G
Geshira
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....
Fast samtidigt...om någon vill rida med spö av säkerhetsskäl så är det ju inte deras häst som drabbas utan jag och min häst som blir sparkade när ryttaren kanske inte har tillräcklig koll på sin häst utan spö...
Texaz skrev:Nej, jag kan inte rida min häst utan tyglar bland andra hästar ÄN, men jag jobbar på det . Vad jag mest opponerar mig emot är att man så ofta inom ridsporten tar till mekanisk hjälp istället för att lösa grundproblemet.
Jag har tänkt börja med distans och kommer då att rida min häst i trafik, hon är inte 100% trafiksäker än, men jag tränar henne för det. Visst skulle jag kunna rida med spö "för säkerhets skull" men jag anser att det är en falsk säkerhet, blir hästen rädd har man ändå inget att sätta emot!!
Har jag däremot tränat min häst till att lita på mig i alla lägen så har jag mycket större säkerhet anser jag.
Tycker att det skulle förbjudas både spä OCH sporrar samt alla slags "hjälptyglar" som ofta används av personer som inte vet vad de håller på med och knycklar ihop hästarna istället för att JOBBA dem till en bra form!
Fast samtidigt...om någon vill rida med spö av säkerhetsskäl så är det ju inte deras häst som drabbas utan jag och min häst som blir sparkade när ryttaren kanske inte har tillräcklig koll på sin häst utan spö...