Avbruten klo (ja, igen)

Red_Chili

Trådstartare
Jag hoppas det är okay att jag skapar en ny tråd, trots att jag skrev en tråd om min tants avbrutna klo för någon vecka sedan.

För någon vecka sedan bröt min tant alltså av en klo. Klokapseln är helt borta, en del av pulpan är kvar.
(länk till bild)

Det är tre veckor sedan nu. Klon ser i princip likadan ut, fast den blöder inte. Jag har på en strumpa + sko utomhus, låter henne gå barfota inne och hindrar henne från att slicka på det så gott det går.

MEN jag ser INGET som tyder på att det är någon ny klo på väg ut. Inte heller har pulpan blivit svart och skrumpnat ihop (som veterinären sa att den skulle göra).
När jag pratade lite snabbt med en veterinärvän ikväll på nätet så nämnde hon något om att klon kanske inte växer ut igen.

Vad sjutton gör man? Är det verkligen så, att det kanske inte växer ut något igen? Vad händer då? Finns det något jag kan göra?

Sv: Avbruten klo (ja, igen)

Jag tror att det tog betydligt längre tid för klon att bli mörkare, tre veckor haltade fortfarande Orvar, visserligen drog vi bort hos vetrinären men ändå. Så jag skulle avvakta ett tag, jag fick tipset att lägga på nagellack för att skydda lite mer, men jag lyckades aldrig... :angel:

Ah, och nu har det kommit ut en klo som det ska? Hur lång tid tog det ungefär?

De flesta jag pratat med har sagt att det går så jäkla fort. På ungefär en månad har tydligen en klo växt ut igen osv. Min tant är inte ens i närheten av det... Igår gick hon inte rent heller (fast, jag kunde inte riktigt urskilja vilket ben hon haltade på, kan lika gärna vara ena frambenet där hon har artros i en tå..).

Med ordentligt bandage och ordentlig sko så har hon kunnat springa runt utan att det blivit värre och med bara strumpa och sko klarar hon i alla fall promenaderna om man inte går jättelångt. Så jäkla jobbigt allting. Nu när det börjar bli sommar och fint och jag bara vill vara ute hela dagarna och hålla igång från morgon till kväll utan att behöva oroa mig för bandage, klor osv :(

Jag hoppas det är okay att jag skapar en ny tråd, trots att jag skrev en tråd om min tants avbrutna klo för någon vecka sedan.

För någon vecka sedan bröt min tant alltså av en klo. Klokapseln är helt borta, en del av pulpan är kvar.
(länk till bild)

Det är tre veckor sedan nu. Klon ser i princip likadan ut, fast den blöder inte. Jag har på en strumpa + sko utomhus, låter henne gå barfota inne och hindrar henne från att slicka på det så gott det går.

MEN jag ser INGET som tyder på att det är någon ny klo på väg ut. Inte heller har pulpan blivit svart och skrumpnat ihop (som veterinären sa att den skulle göra).
När jag pratade lite snabbt med en veterinärvän ikväll på nätet så nämnde hon något om att klon kanske inte växer ut igen.

Vad sjutton gör man? Är det verkligen så, att det kanske inte växer ut något igen? Vad händer då? Finns det något jag kan göra?

Dottern till min tik lyckades bryta loss både klo och pulpa för en tid sedan och länge såg det ut som inget skulle komma tillbaka. Efter kanske två månader så börjar en lite klo synas - så den är på väg:) Däremot så behövdes ingen sko eller skydd efter första månaden.

Skönt att det gick så fort ändå innan hunden kunde gå utan sko.

Jag måste bara säga: jag tycker att jag ser lite av en ny klo idag! :bump::bump: MEN jag ser inget på ovansidan, så den verkar inte växa ut helt jämnt utan komma lite "runt fast nerifrån" eller hur sjutton man ska beskriva det. I vilket fall som helst så provade jag att känna lite på det och jodå, det var hårt. (Var först rädd att det lilla ljusa jag såg skulle vara något äckligt kladd, men det var det alltså inte)

Heja klon! :D

Nu går det i raketfart! Titta :D (och yes.. de andra klorna är för långa..)

dscf3067-copy.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Vad tycker ni man ska göra när klon är lite kluven? Jag har varit med om att klon har brutit sig och vi fick ta bort den och låta en ny...
Svar
1
· Visningar
2 268
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Har fått väldiga problem efter ett klobrott, På långfredagen åkte vi till vet.klinik pga av att Grand Danoisen hade en lång spricka i...
Svar
5
· Visningar
24 968
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Den 27:e juni gick ju senaste självriskperioden ut för Hatjo och jag tänkte att det är väl tur att han är frisk. Men... Sin vana trogen...
2
Svar
21
· Visningar
8 911
Senast: skuggi
·
Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka