Avd korkade frågor - är det felridning att hoppa över ett galoppmoment?

Alexandra_W

Trådstartare
Tänkte, om alla praktiska grejer slutar trassla, låta fbldamen få stifta bekantskap med lite light tävlingsmiljö och studera dressyrstaket osv. På yttepytte blåbärstävling, så finns ingen prestige eller liknande. Och vi talar nu så extremt avancerade :devil: program som RM II. Det innehåller en långsida i vardera galoppen. Vi har dock vissa problem (för att uttrycka det snällt..) med högergaloppen. Den har hitills inte behagat visa sig - alls. Skit i sadeln eller skit med sadeln torde vara anledningen, förhoppningsvis det sistnämnda och då löser det sig om en vecka..

Hursom, om vi antar att det är skit I sadeln som är problemet, så vilket bedöms som 'minst fel' att helt sonika låtsas som det regnar och strunta i den där långsidan i högergalopp och trava den, eller att fatta, få fel, bryta av och sen fortsätta i trav (vi lär inte hinna så mkt mer än ett försök skulle jag tro, max två).

Jag struntar egentligen i om den delen nollas och blir helt underkänd, det jag vill undvika är dock att åka på en felridning eller liknande. Jag tycker ju inte det borde räknas som felridning även om jag helt uppenbart inte ens försöker få till någon galopp, men ändå rider rätt väg? Utan jag borde väl bara bli nollad på den galoppen?

Sv: Avd korkade frågor - är det felridning att hoppa över ett galoppmoment?

Om du säkert vill undvika felridning så bör du visa ett försök till galoppfattning. Då har du i alla fall visat att du vet att det egentligen ska vara galopp. Om du låtsas som ingenting och bara travar på är det sannolikt att du blir avblåst för felridning.

Fasiken då.. Jag som ju räknat ut ett fint sätt att slippa 'hatta'.

Hmm, kan man inte 'fuska' och informera domaren om att 'jag kan programet, jag vet att man ska galoppera där, men jag tänkte liksom hoppa över det, så du kan skriva en nolla' :devil:

Annars får jag väl fatta, få fel och bryta av, men tänkte slippa det för hästens skull, mitt mål är ju att ge henne en så 'behaglig resa' som det går, och hon tenderar att kunna bli lite upptrissad och 'olycklig' när hon märker att hon gjort fel men inte förstår/förmår att göra rätt.

Domaren kommer inte blåsa i pipan och ge dig avrdrag för felridning. Däremot kommer det att stå i protokollet "blev ej galopp" eller nåt sånt och du kommer inte få mer än en tvåa på sin höjd.
Hoppas att det går bra ändå:bump:

Hmm, om jag rider långsideeländet i fel galopp då, dvs jag kommer få lååågt betyg och underkänt då det är fel galopp och jag inte rättar den, men hästen inet får någon indikation på att 'nu blev det fel'? Jag behöver ju inte rida HELA långsidan i fel galopp, men säg jag rider halva, bryter av och ger fan i att fatta om. Vi kan ju låtsas att det är lång bromssträcka eller något och det är därför jag bryter av så sent?

Som sagt, jag skiter HELT i poängen, det jag vill åt är att inte bli avblåst eller på annat sätt få 'hack' i programmet, utan ge hästen en behaglig resa som flyter på så bra som möjligt. Och både en avblåsning och en (fel)fattning med tillhörande avbrott efter bara några språng blir ju knas.

Domaren kommer inte blåsa i pipan och ge dig avrdrag för felridning. Däremot kommer det att stå i protokollet "blev ej galopp" eller nåt sånt och du kommer inte få mer än en tvåa på sin höjd.
Hoppas att det går bra ändå:bump:

Är du säker? För nu blev dte ju två motsatta svar här? Jag tycker ju inte att sålänge jag rider rätt väg att jag borde bli avblåst, men blev ju osäker?

och som sagt, tvåa eller nolla eller vad det nu blir gör ingenting. Hon ska bara få känna på hur det är, och klassen är som sagt en extrem blåbärsklass, det lär väl vara jag och småbarnen typ. (Och innan någon ylar om att det är taskigt mot småbarnen att starta där när jag har så mkt mer rutin så jag stjäl inget godis fråns måbarnen, klassen är en CR-klass typ, med otroligt generös bedömning. Ingen individuell rangordning, inga poäng redovisas offentligt och alla som inte ramlar av eller på annat sätt lyckas bli utesluten får en apful liiiila rosett det står blåbär på :crazy:

Så om så hästen skulle sköta sig absolut prickfritt, få till även högergaloppen och sluta på 75% så inga småbarn ledsna för det, de vet inte om det, och de såg inte mer än att de också fick en lika fin rosett som alla andra. Dessutom så jag luftade valacken lite i sådana där klasser förr, och iaf ett barn var väääldigt lycklig över att hennes ponny var 'lika bra och gick lika fint som den där vita' *s*)

JAg red en fd galoppör på precis en sådan här tävling och jag sa bara till domaren innan att , här och där kommer jag eventuellt inte galoppera och det var helt ok. självklart fick jag ju inga poäng på just det momentet då men det spelade ju mindre roll då jag ville han bara skulle in och se sig omkring.

Det är väl en klubbtävling? Du skulle faktiskt, som du skriver, prata med domaren före klassen och beskriva situationen, dvs att du inte vill galoppera och anledningen till detta. Då får du galoppen "nollad".

Jag menar generellt att om du inte ens visar ett försök till galoppfattning så kommer domaren sannolikt att tro att du tror att det ska vara trav istället för galopp vilket leder till avblåsning för felridning och påföljande nytt försök.

Men om det som sagt är klubbtävling och du bara vill få tävlingsvana på din häst så prata du med domaren före klassen. Det går säkert att ordna till det bästa. Lycka till! ;)

Lea: om man inte visar rätt gångart i bedömningsgrupen ifråga så kan man INTE få betyg 2. Det momentet ska "nollas".

Jo, det är klubbtävling, hemmaklubben, som jag dessutom sitter i styrelsen för. Men då tar jag mig ett snack med domaren innan då, och talar om att jag vet att det ska vara galopp, men inte tänker ens försöka (om vi fortfarande inte har lyckats hitta den där högergaloppen när det är dags för tävling då).

Sen nag poängen så precis, om man inte ens försöker kan man ju inte få en tvåa, däremot så för fattning - fel galopp - avbrott och endera inget mer försök pga plastbrist, eller på annat vis misslyckats få rätt galopp, då brukar det bli en tvåa..

(och har man lärt hästfan byten och han lägger in ett byte när man förbered för avbrott, då blir den fina sjuan överstruken med en fyra och kommentaren 'byter innan avbrott'.. råkar jag veta :devil:)

Jag tror att det kan skilja sig från domare till domare men jag har ridit program där jag inte fick upp hästen i galopp och jag har sett andra göra de också. De fick ingen avblåsning och inte jag heller. I mitt protokoll stod det "blev ej galopp", min första dressyrtävling :p

Ridvägen har ju ingenting med gångarten att göra. Så länge du rider rätt väg ska det inte vara fara. Däremot har jag sett att domaren har blåst när det är uppenbart att ryttaren är helt lost in space och hjälpt denne och sagt typ "här ska det vara trav till..." eller nåt sånt. Prata med domaren och säg att du inte har för avsikt att galoppera just där, så kommer det att vara helt ok. Om du dessutom rider på den nivån som du säger. Vi hade en klubbtävling för inte så länge sen. Där red folk lätt och hade sig. De hade nog fått en tillsägelse om det hade varit en större tävling men på "blåbärstävlingar" är (och ska) man (vara) mkt mer tolerant.
Hoppas det går bra nu :bump:

Mja.. *hrm* själv fick jag felridning när jag gjorde en jättefin travökning istället för en skritt ökning i lb:1-programmet sist :crazy:

Låter säkrast att ta ett litet snack med domaren innan ritten tror jag. Iofs ska det nog MASSOR till för att de ska blåsa ut i en blåbärsklass, men jag vill inte ha domaren hjälpsamt hojta 'det ska vara galopp där, prova igen' heller :devil:

Kan du inte jobba på högergaloppen innan då:idea:

Tror jag vet vad du har att jobba med, när jag började rida lilla fröken var hon knappt fyra och vägrade systematiskt höger galopp.

Det tog tid kan jag säga. Jag började med att alltid alltid ute begära höger när hon skulle galoppera första gången. Eftersom det är en smart häst lärde hon sej det efter ett antal avsaktningar för ny fattning (när hon tagit vänster:cool: ) Så hon brukade ta i allt hon kunde och kasta sej med efterrtyck in i höger ("här har din högergalopp då om det är så viktigt:mad: ") Så fick jag henne att alls börja träna att gå i höger. Och fortfarande, om hon får välja inleder hon med HÖGER utomhus......("eftersom kärringen tjatat så om det")

En anledning förutom att hon var extremt "ensidig" var nog att hon hade koll på vänstern och kunde med större säkerhet slänga sej åt sidan för farligheter i den ( något som jag fick tala om mycket bestämt att det var totalförbjudet. Det slutade hon alltså med.
Det tog sin tid i alla fall. Man måste få koll på bogarna, och samtidigt stärka vä bak eller vad det nu blir och den diagonalen så att säga(jag och hö vänster:angel: ) Det satte sej också i huvudet på mej:crazy: trots att jag tidigare haft en liknande men det var länge sen.

Med en envis häst var det inte enkelt.:cool: Hon hade även först ganska pinnig struttig galopp åt vänster. Men har eg mycket bra rund galopp, långa vägvinnande språng också.

Nu byter hon lättast tilll höger:idea:

Sorry, jag vet att du inte frågade ang detta men kunde inte låta bli, jag förstår rätt väl problemet :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Innan jag fått nya sadeln så tänker jag inte 'bråka' på henne om högergaloppen. Hon har ju mest galopperats ute, utan att lägga mig i vilken galopp hon tar, men noterat att hon konsekvent väljer vänster.

När vi gjorde ridbanepremiär häromveckan så tänkte jag att vi fattar på stor högervolt så kommer den nog. Eller inte då.. Hon blev klart störtd och stressad, ville räta ut sig ur högerböjningen och rakställa, och blev väldigt frustrerad när hon inte fick det. Tillslut lyckades hon trixa in en vänster ändå, jag lät henne bara rulla på och följde voltspåret (stoor volt) och tänkte se om hon slog om, det gjorde hon inte, hon bröt av.

Då kikade jag på henne i hagen några dagar, och hon galopperar i både höger och vänstergalopp i hagen, och byter lekande lätt fram och tillbaka mellan dem.

Dvs felet sitter inte i/hos hästen, utan det är endera sadeln som hindrar henne, eller så är det skit i sadeln som sagt (dvs ryttarfel).

Men eftersom sadeln INTE ligger optimalt på henne (en ny är utprovad för 1½ månad sen, men varit massa jäkla trassel kring det då dressyrsadeln som provades ut samtidigt är kraftigt försenad), så tänker jag inte börja trassla med det förrän hon har en sadel som ligger bra (ska hämta den på fredag).

Det är mycket möjlligt att hon galopperar alldeles utmärkt åt höger på lördag, om inte så vet jag ju vem jag ska skylla på (mig själv..) och då ska vi jobba på det. Men tävlingen är i början på juni, så jag är inte så säker på att vi hinner 'reda ut' begreppen tills dess.

Hon är för övrigt väldigt stabil och liksidig för att vara så ung och grön och varit i galoppträning, jag fick en väldigt positiv överraskning första gången vi var på ridbanan. Dock så är hennes 'lätta' varv åt vänster, det kräver lite mer ridning av matte för att få lika bra åt höger, men ändå långt mindre än vad jag förväntade mig och vad man brukar uppleva på gröna unghästar. Det stärker också att det är någon 'yttre' grej som hindrar henne från att komma fram i höger galopp. Och innan jag uteslutit sadel och så så tänker jag inte 'bråka' med henne om det, när hon så tydligt tycker att 'ja men det går ju inte kärringjävel!' och blir så stressad av att inte kunna göra det jag ber om (galoppera).

Men, så snart jag kan stryka sadeln som felkälla, så endera kommer vi då kunna galoppa åt höger med, annars är det bara att börja rannsaka sig själv och hitta ryttarfelet. Men om vi hinner det innan tävlingen är väl kanske inte så givet om det är ryttarfel..

Jag tror att det kan skilja sig från domare till domare men jag har ridit program där jag inte fick upp hästen i galopp och jag har sett andra göra de också. De fick ingen avblåsning och inte jag heller. I mitt protokoll stod det "blev ej galopp", min första dressyrtävling :p

Ridvägen har ju ingenting med gångarten att göra. Så länge du rider rätt väg ska det inte vara fara. Däremot har jag sett att domaren har blåst när det är uppenbart att ryttaren är helt lost in space och hjälpt denne och sagt typ "här ska det vara trav till..." eller nåt sånt. Prata med domaren och säg att du inte har för avsikt att galoppera just där, så kommer det att vara helt ok. Om du dessutom rider på den nivån som du säger. Vi hade en klubbtävling för inte så länge sen. Där red folk lätt och hade sig. De hade nog fått en tillsägelse om det hade varit en större tävling men på "blåbärstävlingar" är (och ska) man (vara) mkt mer tolerant.
Hoppas det går bra nu :bump:

Det är en viss skillnad om ryttaren försöker fatta galopp för kung och fosterland men hästen tvärvägrar. Det syns att så är fallet och givetvis blåser inte domaren av då heller. Men om en ryttare bara glider förbi galoppmomentet i trav och låtsas som det regnar så blåser åtminstone jag eftersom jag då tror att ryttaren missat något. Det är ju bättre för ryttaren att få -2 för felridning och sedan en sexa eller sjua på själva momentet än att jag ska utgå från att ryttaren bara bestämt sig för att strunta i momentet och då ge ryttaren en nolla. Givetvis blir det annorlunda om ryttaren pratat med mig innan och upplyst mig om problemet.

måste bara säga en sak! Ja fattade fel galopp på ett moment i LC, och fick en 0:a på det, men resten var såppass bra så jag slutade med den som hade fått högst poäng i hela klassen (Cr bedömning) :D Gör resten skitsnyggt så skaru se att det går jättebra :)

måste bara säga en sak! Ja fattade fel galopp på ett moment i LC, och fick en 0:a på det, men resten var såppass bra så jag slutade med den som hade fått högst poäng i hela klassen (Cr bedömning) :D Gör resten skitsnyggt så skaru se att det går jättebra :)

Som sagt, det rangordnas ingenting individuellt, inga 'offentliga' poäng. Utan resultatet anges bara som godkänt eller ej godkänt. Ej godkänt = utesluten, ramlat av eller liknande rejäla fadäser.

Men visst, jag blir inte ledsen någonstans om hon sköter sig prickfritt och vi får jättefina poäng och en fin slutprocent. Men det är helt irrelevant den här gången, det är ren miljöträning. Och jag förväntar mig faktiskt inte några strålande poäng heller, jag misstänker att det kommer bli både spänt, 'innovativa vägar' med undvikande av domarkortsidan osv :devil: samt även en hel del 'muntjafs' (iom att hon inte får gå på det bett hon tycker om).

OM hon däremot skulle sköta sig prickfritt så skulle det bli en tämligen excellent poängrad, för den där damens begränsning kommer i framtiden vara matte och enbart matte.

Men som sagt, det är ren miljöträning under prestigelösa, lättsamma former.

Självklart bäst att kolla sadeln osv det här var ju sidospår till din fråga dessutom. Skulle dock inte bli förvånad om det fortsätter, den här tjejen kunde också gå lekande lätt i båda i hagen, men på volt särskilt ville hon inte. Inte heller gärna vid tömkörning/longering i början.

Jag tror det hade delvis blivit en prestigefråga redan med tidigare ryttare samt att hon trivdes bäst i vänster när det gällde att balansera sej (vilket krävs mer med pilot än utan)

I alla fall var även hon f ö väldigt bra i kroppen, därav att jag trodde det satt mycket i huvudet och hos mej då:crazy:

Lycka till i alla fall!!

Jo, vi får se helt enkelt här framöver. Och det är ju just för det inte ska 'sätta sig i huvudet' - på varken häst eller matte - jag inte vill 'tjafsa' med det förrän jag är säker på sadeln. Den där damen kan nog tämligen lätt få 'ideer' misstänker jag.. :angel: Och med tanke på HUR hårt 'ledade bett gör ooont och är jääätteheeeemska' sitter i huvudet på henne så.. :crazy:

om du bara visar lite att du fösköker fatta så borde det ju8 inte bli något sen tror jag desutom att man inte kan få nolla eller så på dressyr pogram längre rider du en fin väg kan du få 2 kankse 3 min häst väfrade oxå fatta höger så då travade jag vägen och fick en 3 för fina volter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka