Sv: Avd. B

tycker denna regel är kanon! har man en outbildad äldre häst som inte är redo "att gå fort" så är det ju slöseri att betala full anm avg i avd a, för att ändå bara rida för en CR.
en fråga bara, får man poäng för plac i avd B med äldre häst? (med unghäst får man ju ex 3 poäng för plac i avd b i 110, gäller samma med "överårig" häst?) intressant om man rider för en klubb som delar ut "pottpengar" på placpoäng...

Tack tack :)
Ok men då kommer en till dum fråga från mig som är ganska grön i det här med tävlingar o sånt :D
Ni som rider i avd. B med era hästar, hur många starter gör ni på en tävling? En eller två?
Ofta är det ju inte så många som rider i B och jag ska än så länge bara hoppa 90 cm de första tävlingarna iallafall, det känns ju dumt då att anmäla sig till två stycken i samma klass eftersom de troligen kommer komma ganska så snart på varandra???
Till saken hör att min pålla ofta går lite bättre andra omgången pga att hon då har tittat på hindrena en gång...
Eller så får jag helt enkelt ta en 90 och en 1 meter...eller nöja mig med en omgång/tävling i början bara

Hur gör (eller skulle gjort) ni andra?

Du kan inte starta 2 gånger med samma ekipage i samma klass.
Men om det är två olika ryttare så är det okej.

På ponny gäller det bara C- och D-ponny inte A- och B-ponny.
Och ekipaget får ej vara opropetionerligt (stavning?).

/ Kitara_

nej det får du inte.

från ändring TR III mom 373.
I avd. B gäller inte de övre åldersgränserna för ponny och ryttare för kategori C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avsseende "oproportionerligt ekipage". Ponny som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte start i avd A.

Hej!
Ja det är sant, för de som har c-och d-ponnyer. Har en b-ponny som en duktig vuxen ryttare rider, hon är 19 år och väger 40 kilo och är jätteliten, men det är kört för henne:cry:
Denna ponny behöver en vuxen ryttare eftersom han är ganska vass.
Varför ha sådana regler? Sjukt!:( Gör det möjligt att få tävla efter hur man är konstruerad, inte ålder.:D En del blir aldrig "stora", och passar bättre på ponny. Andra tycker bara om ponnyer.:love:
Vuxna ponnyryttare skulle då kunna tävla mot andra vuxna ponnyryttare:idea: :bow: :bow: :bow: :D

Det finns dock ett frågetecken vad gäller detta, har länge tänkt att jag skulle disskutera det med någon av domarna ute på tävling men glömmer det varje gång och det är att nu skriver nästan alla klubbar ut avd B som egna klasser här nere (ligger ofta på egen dag eller före de vanliga) och då anges alltid antingen "endast unghästar" eller "öppen för 5- och 6-åriga hästar" osv vilket ju borde innebära att här kan du inte starta äldre häst då arrangören själv satt ett villkor för deltagande i dessa klasser. Har själv en totalgröngöling som är 8 år i år (haft föl) och då känns det som om man lika bra kan spara in anmavg och låta henne gå i avd B känner jag henne rätt kommer det nog bli en hel del fjant till att börja med.

Ska tilllägga att om du har ridit avdelning A i en klass *ex. 1 m* få du ej gå ner i avdl. B i den klassen eller klasser under, så man ska se sig för innan man klampar över avdl.B

”H” Sammanslagningar av avdelningarna får inte göras. Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B.
Häst som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A.

ur Tr III-ändringarna 2007

Alltså får du inte starta i bägge avdelningarna på samma tävling/meeting, men jag ser iaf inget hinder att rida avd B på en tävling och sen avd A på nästa.
När man har etablerat sig i klassen ex. genom att rida ett par rundor i avd B måste man ju få starta avd A om man vill...

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 732
Senast: Häst_
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mästerskapen duggar tätt under sommaren. Denna vecka avgörs bland annat EM i hoppning för ponny i belgiska Opglabbeek. Ifjol blev det...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka