Avd A och Avd B

shady

Trådstartare
Om ryttare på unghäst hoppat avd a får dom sedan åter gå ner och hoppa avd b, på samma höjd som dom ridit avd a???

Sv: Avd A och Avd B

Ja det får man, men har du under ett meeting startat avd B får du inte under samma meeting rida avd A, men tvärtom går bra!

Ok tack så mkt för ditt svar. Hade hört att det var så, men var inte säker på att det stämde. Har ej heller tillgång till TR hemma.

Med unghäst får du vad vi fattat det (diskuterat med en domare) fortfarande växla mellan avd A och avd B på ett meeting hur du vill (så länge det inte är samma klass naturligtvis), den reglen som kom till om detta tolkar i alla fall den domaren som att gälla endast om du startar "gammal" häst i avd B som ju är tillåtet nu.
Vi disskuterade det egentligen för att bli säkra på vad som gäller då det som här i skåne ofta är unghästklasser på fredagen sedan endast gamla på helgen och även i det fallet var det helt grönt att rida unghästklasserna på fredagen och sedan gå bland de gamla på helgen. Nu är iofs inte dessa klasser utlysta som avd A och avd B utan som egna klasser iom att de går olika dagar.

Som vanligt en tolkningsfråga av ÖD då...

Jag frågade en ÖD senast förra veckan ang detta och h*n sa att man INTE får hoppa avd A om man tidigare i meetinget ridit avd B, detta oavsett ålder på hästen...

tror att alla ÖD borde gå en kurs i att tolka TR OCH tolka det ungefär lika...

På ponny får man i alla fall först starta avd B och sedan avd A i samma meeting. Samma dag om du vill till och med. Har du två LB efter varandra och en unghäst vill man ibland smyga den i avd B och kolla av dagsform och sen starta den i avd A i nästa klass. Så har vi gjort med ungponny flera gånger.

På ponny får man i alla fall först starta avd B och sedan avd A i samma meeting. Samma dag om du vill till och med. Har du två LB efter varandra och en unghäst vill man ibland smyga den i avd B och kolla av dagsform och sen starta den i avd A i nästa klass. Så har vi gjort med ungponny flera gånger.

Bra men..
fast så fick vi inte göra. Nu är det visserligen 1 år sen men inget har väl ändrats för ponny sedan dess. Olika ÖD då.

Däremot fick vi starta avd A i LD och avd B i LC såklart. Men inte tvärtom.

Jag kan dock inte förstå varför man inte ska kunna alternera under en tävling? Olika klasser då förstås. Likaså att man kan få göra 2 starter i samma klass, avd B. Vill ryttaren så varför inte? :)

Bra men..
fast så fick vi inte göra. Nu är det visserligen 1 år sen men inget har väl ändrats för ponny sedan dess. Olika ÖD då.

Som sagt TR tolkas så otroligt olika från ÖD till ÖD, det måste det bli en ändring på tycker man...

Det här har jag funderat på och diskuterat. TR måste bli klarare på mycket så att man inte råkar ut för olika saker när olika domare får säga sitt. Man ska veta vad som gäller eller åtminstone kunna ta reda på det genom TR.

ja de får dom. men om du ska hoppa tex LC LB så får du inte hoppa avd B i LC och sen avd A i LB. men du får hoppa avd B i båda :) eller bara i LBn !

ja de får dom. men om du ska hoppa tex LC LB så får du inte hoppa avd B i LC och sen avd A i LB. men du får hoppa avd B i båda :) eller bara i LBn !

om du har unghäst ja men inte om du rider en äldre häst i avd B. Iallafall så har inte ÖD (olika) tolkat det så här i Skåne. Då får du bara rida avd B på den tävlingen.

Kan någon förklara...

...varför man inte får starta avd. A med en unghäst på ett meeting om man tidigare under samma meeting startat den i avd. B? Regeln finns ju, men jag kan inte komma på anledningen till den. Okej på ponny, då en överårig ryttare kan ha startat den i avd. B och att den då sen inte ska få starta avd. A med en ryttare inom rätt åldersgrupp. Men det regleras ju ändå av att en äldre ryttare inte får sitta på ponnyn på en tävlingsplats om den ska tävla senare... Ponnyn borde ju också få växla mellan avdelningarna om ryttaren har rätt ålder, tycker jag.

Någon som har någon idé?
/Lady_S

Nej?

Senaste TR-ändringen.
Mom. 373
Första stycket sista meningen ändras till
”H” Sammanslagningar av avdelningarna får inte göras. Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B.
Häst som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A.Andra meningen ändras till
”P” Bedömningen ska vara A. I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för ponny och ryttare för
kategori C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”.
Ponny som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A.

Tack för ditt svar. Finns det något nytt då i detta fallet gäller stor häst.

Såg nu att det var snuffsan du svarat, men frågan kvarstår ändå.

Citatet i mitt förra inlägg är den senaste TR-ändringen. Eller hur menar du? Du får ju fortfarande tävla avd. B senare även om du tävlat avd. A på samma höjd. Men inte tvärtom alltså.

Nu får de snart sluta ändra tycker jag.

Och det där är ju bara trams. Innan var texten "Ponny får inte ridas i avd B om den tidigare under meetinget ridits av överårig ryttare" Det var ju logiskt. Detta nya är ju bara dumt och helt ologiskt.

Fast du menar väl "Ponny får inte ridas i avd A om den tidigare under meetinget ridits av överårig ryttare"?!

I vilket fall som helst, det är superdumt och saknar all relevans.
Dessutom finns väl risken att tävlingssugna ryttare låter ponnyn/hästen gå avdelning A hela meetinget och jaga rosetter däri trots att den kanske inte är redo för det riktigt än.
Kanske vill ryttaren rida LB/1,10-klasser i avdelning A och LA/1,20 i avdelning B men får nu alltså inte det.
Dumt!

Det främjar ju inte utveckling heller... Risken finns ju att ryttare struntar i att starta en högre klass för att de vill tävla på tid. Och då inte kommer högre upp i klasserna heller, alternativt att det tar längre tid att komma högre upp i klasserna.

Ja, den risken finns ju också.
Kanske borde samtliga TR-ändringar skickas ut på remiss till Buke innan de går igenom :p

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
697
Senast: Snurrfia
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka