Avänjning och deppigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
S

__Stilett__

Vad gör man?

Stoet är nu ifrån flyttad från sin fölunge, varit i olika ett par veckor nu.
Stoet var stressad (såklart) första veckan, skrek och var allmänt stressad.
Hon har slutat skrika och springa runt, men är istället väldigt deprimerad och bara står stilla och stirrar. Blicken är tom och hon äter nästan ingenting! Har provat att ge hösilage och 2 olika hösorter...men hon vill knappt äta. Hon brunstar lite just nu också.

Är detta vanligt att dom blir så här? Hur ska man få i dom föda när dom inte vill ha? Hon äter ju lite grann, men det är väldigt lite! Hon äter dock betforen som hon ska (som jag fyller med extra mkt vatten just nu) och lusern. Hon kan även tänka sig äta krafftfodret. Det är mest grovfoder hon vill rata helt.
Hon har ingen feber.

Fölungen skrek första dagen men har klarat allt kanonbra. Inte ett dugg stressad...tvärtom jätteglad över sin nya lekkamrat som tog stoets stallplats vid flytten!

Sv: Avänjning och deppigt sto

Nu tror jag nog att du har koll, men min första tanke är att hon fått juverinflammation.
De gånger jag fått det på stona här så har det varit just 2 veckor efter avvänjning.

Det verkar bra vid juvrerna...Ringde vetten och frågade om det kunde vara det och hon kollade henne för ngn vecka sen men det såg ok ut.

Jag tycker inte att det är bra att göra på det sättet som du gör på. Det är väl klart att stona blir oroliga över sina ungar om de bara plötsligt försvinner. Jag har alltid gjort så att jag särar lite på dom, lite i taget. Jag brukar ha dom i varsin box bredvid varandra först sen går de ihop i hagen om dagarna och när det är lugnt brukar de få gå i varsin hage om dagarna också och mer och mer flyttar jag dom ifrån varandra. Bara det är lugnt i varje steg så kan man gå vidare. Då blir det inga ledsna ston... det blir mer naturligt. I det vilda försvinner inte bara fölen... stona skulle aldrig stöta bort sina fölungar på det sättet. Jag tycker även att man ska vänta till stoet själv stöter bort dom, det brukar dom göra när fölungarna är runt ett år, om de är dräktiga, annars har dom gärna sina fölungar nära under en längre tid men som sagt, att vänta tills de är runt året är också bra.. det är också mer naturligt.

Där håller jag inte med.
Jag avvänjer ganska många ston/år. Dels genom att bara ta bort mamman hux flux, dels genom lite mer stegvis avvänjning.
Inte i nåt fall börjar stona matvägra.

men såklart har jag inte tagit mamman ifrån fölungen utan långsam avväjning först. Jag började med att sätta igång stoet (rida o promenera) medans fölet var kvar i stallet under en längre period. Sedan även låta mamman vara kvar i stallet och ta ut fölis på promenader utan mamma. Och sedan fick dom en period stå i varsin box ett par timmar/dag innan dom tillsist fick sova i varsin box nattetid och efter det flyttade vi iväg stoet till annat stall. Har bara 2 boxplatser i stallet och en unghäst fick ta mammas boxplats för att vara lekompis åt fölungen eftersom mamman inte leker och för att fölis börjar bli könsmogen.

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte varför hon skriver att "hon brukar göra så" när hon i själva verket endast fött upp ett föl. Man kan ju få intrycket av att hon praktiserat sin metod på fler än en uppfödning.

Funderade själv på just det inlägget.
Mycket teoretisk men lite praktiskt :D

Det blir ju inte mycket till vila för den dräktiga märra om hon är seminerad på fölbrunst och sedan ska släpa runt på en ettåring vid sidan.

Heller ingen lysande idé om märra är tom och ska ha en ettårig hingstunge klösandes på ryggen.

Vidare så har även vi tillämpat diverse olika sätt för avskiljning och har då aldrig varit med om någon matvägran.
Varken den tvära metoden då man tar isär direkt eller den snälla metoden med låång avskilning.
Vi skiljer av ca 15 märrar varje år.

Så det måste vara nåt annat med TS märr. :confused:

AM

Vårt sto har haft en avkomma tidigare för många års sen, denna avkomma blev ihjälsparkad av annan häst i hage när den var ca 2 år gammal. Vad jag förstått det som så gick vårat sto med sin avkomma hela tiden (stoföl) kanske minns hon händelsen eller dylikt? (vi ägde henne inte då...)

det kanske är så att stoet inte trivs i det nya stallet och att hennes matvägran inte har något med fölet att göra. kan det vara en möjlighet ?

Vet inte varför hon skriver att "hon brukar göra så" när hon i själva verket endast fött upp ett föl. Man kan ju få intrycket av att hon praktiserat sin metod på fler än en uppfödning.

Jag har fött upp tre hästar! ;)

Ditt sto kanske ändå saknar sitt föl. För även om det går bra att vänja av 1000 ston på samma sätt så betyder det inte att något av de stona skulle må dåligt av det. Ditt sto kommer nog snart att bli glad igen. Du får väl ägna henne lite extra tid, ut och rid och ha kul. Har du kollat tänderna på henne förresten? Hon kanske har fått ont i en tand och inte vill tugga höet. Eller, tills hon får smak för höet igen kanske du kan köpa Lusern "Grass" till henne. Vad tror du om det? Jag ger min gamling det eftersom att han gärna inte äter hö.

kl

Jag och gubben hemma sitter och grunnar på dina frågor...

Hur mycket kraftfoder får märra?

Har hon hamnat i en helt främmande miljö? Nya rutiner?

Har ni provat det grovfodret som hon åt före avskiljning?

Måste ner till stallet nu men återkommer senare i denna tråd.

Men ett råd på vägen. Trots att allt ser normalt ut än så länge så håll stenhård koll på juvret.

AM

Har bara de stora stuterierna rätt att tala eller de som är dubbelt så gamla som mig som hunnit med mer?

Inte alls. Men för läsarnas skull tycker jag att det är väsentligt att ha ett hum om vad det är för uppfödare som ger råden. Personligen (och för de flesta andra skulle jag tro) tenderar råd från folk med lång erfarenhet väga tyngst när man ber om råd.

*kl*

Jag brukar för det mesta avvänja 'hux-flux' då jag tycker mig sett att stona faktiskt mår absolut bäst utav det.
Framförallt sen jag tillämpade den metoden har jag inte haft en enda juverinflammation vilket jag hade innan.
Nu pratar jag mest om mina fläckiga hästar med en enorm mjölkproduktion varav ena stoet inte mår bra av 12-timmarsmetoden som många använder sig utav.På detta vis så ser jag att inom ett dygn börjar produktionen bli mindre och inom en vecka är juvret mjukt och fint även på morgonen.
Jag har också 'flyttat stoet' direkt efter avvänjning,likväl som föl har flyttat och jag har inte sett ngn matvägran på nån.

Jag avv 2-3 föl/år och samarbetar med ett travstuteri som gör på likande vis och de avvänjer 4-10 föl/år.

Jag håller med.
De ston som fått juverinflammation är de som i ett par veckor innan avvänjning varit med fölet på dagen, coh olika boxar på natten.
Aldrig juverinflammation på de som avants rätt av.

Jag har gjort så att jag låtit det gå längre och längre tid mellan det att fölet fått snutta och till sist slutade jag helt och det har alltid gått bra. :)

Hur mycket kraftfoder får märra?
Vi minskade ner till jättelite i samband med flytten eftersom det var dom riktlinjer vi fick av veterinären just för att mjölkproduktionen skulle avta.
Sedan har vi ökat på lite mer när vi märkt att det var det hon åt av.
(inte direkt men när hon inte ätit bra på flera dagar så fick vi ju öka på krafftfodret) nu får hon krafftfoder i en lekboll (det gör att hon tänker på ngt annat) och ca 5 dl betfor/dag och ca 2-3 kg krafft Groov/dag utöver bollen. Och lusern 3 ggr/dag. (fulla burkar)

Har hon hamnat i en helt främmande miljö? Nya rutiner?
Nej inte direkt, hon stog uppstallad i detta stall i samband med hon blev dräktig men flyttades till det andra stallet för att inte riskera att smittas med abortvirus (tävlingshästar) stallen ligger nära varandra och miljön är samma miljö hon rids i oavsett vilket stall hon står i.

Har ni provat det grovfodret som hon åt före avskiljning?
Ja,,,hon har fått det och 2 andra grovfoder.

Men ett råd på vägen. Trots att allt ser normalt ut än så länge så håll stenhård koll på juvret.
Det ska jag göra

Kan informera att hon nu börat tugga i sig lite mer hösilage,,,hon lämnar men får i sig mer än förut! Och hon äter upp all lusern med god aptit, så det är väl bara att ge mer lusern så vet man att hon fått mat i magen iaf :-)

Stenmag - lusern grass, menar du sån där hackad strå? det fick hon förr men hon får hosta av det så vi fick sluta ge det, men hon får lusernpellets (som vi blöter) och det funkar bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 371
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka