Av två onda ting...

M

Minime

..vilket ska man välja: tjocka bak- eller framben??

Det finns inte tid eller ork att han henne lindad varje natt, så jag har rotat fram ett par old-fashion transportskydd, ni vet dom som bara täcker skenbenet o leden o har teddy på insidan... grejjen är den att jag bara har tre, ett är söndertrampat o bortslängt, så det blir alltså, antingen bak- eller frambenen som har stallbandage. Iaf tills jag kan skarapa ihop pengar till ett par riktiga stallbandage.

Situationen är som sådan att jag tycker att frambenen borde vara känsligare för svullnad, men bakbenen svullnar mer.
Hon går ute varje dag i princip, beroende på väder o vind etc. Men det har gått så långt :o att svullnaden inte går ner under dagen, inte helt iaf... efter ett ridpass är hon helt torr, men hon går så pass mkt hon klarar av nu, 4 dagar i veckan.
Hon står hemma hos mamma o pappa o jag bor 5 mil därefrån ohar inte möjlighet att åka upp till henne så ofta som jag skulle vilja o behöver.
Mamma har en 1 årig bäbis som inte ger henne tid att linda av o på min häst. O ingen av systrarna kan eller vill lära sej linda, därför jag ser "fusk stallbanagen" som enda lösningen.
Men tills jag har en komplett uppsättning så är frågan alltså, fram- eller bakben?!

Vet naturligtvis att det ultimata är att linda alla ben, men nu finns tvärr inte möjlighet till det, och det är bara en tillfällig lösning...

Vill höra lite olika komentarer...:crazy:

Sv: Av två onda ting...

Har du någon orsak till varför hon sväller i benen?? Bandage är ju bara för att häva symtomen till orsaken. Har du kollat över foderstaten? Är hon i ordning i magen? Men visst kan du bandagera för att hjälpa henne Jag skulle hellre linda bakbenen, då dessa är längst från hjärtat, och där är blodcirkulationen sämst.

Minime skrev:
..vilket ska man välja: tjocka bak- eller framben??

Det finns inte tid eller ork att han henne lindad varje natt, så jag har rotat fram ett par old-fashion transportskydd, ni vet dom som bara täcker skenbenet o leden o har teddy på insidan... grejjen är den att jag bara har tre, ett är söndertrampat o bortslängt, så det blir alltså, antingen bak- eller frambenen som har stallbandage. Iaf tills jag kan skarapa ihop pengar till ett par riktiga stallbandage.

Situationen är som sådan att jag tycker att frambenen borde vara känsligare för svullnad, men bakbenen svullnar mer.
Hon går ute varje dag i princip, beroende på väder o vind etc. Men det har gått så långt :o att svullnaden inte går ner under dagen, inte helt iaf... efter ett ridpass är hon helt torr, men hon går så pass mkt hon klarar av nu, 4 dagar i veckan.
Hon står hemma hos mamma o pappa o jag bor 5 mil därefrån ohar inte möjlighet att åka upp till henne så ofta som jag skulle vilja o behöver.
Mamma har en 1 årig bäbis som inte ger henne tid att linda av o på min häst. O ingen av systrarna kan eller vill lära sej linda, därför jag ser "fusk stallbanagen" som enda lösningen.
Men tills jag har en komplett uppsättning så är frågan alltså, fram- eller bakben?!

Vet naturligtvis att det ultimata är att linda alla ben, men nu finns tvärr inte möjlighet till det, och det är bara en tillfällig lösning...

Vill höra lite olika komentarer...:crazy:

Främst så skulle jag ju kolla vad orsaken till att den sväller upp är.

Min spontana reaktion på ditt inlägg var.. Finns det tid och ork till att rida.. ja, då finns det också tid till att ha hästen lindad varje dag om så krävs. Måste den ha det så för att fungera så får man ju lösa det problemet på ett eller annat sätt.

Varför inte be någon av systrarna passa bebisen medans mamma lindar på? Att linda 4 ben tar ju inte så fasansfullt lång tid och att linda av går ju ännu fortare.

Att sätta på ett par transportskydd på natten i stället för stallbandage skulle inte jag göra. Tror absolut inte att det ger samma effekt.

Du har inte möjlighet att ordna med lösdrift då, så hon kan röra sig fritt och få bättre cirkulation? En hästkropp är ju absolut inte skapt för att stå inlåst i "bur" många timmar i sträck, utan för ständig rörelse. Dålig cirkultaion i benen påvekar även bl a hjärtat negativt, eftersom hovmekansimen då inte funkar som den ska, utan hjärtat måste jobba hårdare än vad som är tänkt.

Det är foderstaten det är "fel" på... hon måste få mkt protein för att hålla hullet uppe...hellre svullna ben än en mager häst....

det är jag som rider min häst o jag bor som sagt en bra bit därifråno kan inte åka upp morron o kväll för att linda va o på.

Och dom har ju 4 hästar till som ska tas om hand...

Ang. effekten så funkar det faktiskt. Är ju den gamla super tjocka modellen, o tja..det funkar!

Kunna ordna skulle jag ju, men min lilla primadonna skulle inte klaar av det, hon skulle frysa ihjäl, bokstavligt talat! Hon är jättefrusen av sej, har dåligt hull o trivs inte alls o stå ute för länge...

Men om det är foderstaten det är fel på så måste det ju gå att lösa... Även utevisstelsen, du skriver att hon går ute varje dag i princip... vad menas med det?
Om det är din mamma som ska ta in och ut hästen åt dig, så borde hon ju ha tid att linda benen, vad skulle du göra om hästen behöver medicineras el liknande?? Vem kvälls fodrar? Kan man inte linda benen då?
Behöver hästen lindade ben så ska den ha det tycker jag. Men först och främst skulle jag (om jag inte kan själv) vända mig till dem på foder och be om råd hur man får upp just denna häst i vikt utan att få svullna ben.

Att inte ha tid låter som en mkt dålig ursäkt till att vara bekväm. :smirk: Det tar inte många minuter att linda på/av en häst fyra bandage. Vem passar bebis när mamma är i stallet? Kan inte den personen passa i fem minuter till?

Rådgör med en foderrådgivare gällande fodret - dom kan nog ge bra tips på hur du ska få rätta på foderstaten.

JAG har all tid i världen men har inte en chans att ta mej dit o hem igen...
Mamma passar bebis o systrarna ordnar hästar. O dom har inte all tid däremot, dom har dels varsin ponny som ska tränas o skötas + mitt vbl o mammas 2 kbl, sen har dom skola på det. Känns dut att tvinga dom till hur mkt som helst, särskilt som jag har hästen gratis hos mamma o pappa.

Foderstaten är på G, mest nu i början efter sommaruppehållet som det är fel, jämnar som ut sej eftersom...missuppfatta mej rätt nu!

Ni har 5 hästar i stallet, ni är 3 människor förutom dig och INGEN av dom kan linda 4 ben på en häst som behöver det för sitt välbefinnande? :confused:

Mycket märkligt tycker jag!

Om de andra nu är så okunniga eller upptagna att de inte kan ta sig tiden att linda på din häst nattbandagen så tycker jag faktiskt att du får göra det efter att du har ridit!

Rid när hästen har kommit in från hagen och linda sedan på strax innan du åker hem.

Jag är av den bestämda åsikten att om man inte kan själv ge sin häst det den behöver för att må så bra den kan, då får man ordna så att någon annan gör det eller så får man helt enkelt låta bli att ha hästen kvar!

Hästen ska ju inte bli drabbad för att du inte kan åka dit en extra gång för att linda på.

Tycker dessutom att om dina systrar är kapabla att ha hand om sina egna hästar och träna dom så bör dom för 17 kunna linda några ben.

I övrigt så anser jag att transportskydd inte alls fyller samma funktion som stallbandagen! De sitter inte på samma vis och ett korrekt lagt stallbandage sitter där det ska, det gör inte dom gamla transportskydden.

Dessutom så var ju din frågeställning från början om du skulle ha fram eller bak för du hade bara 2 st. Dumt tycker jag! Skaffa 4 ordentliga stallbandage till din häst!

Måste bara fråga om "nu i början efter sommaruppehållet" :eek:
Här i Dalarna har jag endast några veckor kvar till jul!!

Grängesberg skrev:
Ni har 5 hästar i stallet, ni är 3 människor förutom dig och INGEN av dom kan linda 4 ben på en häst som behöver det för sitt välbefinnande? :confused:

Dom är två... eller en. Antingen systrarna eller mamma...mamma har morronfodring och utsläpp, och systrarna kvällsfodering och insläpp.

Grängesberg skrev:
Om de andra nu är så okunniga eller upptagna att de inte kan ta sig tiden att linda på din häst nattbandagen så tycker jag faktiskt att du får göra det efter att du har ridit!

Jag har bara möjlighet att vara hemma och rida 2 ggr/vecka. De andra två ggrna hon tränas har grannen offrat sej. Kunde jag komma upp varje dag skulle det ju inte finns nåt problem...

Grängesberg skrev:
I övrigt så anser jag att transportskydd inte alls fyller samma funktion som stallbandagen! De sitter inte på samma vis och ett korrekt lagt stallbandage sitter där det ska, det gör inte dom gamla transportskydden.

Vi kanske inte tänker på samma modell. Dom jag har fungerar, och inte bara för mej, vet fler som använder likadana och är nöjda.

Grängesberg skrev:
Dessutom så var ju din frågeställning från början om du skulle ha fram eller bak för du hade bara 2 st. Dumt tycker jag! Skaffa 4 ordentliga stallbandage till din häst!

Precis det var min frågeställning, fram eller bak. Du har inte svarat på något sånt alls... sen kanske du borde läsa första inlägget än gång till...
Minime skrev:

Grängesberg skrev:
Måste bara fråga om "nu i början efter sommaruppehållet" :eek:
Här i Dalarna har jag endast några veckor kvar till jul!!

Jo här också.. Sommar o höst-uppehållet då? Min häst har varit i ytters dålig kondition, halv ihjälsvält när jag köpte henne för 3 år sedan, och har extremt svårt att behålla hullet, därför har hon fått vila o bara ätit hö och stå-mix tills för knappt en månad sen då hon har börjat ridas igen och fått extra kraftfoder. Kanske var lite slarvigt uttryck av mej... men vi har alla våra uttryck och metoder...

Senast ändrad av en moderator:

Minime skrev:
Precis det var min frågeställning, fram eller bak. Du har inte svarat på något sånt alls... sen kanske du borde läsa första inlägget än gång till...

Nä då, det behöver jag inte alls göra.. för jag har läst det och har uttryckt min åsikt.

JAG skulle skaffa stallbandage till samtliga ben om det behövdes!
Att bara linda antingen eller när hästen uppenbarligen behöver runt om, det finns inte i min värld!

Möjligtvis att jag skulle kunna välja ditt alternativ för en enda natt, vilket jag anser är tillfälligt.

Sen skulle jag fixa ordentliga grejer för att min häst skulle må bra.

Prova med att spola benen med kallt vatten ca 15 min. Det fungerar vid tex fång, hälta osv. Kanske fungerar för vanlig svullnad också! Det tar ju absolut inte bort problemet med kan underlätta lite! Sök upp veterinär, är snällast mot hästen!

Undrar bara om det skulle vara tid till det??? Tar ju längre tid än att linda fyra ben...

Efter att ha läst ett par av dina trådar så tycker jag att du ska göra dig av med hästen istället eftersom du varken har råd eller lust att kalla ut veterinär, inte ens kan fixa stallbandage åt den eller se till att den får den fodring och skötsel den ska ha. Att den står billigt där den är nu är ingen ursäkt! Har man häst är det ens bannade skyldighet att se till att den får rätt foder, omvårdnad, utevistelse och även veterinärvård när den så behöver! Kan man inte se till att samtliga av de grundkraven är uppfyllda ska man vara hästlös. :mad:

Mia_R skrev:
Efter att ha läst ett par av dina trådar så tycker jag att du ska göra dig av med hästen istället eftersom du varken har råd eller lust att kalla ut veterinär, inte ens kan fixa stallbandage åt den eller se till att den får den fodring och skötsel den ska ha. Att den står billigt där den är nu är ingen ursäkt! Har man häst är det ens bannade skyldighet att se till att den får rätt foder, omvårdnad, utevistelse och även veterinärvård när den så behöver! Kan man inte se till att samtliga av de grundkraven är uppfyllda ska man vara hästlös. :mad:

:bow:

Absolut!!!

Mia_R skrev:

Jag har haft hästar i drygt 11 år o jag vågar faktsikt påstå att mina hästar mår utmärkt bra! Nej, jag VET att dom gör det!
Till skillnad från många hästar som har alla "grundkraven uppfyllda"...

Att hon är svullen i benen är inget hon fysiskt lider av, hon är inte halt, varm, markerar inte etc...sen har hon gått på bete hela sommarn + hösten, o gått ute dygnet runt i princip vilket inneburit att hon inte svullnat.

Har man häst är det ens skyldighet att se till att den trivs och är lycklig. Sen om hon är svullen i benen eller inte rids varje dag, spelar ingen roll för henne. Jag känner min häst utan o innan o VET att hon mår alldels utmärkt! Hon trivs till 110% med sitt liv just nu...jag svär!

Som sagt alla har olika metoder...men hästarnas välbefinnande är huvudsaken, iaf för mej!!

Jag vill påstå att en häst som får rätt foder, daglig utevistelse, veterinärvård vid behov och rätt skötsel är betydligt lyckligare än en häst som får träffa alternativare istället för veterinär pga ägarens infall, inte får rätt foder, inte har tillgång till daglig utevistelse eller rätt omvårdnad per automatik är en betydligt olyckligare häst. Att du påstår att din häst är lycklig när hon går med svullna ben, inte får rätt foder och inte rätt omvårdnad, så påstår jag att du vägrar se sanningen. :smirk:

Hööks har ju en typ av "lindor" som är i ett stycke och sätts på med kardborreband, och man har padd under. Liknande de transportskydd jag antar att du har, men de är i neopren och därmed rätt mkt följsammare. Transportskydden är ju helt stumma och inte avsedda att ha på så länge. Tänk på att när hästen ligger ner så kan de ju strama åt rätt bra.
Så det kan ju kanske vara en lösning? Går fortare att ta på och av än lindor. Så du kanske kan be dian sytrar/mamma om hjälp med det, i utbyte kan du kanske göra nåt åt dem? Mocka åt deras hästar de dagar du är där, ta åt dig att sköts hela stallet om du är hemma en vecka över jul eller så?
Jag har inte heller möjlighet att ta min häst varje dag, men då får man ju pussla och hjälpas åt för att kunna fixa det hästen har behov av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka