Avbryta lek

S

_Sparris__

Hur gör ni för att avbryta lek mellan er själv och eran hund?
 
Sv: Avbryta lek

Om vi busar med kopplet säger jag loss, sedan när han släppt och väntar på nästa kommando säger jag " det är bra nu" och så fort han visar tecken på att lugna sig ger jag beröm.

Leker vi jaga/bli jagad, eller bara hoppar runt och låtsasbiter, säger jag " det är bra nu" och då slutar han oftast på en gång, ibland kan han vara så uppspelt att det tar två hopp till innan det går upp i huvudet på honom :D.
 
Sv: Avbryta lek

Om vi tränar eller dylikt säger jag "så", när vi är klara och de är fria. Leker vi eller de är uppspelata över ngt säger jag "tyst, det räcker".
 
Sv: Avbryta lek

Ja tänk va skönt om det vore så enkelt, målet är att det ska bli så enkelt. Men just nu är det väldigt svårt att avbryta en lek om hon är väldigt uppspelt, går lixom inte in. Enda sättet verkar vara att gå och sätta sig nånstans och total ignorera, ute är det svårare.

Iof så är hon bara en valp på 5 månader, antar att förståelsen kommer med åldern? Nån som har nå tips annars?
 
Sv: Avbryta lek

Ja tänk va skönt om det vore så enkelt, målet är att det ska bli så enkelt. Men just nu är det väldigt svårt att avbryta en lek om hon är väldigt uppspelt, går lixom inte in. Enda sättet verkar vara att gå och sätta sig nånstans och total ignorera, ute är det svårare.

Iof så är hon bara en valp på 5 månader, antar att förståelsen kommer med åldern? Nån som har nå tips annars?

Jag kan ingenting om hundträning, har aldrig haft hund, men vad händer om du bara helt plötsligt blir jättetråkig och ignorerar och står kvar där du står? Sen när hon lugnar sig (för det måste hon ju göra förr eller senare) så börjar du gå igen. Om hon tramsar då så gör du samma sak igen. Och igen och igen och igen osv. Jag skulle i alla fall ledsna och skärpa mig om jag gick med en som gjorde så. :D

Fast, om man är liten valp så tycker jag man kan få busa lite fritt utan att det behöver vara ett problem.
 
Sv: Avbryta lek

Jag säger till min hund att nu räker det och så får man en konformerande(vet inte om jeg skrev rätt) blick att ok jag förstår.. Han lysnar hur bra som hälst på mig när jag pratar med honom och på mina komandon..:D
 
Sv: Avbryta lek

"Nu räcker det" säger jag,och det räcker med att säga det då han Vet vad innebörden av vad dom orden betyder.
 
Sv: Avbryta lek

Brukar inomhus sätta mig ner och säga kom här och så gosar vi lite.
Utomhus så brukar jag ge henne något kommando, typ kalla in eller sitt så är hon lugn efter det.
 
Sv: Avbryta lek

Jag har präntat in i huvudet på mina hundar vad Nej betyder. När jag har sagt Nej så gör jag mig tråkig och börjar kela liten stund i stället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avbryta lek

Jag säger bara "nu räcker det" och avslutar leken själv så vet hon att det är färdiglekt.
Att starta och avbryta lek är dock någonting jag tränat ända sen hon var valp.
 
Sv: Avbryta lek

Min första hund var väldigt svår att få att förstå att "nu räcker det", det kvittade om man totalt ignorerede, då hoppade han och bet i byxbenen eller tokskällde!
Men honom fick man hålla koll hela tiden, att man inte lät leken gå över styr, det är oftast då det är svårt att få hunden att sluta.

Lek bara jätte korta stunder och sen "bryt" (och ignorera) gör så ett tag fram över, det hjälpte med min gamla hund, men...har man en "ettrig" hund är det onödigt att hetsa upp till den nivån som hunden har svårt att sluta!
Bollar var och är helt uteslutet för honom även att han nu är 9 år!
 
Sv: Avbryta lek

Om det bara är en 5 mån valp så ska du kanske inte busa så mycket att du inte kan avbruta det. Försöka att inte dra upp så mycket, utan bara så pass lite att du lätt kan avbryta.

Tänk på hela kroppspråket när du inte vill leka mer. Upprätt och ignorant. Bestämt. Så nu räcker det. Ofta brukar man vända sig lite bort också. Det är oerhört svårt att beskriva en kroppsrörelse ;)
 
Sv: Avbryta lek

Jag säger "nu räcker det" när leken är slut och ignorerar hunden med kroppspråket också. Tidigare sa jag "nu är det bra" men han lyssnade inte fullt ut på det (försökte få igång mig i leken igen), tills pojkvännen påpekade att jag säger ju faktiskt "bra" och det är nog det han hör och reagerar på (är ju belöningsordet:D ). Då började jag att säga "räcker" istället och det funkade genast mkt bättre;)
 
Sv: Avbryta lek

"Nu e det bra" samtidigit som jag helt enkelt vänder ryggen åt hunden och går iväg, börjar pyssla med något annat. Dom envisas aldrig utan har fattat sen länge tillbaka att om matte sagt att det är bra så är det så.
 
Sv: Avbryta lek

Brukar inomhus sätta mig ner och säga kom här och så gosar vi lite.
Utomhus så brukar jag ge henne något kommando, typ kalla in eller sitt så är hon lugn efter det.


aa så gör jag med..:smirk:
 
Sv: Avbryta lek

Jag tar leksaken ifrån honom och säger "nu räcker det/nu är det bra" och gör likadant om det inte finns nåt föremål med i leken. han accepterar det väldigt bra och avbryter direkt :)
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 579
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp