Av två onda ting...

Sv: Av två onda ting...

köpte mina på H**ks, men de är exakt lika som de på bilden och de kommer från B*rjes och är mycket billigare ;)

Dessutom är priset för 4st, bra va! hehe

Aha! ser lite tunna ut men man lär ju kunna lägga en padd innanför? Eftersom det är värmen jag vill åt.

Minime skrev:
Just nu har hon ett TM Combo, med fast hals o så. Kommer inte ihåg antal gram i fyllning o så... O en yllefil inne. Inna dess har hon haft både thermotäcke o regntäcke på sej ute o ettt fleecetäcke inne, o på sommar halvåret har hon täce när det regna o ett bomullstäcke på nätterna. O som Colombia_Girl skriver, vissa hästar spelar det ingen roll vad man rullar in dom i...medans andra går ute i ur o skur utan att bry sej alls.

Har också en lite frusen vbl-travare (dock fin i hull, men tunn päls - iaf jämfört med de mer robusta hästarna i stallet). Han går ute dagligen, i alla väder, och vi bor längre norrut än dig.

Vi slänger på täcken efter behov och väder. Är det kallt får han dubbeltäcken, mildare ett täcke... Stalltäcke om det behövs, filt under stalltäcket om det behövs... Det är en avvägning varje dag.

Jag måste ärligt säga att jag först tyckte att du blivit lite orättvist påhoppad i tråden, men efter att ha varit in och läst lite i dina inlägg finns det vissa saker jag reagerar på... Bland annat din inställning till veterinärer...

Men jag vet inte hur din häst mår, och jag vet inte heller varför benen svullnar. Den kanske mår jättebra! :) Alla kan vi ha funderingar runt våra hästar.

Norrland

jag har inge paddar under mina, de är stoppad med fleece foder :)
Bara att prova sig fram... börja utan och om det inte funkar så släng ett par paddar mellan skydden isf..

Ett tips: Kolla om hästen är trångskodd. Min häst blev "gallig" i frambenen och då bytte vi till ringskor, eftersom strålen då kan arbeta mer vilket innebär en ökad blodcirkulation. Då försvann svullnaden direkt.

hihi min häst är helt torr i alla fyra benen..:) men brukar använda skydden över natten när vi har hopptränat.. (förebyggande)

skrev inte att det var kunskaper... men jah, ägaren till ridskolan var nöjd o rekomenderade denne försäljare... men men...svullnaden är på väg ner, huvudsaken de... sen om försäljaren är helt inkompetent, det tänker jag inte gräva ner mej i...

Minime skrev:
..vilket ska man välja: tjocka bak- eller framben??

Det finns inte tid eller ork att han henne lindad varje natt, så jag har rotat fram ett par old-fashion transportskydd, ni vet dom som bara täcker skenbenet o leden o har teddy på insidan... grejjen är den att jag bara har tre, ett är söndertrampat o bortslängt, så det blir alltså, antingen bak- eller frambenen som har stallbandage. Iaf tills jag kan skarapa ihop pengar till ett par riktiga stallbandage.

Situationen är som sådan att jag tycker att frambenen borde vara känsligare för svullnad, men bakbenen svullnar mer.
Hon går ute varje dag i princip, beroende på väder o vind etc. Men det har gått så långt :o att svullnaden inte går ner under dagen, inte helt iaf... efter ett ridpass är hon helt torr, men hon går så pass mkt hon klarar av nu, 4 dagar i veckan.
Hon står hemma hos mamma o pappa o jag bor 5 mil därefrån ohar inte möjlighet att åka upp till henne så ofta som jag skulle vilja o behöver.
Mamma har en 1 årig bäbis som inte ger henne tid att linda av o på min häst. O ingen av systrarna kan eller vill lära sej linda, därför jag ser "fusk stallbanagen" som enda lösningen.
Men tills jag har en komplett uppsättning så är frågan alltså, fram- eller bakben?!

Vet naturligtvis att det ultimata är att linda alla ben, men nu finns tvärr inte möjlighet till det, och det är bara en tillfällig lösning...

Vill höra lite olika komentarer...:crazy:

Min ponny har jätte lätt att få galler back, så jag satsar alltid bak, gör det du med!!

Ger min biosynov och alla gallor försvinner, behöver ej använda stallbandage!
också kyler jag alltid av benen efter ridning.

:p

Jag har åxå en frusen rackare med ynklig päls och jätte svår att hålla i hull.
Hon är konstant svullen bak och jag har prövat allt möjligt, inget funkar. Gallorna är mjuka men försvinner inte. Trodde det berodde på hennes höga fodergiva men de är likadana på sommaren.
Min går ute mellan 12-15 h/dygn och det ändrar inget.
Är kollad av vet men de hade ingen lösning. Däremot gar hon lätt för att få lymfangit, kanske det finns ett samband.
Hon påverkas inte av svullnaderna.
Jag vet hur det känns...vet inte vad man ska göra mer.
Hur gammal är din?

det är ungefär samma sm med min då, förutom att dom försvinner på min häst, inte nödvändigtvis helt men dom minskar iaf rejält efter varje träningspass, o sen går dom upp igen när hon står inne under natten =/
Hon är 'bara' 10, är väl som ingen ungdom längre men jag vill ändå få bort dom så fort som möjligt, hon har ju ändå många år kvar o det är ju svårare på äldre hästar =/

Tack. Jo jag gör det nu, åsså kyler jag henne bara fram efter att jag ridit. Kylningen har inte gett sån jättestor skillnad som stallbandagen gjort men lite är alltid något...

Ja vad ska man säga...

För det första hade jag inte kunnat välja vilka ben på min häst som skulle få vård.:smirk:
Jag hade alltså lindat alla benen, och har du inga lindor-så köp-har du inga pengar -så låna så din kan få den behandling den behöver.

Jag kan oxå säga att min ena häst var svullen i sina bak under en veckas tid och jag ringde vet efter en v, jag ville veta orsaken då jag anser att det är ngt som är fel om en häst svullnar så.
Nu har jag inga svullna ben längre på min häst.
Och det var värt varenda kr jag betalde åt vet..inte speciellt många kr men ändå!;)

Vad det gäller hästens utevistelse.... Jag anser att hästar ska va ute så mkt som möjligt..och du säger att din inte kan,det finns tre saker som kan hjälpa din häst mkt för att så småningom kunna vara ute längre än vad den får.
Ligghall,täcke OCH FRI TILLGÅNG TILL HÖ! Hästar äter oxå för att kunna hålla värmen.

Sen vet ja inte...jag är väl lite speciell kanske men jag anser att man ska försöka vara hos sin häst varje dag eller åtminstånde se till att den får den vård den behöver den dagen man inte kan komma för att må bra.
Jag kan ju säga att innan jag hade körkort så åkte jag bussen varje dag två gånger om dagen till min häst, och jag får dåligt samvete när min sambo o jag reser bort över en helg 1 gång om året och jag lämnar mina djur!

Sen tycker jag att det är lite dåligt av din mamma eller dina syskon o inte kunna hjälpa dig,det tar inte så lång tid att linda en häst...om man kan vill säga....:angel:
Jag tycker att har man tid med sin egen så kan man lägga fem minuter på en familjemedlems häst!Dom har väl inte bråttom varje dag?:eek:

Bara en fråga...Hur skulle du lösa det om din häst skadade sig så pass någon gång (i ett ben,fraktur som ex) så den mår dåligt av att stå inne? att den får ont och blir jätte stel?
Och mår bäst av att gå ute o röra sig??

Casper skrev:
Ja vad ska man säga...

För det första hade jag inte kunnat välja vilka ben på min häst som skulle få vård.:smirk:
Jag hade alltså lindat alla benen, och har du inga lindor-så köp-har du inga pengar -så låna så din kan få den behandling den behöver.

Jag kan oxå säga att min ena häst var svullen i sina bak under en veckas tid och jag ringde vet efter en v, jag ville veta orsaken då jag anser att det är ngt som är fel om en häst svullnar så.
Nu har jag inga svullna ben längre på min häst.
Och det var värt varenda kr jag betalde åt vet..inte speciellt många kr men ändå!;)

Vad det gäller hästens utevistelse.... Jag anser att hästar ska va ute så mkt som möjligt..och du säger att din inte kan,det finns tre saker som kan hjälpa din häst mkt för att så småningom kunna vara ute längre än vad den får.
Ligghall,täcke OCH FRI TILLGÅNG TILL HÖ! Hästar äter oxå för att kunna hålla värmen.

Sen vet ja inte...jag är väl lite speciell kanske men jag anser att man ska försöka vara hos sin häst varje dag eller åtminstånde se till att den får den vård den behöver den dagen man inte kan komma för att må bra.
Jag kan ju säga att innan jag hade körkort så åkte jag bussen varje dag två gånger om dagen till min häst, och jag får dåligt samvete när min sambo o jag reser bort över en helg 1 gång om året och jag lämnar mina djur!

Sen tycker jag att det är lite dåligt av din mamma eller dina syskon o inte kunna hjälpa dig,det tar inte så lång tid att linda en häst...om man kan vill säga....:angel:
Jag tycker att har man tid med sin egen så kan man lägga fem minuter på en familjemedlems häst!Dom har väl inte bråttom varje dag?:eek:

Bara en fråga...Hur skulle du lösa det om din häst skadade sig så pass någon gång (i ett ben,fraktur som ex) så den mår dåligt av att stå inne? att den får ont och blir jätte stel?
Och mår bäst av att gå ute o röra sig??
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

nu har jag inte läst hela tråden och orkar inte det heller.
om det nu är pengarna som tryter så åk till en Secondhand köp ett gammalt baby täcke, åk til tygaffär och köp kardbordband,resår och fleece(eller klippsönder en tröja av samma material). ta ett gammalt lakan.Sen syr du ihop det med flecen innåt,täcketi mitten och lakanet utåt. då har du ordnat stallbandage till alla FYRA benen skit billigt.
Har man inte pengar till "dyra" prylar får man antingen köpa begagnat eller göra själv!

Ja men då finns det ju betydligt varmare täcken hon kan ha om hon fryser så dant.

tex är ett enkelt ylle täcke inte särskilt jättevarmt, om hästen är en frys lort.

bomullstäcke ökar endast värmeisoleringen hos hästen med 15% dvs väldigt väldigt marginellt.

har fortfarande oerhört svårt att tänka mig att en häst som täckas varmt och har tillgång till foder i hagen fryser så mycket att den skakar på rutin. dvs ofta och vanligtvis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka