sona

Trådstartare
Är det sant att man får rida även hästar/ponnyer som är äldre än 7-år i avd.b nu?

Sv: Avd. B

Ska vara nytt för i år! Samma sak gäller vuxen ryttare på ponny. Alltså att en person över 18 får tävla ponny bara de anm till avd B oavsett ponnyns ålder!

Mkt vettigt, det finns hästar i många åldrar som måste utbildas!

Ah fan vad gott! Jo tycker det är superbra! Alla börjar ju inte tävla med sina hästar/ponnyer när de är 4...:angel:

Oh vad roligt :)

Har själv en 6-åring som inte varit ute nånting så jag får iallafall ett år i avd B skadar ju inte om det gäller lite kängre så jag slipper slåss mot alla i omhoppningarna :D

*kl*

Min häst är född -01 och är alltså 6 i år. Hon har även haft föl. Får jag tävla i avd. A i år eller måste jag rida hela året i avdelning B?

Man måste ju även rida två felfria avd. B innan man får rida i A, gäller detta alla höjder?

Betyder detta då även att när jag gjort två felfria i säg 90 cm så får jag ju rida avd.A i 90. Men sen när jag vill upp på tex 1 meter, måste jag då även där göra två felfria i avd B innan jag får rida i A osv upp i höjderna.
Det räcker inte att jag gör två felfria i 90 cm o sen är det fritt fram att tävla i A i 1meter o uppåt eller vad som helst?

Nej, nollorna i avdelning B ska tas på samma höjd eller högre. Alltså nollar du två 1,10 m så får du rida avdelning A i 0,90-1,10 m.

Tack tack :)
Ok men då kommer en till dum fråga från mig som är ganska grön i det här med tävlingar o sånt :D
Ni som rider i avd. B med era hästar, hur många starter gör ni på en tävling? En eller två?
Ofta är det ju inte så många som rider i B och jag ska än så länge bara hoppa 90 cm de första tävlingarna iallafall, det känns ju dumt då att anmäla sig till två stycken i samma klass eftersom de troligen kommer komma ganska så snart på varandra???

Till saken hör att min pålla ofta går lite bättre andra omgången pga att hon då har tittat på hindrena en gång...
Eller så får jag helt enkelt ta en 90 och en 1 meter...eller nöja mig med en omgång/tävling i början bara

Hur gör (eller skulle gjort) ni andra?

När jag är ute så vill jag helst rida två klasser, men detta kan ju såklart variera från ekipage till ekipage. Vissa kan inte rida två klasser av olika anledningar. Men jag resonerar som så - att om ekipaget inte förlorar något på att starta två klasser så är det mera utbildning och dessutom (om man inte är stenrik) så kan det kännas bättre att rida två klasser och inte bara en när man har åkt och betalat bensin mm. Jag tycker det ger mer att rida två klasser! :)

Nej men vad smart :) Jag som trodde jag var dömd att rida avd. A på min inte så rutinerade häst i år. :D

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 732
Senast: Häst_
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mästerskapen duggar tätt under sommaren. Denna vecka avgörs bland annat EM i hoppning för ponny i belgiska Opglabbeek. Ifjol blev det...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka