Av två onda ting...

Sv: Av två onda ting...

Mia_R skrev:
Jag vill påstå att en häst som får rätt foder, daglig utevistelse, veterinärvård vid behov och rätt skötsel är betydligt lyckligare än en häst som får träffa alternativare istället för veterinär pga ägarens infall, inte får rätt foder, inte har tillgång till daglig utevistelse eller rätt omvårdnad per automatik är en betydligt olyckligare häst. Att du påstår att din häst är lycklig när hon går med svullna ben, inte får rätt foder och inte rätt omvårdnad, så påstår jag att du vägrar se sanningen. :smirk:

Jag håller med dig!!! :bow:

Till trådskaparen:
Du har inte funderat på de här?
Finns på H**ks

stallbandage.jpg

Jo ska införskaffa sådana, bara ekonimon tillåter. Just nu har jag fått proriterat foder o skoning före dem...

Du hör ju själv hur du låter, efter att ha läst dina inlägg börjar jag också fundera på om du ska ha kvar din häst. jag håller helt med MiaR i det hon skriver.

så det vore bättre o köpa sånna o låte henne gå oskodd o utan mat??! !

Ni har inte träffat min häst, ni har inte träffat mej... ni vet bara en bråkdel av allt... o har inte tillräkligt för att besluta vem som ska ha häst eller inte!!

Min häst kanske inte får det dyraste o bästa jämnt, hon kanske inte får träna varje dag o är i toppkondition, men hon trivs. Hon står i en box på 11 kvm och hon får gå ut varje dag, när vädret tillåter, o gör det inte det trivs hon mkt bättre inne btw. Hon har hagkompisar o trivs med allt, trots sin billiga utrustning o svullna ben.
Hon mår bra mkt bättre än somliga hästar som kanske får ha sina stallbandage men som står instänga i sina boxar mest hela tiden o bara får komma ut i solen när det ska tränas eller till en dammig sandpaddock som bara är nån kvm större än boxen.
Bara för att man inte har pengar beyder det inte att man inte vet hur en häst ska skötas och behöver för att må bra, eller att ens hästar inte får det just dom behöver och inte mår bra.

Alla hästar är individer och kräver olika saker... min kräver inte att bli lindad, men hon bör lindas, däremot kräver hon att få vara med kompisarna, att få komma ut i skogen ibland och luffsa och lära sej.

Ni kan ju komma o kika på henne då, o se om ni tycker att hon vantrivs eller lider så förbannat mkt!!

Minime skrev:
så det vore bättre o köpa sånna o låte henne gå oskodd o utan mat??! !

Ni har inte träffat min häst, ni har inte träffat mej... ni vet bara en bråkdel av allt... o har inte tillräkligt för att besluta vem som ska ha häst eller inte!!

Min häst kanske inte får det dyraste o bästa jämnt, hon kanske inte får träna varje dag o är i toppkondition, men hon trivs. Hon står i en box på 11 kvm och hon får gå ut varje dag, när vädret tillåter, o gör det inte det trivs hon mkt bättre inne btw. Hon har hagkompisar o trivs med allt, trots sin billiga utrustning o svullna ben.
Hon mår bra mkt bättre än somliga hästar som kanske får ha sina stallbandage men som står instänga i sina boxar mest hela tiden o bara får komma ut i solen när det ska tränas eller till en dammig sandpaddock som bara är nån kvm större än boxen.
Bara för att man inte har pengar beyder det inte att man inte vet hur en häst ska skötas och behöver för att må bra, eller att ens hästar inte får det just dom behöver och inte mår bra.

Alla hästar är individer och kräver olika saker... min kräver inte att bli lindad, men hon bör lindas, däremot kräver hon att få vara med kompisarna, att få komma ut i skogen ibland och luffsa och lära sej.

Ni kan ju komma o kika på henne då, o se om ni tycker att hon vantrivs eller lider så förbannat mkt!!
Verkar inte som om det är någon idé att diskutera detta med dig... Men jag fattar fortfarande inte vad du menar med om vädret tillåterJag tycker då att en häst som inte tränas hårt SKA vara ute varje dag... Men visst din häst har det säkert jätte bra, med tjocka ben och svårt att hålla hullet..... Hmmm

Men nu har ni väl spårat ur totalt. Människan ville veta om man ska prioritera bakben framför framben, eller tvärt om!

Bara för att NI inte kan svara på DEN frågan så behöver ni väl inte racka ner på henne så?

You're in DENIAL..... :smirk:
För att en häst verkligen ska må bra så behövs det din häst har OCH rätt foder, veterinärvård, lindor etc. Det är inget man kan välja bort. Har du inte tid och råd att sköta om din häst så ska du inte ha nån...

Minime skrev:
Jo ska införskaffa sådana, bara ekonimon tillåter. Just nu har jag fått proriterat foder o skoning före dem...

Hmm.. Du har inte funderat på en delfodervärd til hästen då? Så att du får hjälp med kostnaderna?!

Har svullnaden minskat efter bandagering?

Bandage är inte lösningen på allt.
Testat att låta hästen vila, eller att kyla benen efter träning?

Sant... jag kan inte svara på den frågan,,,, därför att jag inte tycker att man ska prioritera fram eller bak. Är hästen dålig i alla benen så ska man göra något åt alla benen.

För att komma längre i "debatten" är det ju ändå så att för tillfället har hon inte råd att köpa dyra Hööks paddar. jag köpte 4 st HorseWear med kardborre (3 st per skydd) som jag lägger ovanpå paddar jag har sen tidigare. Detta för att kunna få hjälp av mina schyssta stallkompisar att " linda av" på morgonen. Horse Wear köpte jag 4 st för 250:-på Mantorps travshop. Tror att de har postorder.

Hästens ben kan ju också vara svullna om den tidigare varit utsatt för vanvård.

Men jag använder Back on track till mina hästar. Sen åker jag till vet om det är mer svullet än normalt. Kostade mig 3 500:- för att få konstaterat lymfangit på ett bakben + medicin för 2 000:-

Så jag instämmer nog med den som tycker att du noga bör överväga varför du har häst. Du kanske är inne i en period i ditt liv när annat känns viktigare. För, handen på hjärtat.
Tycker du inte att din häst förtjänar att du kommer varje dag?

Vad var det egentligen du köpte en vanvårdad häst för??

Till ett bättre liv?
Känns inte som det är det som den fått. Trots stor box och skor på fötterna.
Varför inte barfota om du inte rider oftare?

Men själv har jag haft mitt uppehåll. har idag familj och två hästar.
Gjort det mesta av vad jag trodde jag ville. Så nu satsar jag. MEN jag vet att allt kostar. Gärna mer än vad man räknat med.
Lycka till med din häst och hoppas att du kommer tillrätta me de svullna benen.:)

Hon har dåligt hull o dålig päls o extremt frusen av sej...därför mår hon bättre av att stå inne när det tex är under 25 minus eller när det regnar mkt eller är blötsnö etc...

Har försökt...men hon är aningens komplicerad o har inte hittat någon som trivs med henne o som hon trivs med än. Är lite av en enmanshäst =/

Jo den har minskat de ggr jag lindat henne, nu o innan.
Vila gör hon rdan så pass mkt, o jag kyler alltid benen efter längre turer eller turer på hårt underlag.

JO jag tycker att hon förtjänar det o jag vill så j*vla gäran ge henne allt det jag tycker att hon förtjänar.
Har precis fått nytt jobb o söker med ljus o lyckta efter en stallplats så hon kan få flytta hit så ska det bli ändring på det.

Hon hade redan "ett bättre liv", köpte henne inte av "vanvårdaren" men det sa klick. O jag ville ha en som bara va grundutbildad o som jag skulle få jobba med.

Barfota går inte alls! dels har hon sköra hovar o sen har hon en rotation på ett bakben så den hoven skulle nog försvinna helt om hon gick barfota nån längre tid.

Ska kolla upp det där med Mantopr o postorder.

Tack :bow:

Men du skrev ju tidigare i tråden att det va foderstaten det va "fel" på, varför inte ändra den då, så ska du se att hon blir både rund, får fin päls, och inte svullnar i benen.
Sen kan man lägga på täcke när det är kallt eller regnigt, ev två täcken oxå.
Jag har ju inte sett hästen, men det låter ju faktiskt inte som om hon mår vidare värst bra i mina öron...

Två enkela frågor.

Varför ändrar du inte foderstaten när du är tvungen att behandla de negativa effekter den får?

Varför måste hon lindas om hon inte mår dåligt av sina tjocka ben?

Äh köp nya skydd och släng på hästen dem...Varför krongla till allt ;)
7102.jpg

typ sånna har jag, funkar kanoon bra, speciellt när man står i ett stort stall och personalen inte har tid att linda på/av... smidigt som bara den! Billigt dessutom ;) endast 135:- för 4st =)

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka