där är jag nog mer 'ändra inte ett vinnande koncept'. Dock har det gått för kort tid för att dels konstatera om det är ett vinnande koncept, och dels om det isf är ringskorna och enbart ringskorna som är den vinnande delen i det.

Kila etc kommer jag INTE göra förrän det isf finns rtg/magnetrtgbilder som påvisar ett 'behov' av det. Ser ingen anledning alls att kila i nuläget 'bara för att'. Stabil sula och ordentligt traktstöd har han dock haft hela tiden innan med.

Men som sagt, i nuläget så är frågan enbart: Fortsätta med ringskor, eller prova heartbar som beskrivet?

Fråga: är det inte läge att kolla upp och röntka tex strålben och ö.h.t gå till botten med anledningen? jag menar, hästen är 13 år och har jobbat massor i sitt liv, och uppenbarligen inte lidit av stråltrycks problem den tiden, eller tiden efter som ridhäst? Borde vara bättre att kunna skilja äpplen från päron om man kan gå till botten med den verkliga ursprungs problemet? Verkar högst märkligt att den helt plötsligt "skaffar sig" stråltrycks känslighet när den inte visat ngt tidigare, då den trots allt är så pass gammal, och har arbetats så pass mkt.

Han har inte gått på samma nivå som nu innan som ridhäst. Hur han var skodd etc som ridhäst vet jag inte, mer än att han inte gillade hårt underlag då. I övrigt inga hälsoproblem jag vet om som han haft under galoppkarriären.

Rtg javisst, men som jag sa, om vi rtg nu och rtg är ren säger det fortfarande ingenting om det är annat i strålbensområdet som gör att han reagerar för stråltryck, då måste man magnetröntga.

Om han har förändringar på rtg vet man fortfarande inte om det är ett bifynd eller om det har med känsligheten för stråltryck att göra.

För han har ju nu inga problem alls som går att ta på, förutom att han är känslig för stråltryck. Men det finns ingen hälta ens vid böjprov, och det finns ingen rörelsestörning (förutom månne den lilla i somras, om den inte var just pga hård mark då. Normalt fungerar dock strålbenshästar bättre på hård mark).

Dvs, jag skulle gärna 'gå till botten med' och veta. Du borde veta hur förtjust jag är i att VETA ;) Men just nu ger t ex rtg inga svar, oavsett vad de visar. Och det finns inget mer än isf ringskor te x att göra om rtg skulle visa något, eftersom han inte har några besvär/symptom från det i övrigt. Den dag han visar minsta bekymmer däremot, kommer både jag och vet gladeligen 'gräva', men det måste då finnas en indikation på vad och vart.

Jag har konfererat med vet, eller delgett mina funderingar och ställt en del frågor, nu sen jag vid de två tappskorna märkt att han reagerat vid tryck över strålbensområdet. Dock inte fått svar än, men innan har det ovan gällt.

Om fragan ar heartbar eller straightbar sa skulle jag svara straightbar. Du vet att han fungerar bra med straightbar men du vet inte hur han fungerar med heartbar (som dessutom ar tankt att appliceras "ej enligt manualen"). Varfor andra pa ett vinnande koncept?

Har sakert missat att ta med tidigare levererad info i mitt overvagande men det borjr bli sent och jag borjar bli trott.. :)

Anledningen står i första inlägget, så om du läser det har du svaret på varför vi funderar på att prova hb istället.

Om du och hovis anser att det skulle fungera så finns det nog inga hinder, ibland får man testa lite vilda ideer för att få en bra lösning. Några här anser att man bör kolla honom med röntgen direkt men är han smärtfri med sula och skor så är det ingen brådska. han kommer ju säkert inte att hårdridas direkt nu iaf efter skadan, muskeltskador är luriga. Så testa du, det är så alla nya skor kommer fram:) JAg har testat allt möjligt på mina dock ej pg på min plattfotade häst fast det var mer för att jag hade fått specialbeställa plåten då hennes hovar var så stora att det inte fanns färdiga plåtar.

*KL*

thumbnail.aspx

Nu har herrn som synes sina heartbar med sula, så får vi se hur experimentet faller ut. Tog lite bilder, dock står han kajko på vissa och fotografen fotade visst i rätt skumma vinklar, men ändock, för de intresserade, står kommentarer ovanför bilderna.

Hovslagaren var 'tvungen' att dokumentera det hela med. Han har ju av ren nyfikenhet frågat lite bland kollegor han stött på om nån nånsin hört talas om kombon, men icke sa nicke. Han har mötts av 'nej det har man ju inte, det går inte, du får säga till kunden att hon får klara sig utan sula'. Och där är en av de saker jag tycker SÅ bra om med min hovslagare, att han 'låser' sig inte, utan om en kund (jag t ex *s*) kommer med en fråga/teori, så tänker han igenom, och om han inte hittar något som gör att det skulle bli helt horribelt, och kunden nu vill prova, så varför inte. Som han själv säger 'om man inte provar vet man ju inte, och skulle det inte fungera, ja då har man provat och vet'.

Han är nästan än mer nyfiken än mig på resultatet, och jag lovade att han om han vill får använda mig som anekdothästägare att prata om på fikarasterna vid ev sammankomste :devil:

Och så planterade jag en ny teori i den stackars hovisens hjärna - om man kan tårikta plåtsulor.. Annars ska jag banne mig uppfinna en formbar sula. Kan ju inte vara så svårt, det finns ju redan plastmaterial man kan värma, forma och sen behåller det 'nya' formen när det stelar. Borde väl gå att göra hästsulor så med tycker jag.. (Det är nämligen något som länge stått på önskelistan, att kunna tårikta herrn, men sulorna ställer ju till det).

Som bonus, så trots inget stråltryck, helsula, ringsko etc, så noterade både jag och hovis belåtet att herrn börjar få mer skålade sulor fram - heja. Om han nu 'bara' kan få lite tjockare väggar med så börjar det ju bli riktigt bra =)

Slutpladdrat, här är bilderna, tagna snett och vint, men..

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=fe17e75d-6f6c-4e83-8a5e-0be37d1333a8

Vilken fin sko- var hittade han den?

Lite OT, men jag hade aldrig köpt en häst med såna hudskador:eek:
Har du fått ngn förklaring till varför han ser ut så?- blistrad?

Inte hudskador nu men ärrvävnad efter hudskador, modell rejäla och djupa.

Och ja, blisterskador. Värsta jag någonsin sett, och värsta andra soms ett honom sett med. Inte hon jag köpte av som gjort dem, utan ägaren innan. Det tog över 1½ år innan såren läkte. Och de gick in till ben nästan, sträcksenorna har ärr de med. Enligt förr-förra ägaren så har han dock inte blistrats (säääkert..) utan han 'har jättekänsliga ben och kan inte ha benskydd'. Han har haft benskydd hos mig, alla möjliga sorter (slutna), och periodvis även i hagen. Och vet bara fnös och tyckte 'jag har sett skador efter skydd, och jag har sett blisterskador, det här är inga skydd det inte'. han är dessutom generellt INTE känslig, hans framben har jag ju aldrig linimentat, men bakbenen, och inte ett dugg 'extrakänslig' trots att de är vita. Så det där är inget 'misstag' heller utan blister och det rejält =/ Varför har jag ingen aning om iom att människan som åstadkommit det inte ens kan erkänna att h*n blistrat.. Jag har lyst senorna dock.

Varför skulle du inte köpt? *nyfiken*

Han har inga problem av det idag (eller, inte idag och inte när jag köpte), förutom att 'konturen' på benet är störd, det är ju förtjockat och 'knöligt' och som sagt rejäl ärrvävnad, syns nog inte på bilderna, men ffa på ena benet är det hårlösa partier med förtjockad 'elefanthud'. Jag har undvikit alla smörjor (liniment, lera, kylbalsam etc) på frambenen dock, känns inte okej ha på, och så törs jag inte ha öppna senskydd med remmar som går över, det känns som det vore ganska lätt att skava upp, slutna skydd har han ju utan problem.

Dock så (det var jag lite orolig för) så han slår aldrig upp sår, får problem vid väta etc. Utan skavkänsligt om öppna skydd, och så ser det helt enkelt för jävligt ut, men det besvärar honom inte.

Jag skulle gärna blistra människan som gjorde det där lite.. om vi säger så :devil:. Arma krake vad ONT han måste ha haft, och länge =/

Antar det blir reklam om jag talar om var skorna kommer ifrån, men jag kan PM:a.

Min häst har haft alu haertbar (?stavning?) och flytsula (rött silikon), det fyller ju ut hela hoven så att inget smuts kommer in, känns bättre än hård sula men betydligt dyrare iofs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka