Av två onda ting...

Sv: Av två onda ting...

Testar ett nytt foder nu, som skulle vara så himla bra... men tydligen stämde inte den doseringsrekomendation vi fick av säljaren. Därför provar vi oss fram lite nu... det är på G...

Därför att jag mår dåligt av att se dom...

Minime skrev:
Hon har dåligt hull o dålig päls o extremt frusen av sej...därför mår hon bättre av att stå inne när det tex är under 25 minus eller när det regnar mkt eller är blötsnö etc...

och du bekymrar dig om att hon är svullen i benen? det enkla svaret heter utevistelse. Har hästen sagt till dig att hon mår bättre 24 timmar på box? det finns täcken.

Ser jag fel eller??? Är inte det där transportskydd???
Funkar inge vidare att ha som nattbandage

Varför skulle de inte funka som nattbandage?

Jag tycker att de sitter piss på hästens ben och det kommer in massa strö som gärna ligger och skaver. Fyller liksom ingen funktion, mera än att de skyddar endel mot slag ex. i transporten, som det även är tänkt att man ska använda dem till.
Men visst får man dem att sitta och de inte skaver så gör det säkert ingen skada att använda dem, men man ska tänka på att de inte är elastiska.

För det första så har jag inte upplevt några problem med att strö kommer i mellan skyddet och benet. Har själv en porslinshäst. Funktionen som jag har den för är för värmen kring hela nedre delen av benet inkl. kotan.

Man slipper ha en häst som "klättrat" ur sina skydd, eller att man lindat för hårt, eller att tiden inte räcker till eftersom de är både lätta att sätta dit och ta av!

Är man däremot ute efter ett stöd under natten så är man helt fel ute om man har sånna skydd...

Varför ska de vara elastiska??

Tänker inte ge mig in i diskussionen om det är bäst med svullna fram- eller bakben. Jag hade inte accepterat något svullet ben utan att ta reda på orsaken.

Det jag tänkte kommentera var däremot att du säger att du testar ett nytt foder och att rekommendationen som säljaren gav TYDLIGEN var fel. Jag sulle vilja att du funderade över följande:

Vilken kompetens på foderstater har säljaren av fodret? Bara för att han/hon säljer ett visst foder är det inte nödvändigt att säljaren har kunskap om att räkna fram foderstater. Tog säljaren t ex hänsyn till vilka näringsvärden ditt hö har då rekommendationerna gavs?

Sedan bör du fundera över vad du gör då du säger att du experimenterar med foderstaten. Hästens mage är generellt inte så förtjust i att det experimenteras med maten.

Det vore kanske inte fel att be om hjälp med en foderstat till hästen. Då menar jag att få hjälp från någon som har kompetens på foderstater och som utgår från ditt hö och från hästens behov.

Vi har väl diskuterat täcken innan? ;)

Jag anser mej känna min häst. O veta när hon trivs bäst... Spelar ingen roll hur mkt täcken o vilka olika funktioner dom har osv, är det blöt eller kallt eller både ock så har jag ändå fått hämtat in en skakande o stelfrusen häst. O en sån häst anser jag inte trivs utomhus i det vädret... svullna ben eller inte!
Hästar är individer...det som en klara av kanske är för mkt för den andre...

Försäljaren rekomenderades av ägaren till en mindre ridskola i närheten, o fodert har jag blivit rekomenderad tidigare.
"Exprimenten" med maten är helt enkelt att jag har minskat på mängden foder, för att se om det blir någon skillnad...vilket det fö blivit.

Minime skrev:
Försäljaren rekomenderades av ägaren till en mindre ridskola i närheten, o fodert har jag blivit rekomenderad tidigare.
"Exprimenten" med maten är helt enkelt att jag har minskat på mängden foder, för att se om det blir någon skillnad...vilket det fö blivit.
Och att du fick en rekomendation av en ägare till en mindre ridskola är för dig det samma som att försäljaren har kunskap om att räkna foderstater. Det är det inte för mig. Vilka näringsvärden har ditt hö? Tog försäljaren reda på det? Gjorde han inte det är de råd du fick inte värda mycket utan visar snarare att han har noll koll.Tyvärr...

Sådana där transportskydd är mycket populära i england som nattbandage(om det är värme man är ute efter) och de kallas då legwarmers:idea:
Olika bilder:
HYDROTHERM THERMALUX LEG WRAPS
BAHY.jpg

THERMATEX LEG WARMERS
BATHE.jpg

CORDURA LEG WARMERS
BACOR.jpg

Minime skrev:
Vi har väl diskuterat täcken innan? ;)

Jag anser mej känna min häst. O veta när hon trivs bäst... Spelar ingen roll hur mkt täcken o vilka olika funktioner dom har osv, är det blöt eller kallt eller både ock så har jag ändå fått hämtat in en skakande o stelfrusen häst. O en sån häst anser jag inte trivs utomhus i det vädret... svullna ben eller inte!
Hästar är individer...det som en klara av kanske är för mkt för den andre...

det kanske vi har (dåligt minne) !

Måste dock ändå fråga efter din ovan beskrivning: VAD exakt för täcken använder du på henne?
har JÄTTE svårt att tänka mig att hon inte kan hållas varm i NÅGRA täcken ute? :eek: isåfall kan hon ju knappast vistas utomhus ALLS om än utan täcke - om hon är så extremt frusen? har faktiskt aldrig hört om en häst som INGA täcken kan hålla varm och torr? Beskriv gärna vad du använder.

Ursäkta! Men har man en "porslinshäst" så har man! Då spelar det ingen roll vad man rullar in hästen i! Har provat allt sjävl så jag vet!

Min häst klarade inte av att gå ute många timmar - blev jätte öm i hela kroppen och skit förbannad när man tog i henne. Nu när hon står på en ridskola så kommer de in mycket mycket tidigare och hon är mycket trevligare och "hinner" inte frysa till lika mycket! Dessutom är det varmare i stallet oxå! Sommar tid så måste jag täcka henne så fort det regnar!

Har haft sånna här disskutioner med mååång hästmänniskor som tror sig veta allt! Deras sätt att se på detta är - ja men låt henne härdas! Hon ska lära sig att gå utan (eller med mindre) täcken på sig!

Då brukar jag genast kontra med - om en människa har lätt för att få blåmärken - om man slår den väldigt mycket - försvinner det då?

ehh.. vem har sagt något om att härda hästen?! jag frågar dock specifikt trådskaparen vilka täcken hon använder, för det finns många bra som håller även mycket frusna hästar varma.

mackan skrev:
det kanske vi har (dåligt minne) !

Måste dock ändå fråga efter din ovan beskrivning: VAD exakt för täcken använder du på henne?
har JÄTTE svårt att tänka mig att hon inte kan hållas varm i NÅGRA täcken ute? :eek: isåfall kan hon ju knappast vistas utomhus ALLS om än utan täcke - om hon är så extremt frusen? har faktiskt aldrig hört om en häst som INGA täcken kan hålla varm och torr? Beskriv gärna vad du använder.

Just nu har hon ett TM Combo, med fast hals o så. Kommer inte ihåg antal gram i fyllning o så... O en yllefil inne. Inna dess har hon haft både thermotäcke o regntäcke på sej ute o ettt fleecetäcke inne, o på sommar halvåret har hon täce när det regna o ett bomullstäcke på nätterna. O som Colombia_Girl skriver, vissa hästar spelar det ingen roll vad man rullar in dom i...medans andra går ute i ur o skur utan att bry sej alls.

Hej!
Jag tycker att du ska köpa skydden från H**ks dom funkar riktigt bra! :bow: Annars om du skulle kunna be någon av dina systarar att spola benen ca 10 min i kallt vatten??

Ska nog göra det. Väntar bara på pengar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka