automatkäk

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare anastasia
  • Startdatum Startdatum
A

anastasia

Vart tusan kan man få tag på att automatkäk passade en JN sele? Hittar bara till Finn-tack och jag tror inte det är samma gängstorlek. Tackar för tips

Sv: automatkäk

Travprylen Bollnäs har jag för mig sålde mycket JN grejor med viss reservation för dåligt minne:D Googla på Johnny Nilsson så kommer hans websida upp:)

Måste bara fråga varför du skulle vilja ha en automatcheck. Dom är rätt så onödiga idag då vi har mycket fräschare hästar än förr. :)

Måste bara fråga varför du skulle vilja ha en automatcheck. Dom är rätt så onödiga idag då vi har mycket fräschare hästar än förr. :)

Menar du att alla hästar kan gå utan käk eller???

Sen är jag inte säker på att det är fräshören som gör att pållarna travar utan käk nu, snarare aveln.

Antagligen är det M8 eller M10 gäng och det brukar passa från olika fabrikat om du köper rätt gängstorlek, har för mig att jag satte dit en automatcheck från Wahlsten på en JNsele åt en kompis. Bole.nu säljer ut sina M8, men jag har för mig att det är M10 på JN.

CivilA, automatcheck är ganska bekvämt om man kör jobb och vill skritta några minuter mellan heaten, mina hästar gillar att få gå ocheckade då. Kallblod som är lite bökiga med huvudet rår man ofta inte att sätta på någon check till fots från sidan.

Mina hästar jobbas nästan alltid utan check!

Har käk på mina kallblod på tävling samt banjobb(inte så ofta), unghästarna har lång käk.

Jag har Finn Tack selar och på dom passar JN automatkäk. Köpte mina på G-gården för flera år sedan.

Jo jag vill ha en automat för att hästen är så fruktansvärt tung att käka upp och dessutom är han hög.

Det är M10 på selen och dom automater som jag har hittat är det M8 på:(

Menar du att alla hästar kan gå utan käk eller???

Sen är jag inte säker på att det är fräshören som gör att pållarna travar utan käk nu, snarare aveln.

Nej nej inte så spöket :)
Jag tänkte mera på att automatcheck var för att hästarna var ofräscha och man höjde checken allt efter som. Enda anledningen jag ser till automatcheck är om man tävlar och kör själv och inte har någon som kan checka upp. Dock så finns det ju massor med vänliga folk/skötare som checkar upp åt en om man ber dem om det.
Vart lite förvånad när jag såg en som ville ha en sån check idag bara :) inget illa menat.

Jag bara undrade...

Det måste vara lite lokalt också för jag har aldrig hört det som standardlösning och jag var ju faktiskt med "förr i tiden"... :p

Jag bara undrade...

Det måste vara lite lokalt också för jag har aldrig hört det som standardlösning och jag var ju faktiskt med "förr i tiden"... :p

Jag har faktiskt hört de av ett par i 70+ åldern travgubbar med näsan med fortfarande :)
Vart lite undrande när de sa det men tänker man efter lite så är det (:confused:fungerande:confused:) lösning om ens en mycket dålig sådan.

Dålig lösning? Jag kommer då inte på någon bättre lösning åt min häst eftersom jag inte orkar käka upp honom då han är jätte tung i huvudet. Har du någon bättre lösning på det så tackar jag och tar emot:)

Jag tycker inte att automatkäk är någon dålig lösning alls. Du behöver inte be någon hänga upp käken och du kan snabbt efter loppet hänga av käken själv, utan hjälp eller något.

Varför skulle automatkäk vara en dålig lösning? :p

Jag har faktiskt hört de av ett par i 70+ åldern travgubbar med näsan med fortfarande :)
Vart lite undrande när de sa det men tänker man efter lite så är det (:confused:fungerande:confused:) lösning om ens en mycket dålig sådan.

Hur tänker du nu?

Jag tror att man tappar i fart och uthållighet genom att dra upp huvudet "för högt" förutom att man fort förvärrar skadan.

Hur tänker du nu?

Jag tror att man tappar i fart och uthållighet genom att dra upp huvudet "för högt" förutom att man fort förvärrar skadan.

Det gör man men så tyckte inte dessa gubbarna. Snarare tvärt om hög check skulle göra hästar som har lite ont travsäkra. Dock så slänger sig många i galopp i början med kort check så man använde en automat check. Tänkte inte så mycket på det vid den tiden. Tycker bara att automatcheck inte är en bra lösning för dagens hästar.

Till TS gym kanske ;) ne jag vet inte har haft tunga hästhuvuden jag med men man får kämpa lite och kanske sänka checken lite. Dock har jag ju inte sett din häst så lite svårt att säga.

Haha, "På den tiden" är ett uttryck som gör att jag automatiskt kopplar tillbaka till tiden när jag föddes och travet höll på att etableras här...

Men du - om en häst är taggad och kör ner huvudet vid uppkäkning spelar det väl ingen roll om man heter Magnus Samuelsson, typ.

Själv tycker jag INTE att automatkäk spelat ut sin roll som käk-variant, däremot som du påstår för att dölja fel på hästen. Vi had faktiskt automatkäk på vår travare på 70-talet om jag tänker efter. Anledning? Jo, att han inte skulle kasta sig i volten, alltså en anledning där automatkäken kan vara ett hjälpmedel även i dag.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har varit sjuk och hostar fortfarande som en dåre. Det ger sig inte och jag tror jag blir galen snart. Vad har ni för tips mpt...
Svar
11
· Visningar
424
Senast: Fille
·
Hemmet Fram med tips på var man får tag på vanligt påslakan utan örngott. Jag hittar bara set. Förr hade ikea men nu hittar jag bara med örngott.
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
433
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024