avancerad problemlösning

ameo

Trådstartare
Moderator
Har ett litet (?) problem med en av mina pållar.
Han har haft en sträckning i en höftöjarmuskel, som gjort att han gått och avlastat det bakbenet och därmed överbelastat övriga ben.
Muskelskadan behandlades bort tidigare i höstas, men verkar nu ha kommit tillbaka ännu värre - sannolikt har han skadat sig igen och slagit upp skadan.

Nu till frågan:
Någon som har erfarenhet av problem med höftböjarmuskler?
Som kan berätta om varför de får dem? Om det kan ha samband med någon annan typ av skada också, kanske?

Min häst är väl musklad, jämnt musklad (enligt de två alternativare som undersökt och behandlat honom - med akupunktur) och enligt senaste undersökningen (i söndags) har han inga stora problem. men ÄNDÅ är han betydligt ojämn i sina bakbensrörelser (var i alla fall innan söndagens behandling, inte kollad sen dess, då det är alldeles för halt i mina gräshagar..).
Han är genomgången av veterinär och behandlad i de leder där det behövdes, pga nämnda överbelastning. Så det borde inte sitta något där heller. (veterinärt hittar man ingenting i det ben där muskelproblemet funnits/finns och alla tagna rtgplåtar är ua)
Därför är jag alldeles frustrerad just nu.
Funderar på om jag ska ta honom till någon ytterligare alternativare, som arbetar med annat än akupunktur, för att se om det finns mer att hitta.

HJÄLP MIG att hitta en väg ut ur detta!

(hade jag velat hade det förmodligen varit enkelt att få honom utdömd pga detta, eftersom hältorna i lederna inte lär försvinna förrän grundproblemet är borta = muskelproblemet i ena bak, som veterinärerna inte ens hittar :crazy: Hade jag inte själv tagit tag i det så.. *skrämmande* Men nu VILL jag ju ha hästen FRISK, därför söker jag desperat efter fler ledtrådar hur jag ska lösa detta!)

Sv: avancerad problemlösning

Jag vet inte om det är någon HJÄLP eftersom ni har betydligt avancerade problem än er.

Men unhästen här vurpade ju i hagen (är iaf den förklaring vi kommit fram till) och fick en muskelskada på vä lår. Vet kollade på henne efter en vecka och hon var då halt VB (där skadan är) i skritt, och i trav halt BÄGGE bak. Något mindre musklad högersidan av bakdel men det har än så länge inte siats så mycket om eftersom det kan bero på skadan VB.
Equiatriker kollade på henne dagen efter och konstaterade förutom muskelskadan att hon var spänd över bakdelen på bägge sidor och ÖM och spänd över båda höftböjarna. Rek värme och massage. Och gärna halkfritt underlag. Detsista har jag kämpat mig blå för att erbjuda.

Muskelskadan har läkt enligt plan men muskelspnningarna och höftböjarna - nää. Jag tycker inte hon är ett dugg bättre (SVÅRT att säga något säkert iom samma problem som ni - underlag som inte tillåter hältkontroll).

Hon kommer trots sin ålder att skos för som jag och equiatrikern ser det så kan jag kämpa ihjäl mig om hon inte får halkfritt underlag så hon integår och spänner sig hela tiden.

Så en fråga är ju om han är skodd eller om det är halkigt för honom när han går i hagen? Där är iaf jag itutad att det kommer förhindra att få ordning på det.

Damen här har dessutom svullnat otroligt i haslederna bägge bak senaste dagarna. Jag vet inte om det är något separat jäkla elände, eller hör samman, men jag tror på det sistnämnda.

Men som sagt, är han skodd och broddad ELLER har halkfri hage? Det är dock det enda jag kan komma på, men så är jag & lilldamen här på amatörnivå jämfört med er, men jag känner redan hur jag har lust att slita tussar ur håret på mig själv i frustration.

Hagen är inte så hal att broddar behövs just nu, när det blir så halt så broddas han. Han har inga muskelspänningar i whatsoever (hela kroppen), så det är nog ingen risk att han går och spänner sig.
Går täckt just för att hålla musklerna varma - hans nästan obefintliga vinterpäls är lite dålig på det, även om han inte fryser...

Hur länge har hästen varit dålig ? Min häst har till och från haft problem med bakknäna och höftböjarn, det tog rätt lång tid innan det blev bra för allt gick liksom runt runt hela tiden..Efter regelbunden behandling av massör, kiropraktiker och en kille som behandlade med akupunktur och laser och också körde med en sån där scannerkamera för att se ökad värme..så är nu allt borta.. Två sista gångerna dom varit här har min häst varit helt friskt. Men det har tagit ganska precis ett år..!!
Han som körde laser och akupunktur och även blistrade kom ca 1ggr i månaden i princip hela året. masserade gjorde jag själv varannan dag med liniment på musklerna och ibland kom massören ut och masserade igenom hela hästen.
ALLTID täcke ute.. om det inte var 20grader varmt o sol..Om det så var plus 10 grader ute och kanske blåste liie så var det tunnt täcke på. Märkte stor skillnad om jag hade glömt täcke någon dag, då vart han jättestel på en gång.
Kan tillägga att vi inte bara behandlade där första skadan var..det var på höger bakknä som allt började. Men vi har behandlat vänster knä..båda knästräckarfästena..båda bakkotorna. båda framknäna och båda framkotorna..även både hovlederna i fram.
Jag tror vi fixade det för att han behandlades regelbundet hela tiden och vi inte lät det gå för långt så ingen stor skada var skedd, utan endast lite överbelastningar.
Nu ska vi börja träna på allvar igen och det ska bli jätteskoj ! Känns helt underbart också att han varit helt fräsch dom två sista gångerna jag kollat upp honom. Jag kommer att fortsätta kolla upp honom regelbundet för att hinna stoppa eventuella överbelastningar, helst nu när jag ska börja rida på lite mer.
Kan tillägga att jag inte varit i kontakt med veterinär en enda gång utan fixat det med alternativa behandlingar och det känns skönt att inte ha sprutat hästen full med kortison eller nåt annat.

Senast ändrad av en moderator:

ameo skrev:
Hagen är inte så hal att broddar behövs just nu, när det blir så halt så broddas han. Han har inga muskelspänningar i whatsoever (hela kroppen), så det är nog ingen risk att han går och spänner sig.
Går täckt just för att hålla musklerna varma - hans nästan obefintliga vinterpäls är lite dålig på det, även om han inte fryser...

Äsch då, då var det ju inte så enkelt =/

Jag följer tråden med stort intresse dock, av rent egoistiska skäl ;)

El behandling speciellt med galvanström/histamin tycker jag funkar super på just olika problem i höft bakbens regionen som är svåra att komma åt. Misstänker att min ena tävlingshäst haft ungefär samma skada som din. Hon blev rädd och kastade sig en dag i stallgången benen kasade på alla håll innan hon ramlade i backen. Efteråt syntes att hon inte gick rent men ändå ingen tydlig hälta. Fick tid för utredning 1 vecka senare och då hade hon reaktion på alla 4:a benen (var kollad bara 2 veckor tidigare på ordinare hälsokoll och var då helt ua) dessa behandlades och hon vilade länge. Helt ua på böjproven sedan men kändes ändå inte fräch.
Bestämde mig för att hon skulle få en genomkörare med elbehandling och då upptäckte vi att hon reagerade kraftigt just runt höftsträckarna och höfterna. Intensiv behandlade henne under 14 dagar och sedan fick jag en ny häst. Troligen har hon fått detta genom fläkningen när benen gled iväg och detta har troligen varit grundproblemet i hennes fall.
Logiskt borde de väldigt lätt få sådana här skador i hagen just när det är halt och slipprigt och bakbenen kasar iväg.
Hade jag varit dig så hade jag helt klart letat upp någon som elbehandlar obs skall vara en som kan behandla med galvan/likström då detta är det enda som riktigt kommer åt höfterna.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 497
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka