Avbockad, släpad och biten!

diabla

Trådstartare
Han blev inte riden igår så han var lite hoppig idag. Han började bocka som fan, jag kunde verkligein inte få honom att sluta. det var som rodeo. Han var starkt besluten att få av mig. jag ramlade av på högersidan och fastnade med vänsteroften i stigbyglen som låg över ryggen på honom. Han släpade mig sedan flera meter innan stöveln ramlade av! Det blev som ett dike i manegen efter att min kropp hade släpats där. Som tur var så sparkade han mig inte.

Jag blev helt skakig och hade jätte ont och hoppade inte upp igen.

När jag ställde in honom i boxen så skulle jag sedan sätta på täcken. Då biter häst jävln mig i armen! liksm sätter hela käken runt över armen och biter tag riktigt hårt! och släpper inte utan lyfter på huvudet med min arm i munnen!! jag fick en chock och började skrika och då släppte han. Men det var som en turanusaurus rex! har aldrig vart med om ett sånt bett förrut. Han verkligen gjorde mig illa. liksom inte så där som dom kan nafsa ibland utan verkligen med öppen mun och HÖGG!

Så nu sitter jag här med en blodig och blå arm och en lårkaka på benet och ett sårat ego.

Jag rider hästen 5 dagar i veckan. början hade vi lite problem men sen blev det bra. Senaste veckan har varit jätte bra. Men detta var droppen. Nu ger jag upp med denna hästen.

Han och jag passar inte ihop. inte alls.

Gör jag fel som ger upp?

Jag har tagit massa lektioner och försökt få hjälp av en perelli killle som vi har i stallet men inget kan knäcka hans beteende.

Senast ändrad:
Sv: Avbockad, släpad och biten!

Det verkar ju vara en riktigt trevlig häst.... not!
Jag skulle inte heller rida på den, det finns ju hästar som tycker om människor och är trevliga att hantera.

Kolla upp honom är mitt råd.

Jag tycker det låter som han har ont i tex ryggen, han vill inte ha något på ryggen uppenbarligen.

Du säger själv att inget kan ''knäcka'' hans beteende.. Fel inställning enligt mig.
Annars låter som den stackars hästen har väldigt ont någonstans. För hästar beter sig aldrig utan en anledning.
Om min häst bet mig så illa när jag la på täcke skulle jag direkt ta det som om han försökte förklara att han har ont.
Speciellt om han har bockat som en rodeohäst på ridpasset..:cool:

Kolla upp honom istället för att försöka knäcka honom.

Samma tanke här.
Kolla upp hästen ifall det finns en bakgrund till varför han beteer sig så.

Håller med tidigare talare. Ta ut en vet för att kolla igenom hela honom. Låter som han ont någonstans och vill visa dig det.

Att prata om att knäcka ett beteende känns fel tycker jag. Först kollar man om han har ont sedan försöker man få bukt med problemet och beteendet istället. Det finns alltid en anledning till varför hästen gör som den gör.

/ Misssy

Min häst va likadan när jag köpte henne...bockade so men galning!Men jag var fast besluten om att jag och hon skulle bli riktigt samspelta!Hon va pigg,stirrig,bockig och kunde hoppa upp i luften när ingen anade.men honm lyckades aldrig få av mig!(som tur va :crazy: .och för några månader senare började jag med NH..=De bästa jag har gjort!!nu,fyra år senare rider jag min häst i halsring,i full galopp,vilket hade vart livs farligt förut!

så ge inte upp,med en dålig instälning kmr man ingen stans!

Oj, låter hemskt. Jag tycker inte du gör fel som slutar. Livhanken är viktigast!

Jag kan hålla med om att ägaren bör kolla hästen veterinärt. Det låter som om någon stör den. Såna beteendeförändringar brukar bero på något.

Om hästen kollas och är ua, så måste någon duktig hästmänniska fostra den. Den verkar ha många försvar att bryta igenom. Att du använder ordet knäcka kan reta många, men jag förstår vad du menar. Man ska inte knäcka hästen, men den behöver en tydlig ledare som kan ta kommandot i dessa situationer. Och det är säkert inte så himla lätt.

Norrland

Han står inne hela dagarna i sin box. vi har inga hagar här på centennial parks i sydney. Han har självklart därför överskotts energi. Han blir riden i samma manege varje dag i dressyr för han är för farlig att rida ut på. och när man rider ut så måste man korsa en 2 filig korsning och rida i en park med frisbees, cyklar, bilar och barn.

Han bet mig för att jag skulle lägga på täcket i boxen när hans nya box kompis började bita på gallret och lägga öronen bakåt, och då började min göra likadant mot honom tillbaka och så stod jag i mitten och så bet han mig! det var inget med täcket att han har ont av det. Han reagerar aldrig på täcket utan det var box kompisen bredvid som han bråkade med och jag var i mitten.

hans ägare köpte honom när han var 4 år och hon var 16. Hon har inte ridit honom och hanterat honom på rätt sätt så han tror att han är ledaren.

han blev kasterrad väldigt sent så han försöker hela tiden ta över och visa att han tror att han är ledaren.

Att jag säger knäcka tar jag inte tillbaka, man måste knäcka honom, få honom att visa mig och ägaren repekt och ja.. faktiskt bli rädd för oss. Han tror att han kan göra vad som helst nu.

Jag är inte rätt person för att göra detta och det är inte ägaren heller. därför ska jag sluta rida honom och ägaren ska sälja honom.

Knäcka en häst (som inte ens får vara häst), som uppenbarligen mår skit, är väl det värsta du kan göra? Att knäcka en häst öht behövs aldrig, och speciellt inte en häst som mår otroligt dåligt! Att det ens är tillåtet att ha häst på det sättet är ju sjukt. Inte konstigt att han reagerar.

Du måste byta inställning. Knäcker du hästen får du en kuvad, rädd häst, och det är inte det man vill ha. Hans beteende kanske beror på rädsla? Osäkerhet? Jag tycker definitivt att du ska lägga av med den här hästen och alla andra hästar tills din syn på häst-människa-relationer blivit sundare.

herregud.

kan vara for att jag har i halften av mitt liv bott i engelsk sprakika land, och nu bor i australien vart det heter... "brake in" som direkt pa svenska oversatts med att bryta sig in i en hast.

Forst ska vi ta och ga igenom definitioner innan du sager att jag ska ge upp med ridningen.

Vad tycker du Grally ar en definition av att knacka?

svara pa det.

du sa:

Att det ens är tillåtet att ha häst på det sättet är ju sjukt. Inte konstigt att han reagerar.

det var ju precis det jag sa innan??

sen sa du:

Du måste byta inställning. Knäcker du hästen får du en kuvad, rädd häst, och det är inte det man vill ha.

kuvad? vad menar du med det? jag vill att han ska vara radd for mig inte att jag ska behova vara radd for honom.

herregud.

kan vara for att jag har i halften av mitt liv bott i engelsk sprakika land, och nu bor i australien vart det heter... "brake in" som direkt pa svenska oversatts med att bryta sig in i en hast.

Forst ska vi ta och ga igenom definitioner innan du sager att jag ska ge upp med ridningen.

Vad tycker du Grally ar en definition av att knacka?

svara pa det.

du sa:

Att det ens är tillåtet att ha häst på det sättet är ju sjukt. Inte konstigt att han reagerar.

det var ju precis det jag sa innan??

sen sa du:

Du måste byta inställning. Knäcker du hästen får du en kuvad, rädd häst, och det är inte det man vill ha.

kuvad? vad menar du med det? jag vill att han ska vara radd for mig inte att jag ska behova vara radd for honom.

Att knäcka en häst - att trycka ned hästen på ett diktatoriskt sätt. Det kan vara både fysiskt och psykiskt, men det första leder till det andra. Att trycka ned hästen och ge den så dålig självkänsla (ja, det går) att den inte längre ens ids försöka göra bra ifrån sig, eller helt enkelt "stänga av" och inte längre visa några känslor såsom rädsla, smärta osv.

En kuvad häst är just en häst som är rädd, nedtryckt.

Varför vill du då knäcka honom, eller öht hålla på med hästar som har det så? Du tycker själv det är en sjuk hästhållning.

Varför vill du att han ska vara rädd för dig? Han ska respektera och acceptera dig, men det är helt olika saker! Åtminstone jag vill ha en häst som vill vara med mig, vill jobba med mig, och tycker att jag är en bra person att vara med, en stark ledare. Jag vill att hästen ska "lyda" (gillar egentligen inte ordet lyda, därav citat-tecknen, men vet inte riktigt vilket ord jag ska använda..) mig för att hon vill, inte av rädsla.

Om vi återgår till ursprungs inlägget så gör du inte fel om du slutar att rida den här hästen. Tvärt om du gör fel om du inte slutar. För oavsett anledning till att den bär sig åt på det här sättet är det inte värt att riskera sitt eget liv och hälsa. Du har haft tur som råkar mer illa ut efter den här händelsen. Kunde varit betydligt värre och det kan de ju bli nästa gång. Om du fortsätter kommer det bara att leda till att du blir mer osäker och rädd och risken för att det ska upprepas kommer att öka för var gång. Till sist kommer det inte längre att vara roligt med hästar. Så det är mycket klokt att sätta stopp nu innan något mer händer. Både för din egen och hästens skull.

Att trycka ned hästen och ge den så dålig självkänsla (ja, det går) att den inte längre ens ids försöka göra bra ifrån sig, eller helt enkelt "stänga av" och inte längre visa några känslor såsom rädsla, smärta osv.

och det tror du att jag vill?

Det ar klart att jag vill att han ska kanna kanslor och jag vill itne att han ska vara avstandg! men han ska inte bita mig och bocka av mig!

Varför vill du att han ska vara rädd för dig? Han ska respektera och acceptera dig, men det är helt olika saker! Åtminstone jag vill ha en häst som vill vara med mig, vill jobba med mig, och tycker att jag är en bra person att vara med, en stark ledare. Jag vill att hästen ska "lyda" (gillar egentligen inte ordet lyda, därav citat-tecknen, men vet inte riktigt vilket ord jag ska använda..) mig för att hon vill, inte av rädsla

Jag vill hellre att han ar radd for honom an att jag ar radd for honom. radsla for mig ar olika nivaer. jag vill inte att han ska borja skaka sa fort han ser mig men jag vill att han ska respektera mig.
en grej med hastar ar ju att dom ar mycket starkare an manniskor och kan doda oss pa en sekund om dom vill det.

och jag anser att man har ridit in en hast pa ratt satt nar man har fatt den att "tro" att den inte kan skada en manniska for den har sa mycket respekt for manniskor. forstar du hur jag menar?

Om vi återgår till ursprungs inlägget så gör du inte fel om du slutar att rida den här hästen. Tvärt om du gör fel om du inte slutar. För oavsett anledning till att den bär sig åt på det här sättet är det inte värt att riskera sitt eget liv och hälsa. Du har haft tur som råkar mer illa ut efter den här händelsen. Kunde varit betydligt värre och det kan de ju bli nästa gång. Om du fortsätter kommer det bara att leda till att du blir mer osäker och rädd och risken för att det ska upprepas kommer att öka för var gång. Till sist kommer det inte längre att vara roligt med hästar. Så det är mycket klokt att sätta stopp nu innan något mer händer. Både för din egen och hästens skull.

preics. tack. bra att nan haller med.

och det tror du att jag vill?

Det ar klart att jag vill att han ska kanna kanslor och jag vill itne att han ska vara avstandg! men han ska inte bita mig och bocka av mig!

Jag vill hellre att han ar radd for honom an att jag ar radd for honom. radsla for mig ar olika nivaer. jag vill inte att han ska borja skaka sa fort han ser mig men jag vill att han ska respektera mig.
en grej med hastar ar ju att dom ar mycket starkare an manniskor och kan doda oss pa en sekund om dom vill det.

och jag anser att man har ridit in en hast pa ratt satt nar man har fatt den att "tro" att den inte kan skada en manniska for den har sa mycket respekt for manniskor. forstar du hur jag menar?

Du sa att du vill knäcka honom.

Ingen ska behöva vara rädd för någon. Du ska inte behöva vara rädd för hästen och vice versa. Ni ska ha respekt för varandra, men om inte du visar respekt för honom kommer du aldrig få någon heller. Självklart är hästar mycket starkare än oss människor, men det betyder inte att vi ska sätta skräck i dem så att de inte vågar göra någonting.

Det handlar väl mindre om ridning och mer om uppfostran och allmän hantering. Det måste först funka från backen. Ridningen i sig har väldigt lite att göra med saken.

longera honnom lite innan du rider kanske? och sen efter ridningen en promenad och avskrittning utomhus så han får se sig omkring lite. stanna och beta lite grand. Klart att häst stackarn inte mår så bra om han bara ser en box och ett rid hus dagarna i ända. Är han svår att rida ut på lär han ju inte bli bättre om ni aldrig rider ut utan mitt tipps är som sagt att börja promenera han efter ridning då han för hoppningsvis är lugn(are).

Tycker man inte ska öppna käften förens man sett hästen IRL .

Som jag fattade så är det inte din häst och du kan faktiskt inte tvinga ägarna att kolla upp om hästen har ont någonstans även om man gärna vill det .
Men sluta rid hästen direkt . Tror du hellre vill leva än dö pga en häst som inte är din egen .

Min tanke är att en häst som bocka som en rodeohäst och t.o.m hugger henne i armen i stallet. Ont nja, det tro inte jag. Jag tro faktiskt att detta kan vara som man bruka säga en oridbar häst. (en häst med en egen stark vilja) Men detta går med mkt tålamod och att man är konsekvent, alltså en mkt bra ledare. Jag skulle lämnat bort honom til ngt skicklig hästkarl/kvinna där jag kunde få vara med emellanåt.

Liknande trådar

Hästhantering Allt började med att jag hyrde en häst några dagar i veckan för ca 1 år sedan. Hästen var en femårig vallack som aldrig hade blivit...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Teilani
·
L
Träning I går åkte jag av, igen. Två veckor sedan sist, det var oxå en söndag.. Iaf var vi ute i går o red. Jag har en varmblodsvalack på...
Svar
16
· Visningar
1 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka