Automatisk fodrare (EJ grinden!)

Kratus

Trådstartare
Har läst lite i tråden om automatisk fodergrind, men har själv ingen möjlighet att skärma av en del av hagen och funderar då på "foderhållare" (i brist på bättre ord) som släpper ner höet i hagen vid den tid man förinställt. Är det någon som har en sådan/flera sådana?

Hur går det till och funkar det bra? Hur långt avstånd mellan dessa behövs för att hästarna inte ska tjaffsa om vem som ska äta ur vilken hög?
Hur många kilo rymmer det i en sån här? Säkerheten för hästarna?

Sv: Automatisk fodrare (EJ grinden!)

Vi har ett hemmabygge för en ensam häst som ska ha en mindre högiva mitt på dagen. Vi använde en elektromagnet (som används bland annat för branddörrar), tidur och höet i en 90 liter "murarbalja" av plast. Baljan rymmer högst 2 kg. Alla sådana här hemmalösningar kräver:

* Uppfinningsförmåga
* Händighet
* Kunskap om elsäkerhet!!!

Kan den ensamma hästen låta baljan vara tills höet släpps ut? Jag befarar att min Herre skulle kunna tänka sig att makulera lådan under tiden han väntar *stööön*

Köpte en låda och hade till min fångponny som var med tidsur och hon vaktade den men kom inte åt höet förräns luckan föll var väldigt bra, man kan ha flera i rad åt olika hästar på samma taimer om jag inte skulle ha fri tillgång åt hästarna är det ett bra alternativ och inte behöva oroa sig för lunchen

fortsättning tror min rymde runt 6-8 kg hö och var av plåt, fyllde ovanifrån

Det tror jag tyvärr att syrrans häst också skulle försöka sig på. :crazy:
Han har redan demolerat ett av våra vattentråg. :angel:

Undrar om det inte är den jag tänker på.

Var har du fått tag på den? Var den dyr?

Jag köpte en Hö-automat förra hösten och är supernöjd. Använder den varje dag :) Jag var också orolig för att hästarna skulle lyckas bryta upp den och komma åt maten innan det var dags men de har inte lyckats hittils, däremot har de bitit bort en gummilist som satt i nederkant på lådan för att hålla tätt mot det undre locket, men den fungerar lika bra utan den. Jag köpte min på www.bole.nu, den kostar ca 3000 kr, Delaval (stavning?) har också en. Jag tror att man kan få i 4-5 kilo hö i automaten men då är det nog bäst om man inte fluffar upp hö:t innan utan lägger i hela skivor. Den som säljs på Bole är lite större än den andra.

Som tur är så kan mina hästar äta ur samma hö-hög för det mesta, dessutom är den som är lite lägre i rang rätt så fet så han behöver inte så mycket mat.

Lycka till med dit köp, den är helt klart värd varenda krona...tänk vad skönt med sovmorrgon emellanåt :bump:

Ja, Det låter bra ska kolla upp detta.
Tyvärr så måste vi köpa en till varje häst annars så bli min helt utan. :(

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 275
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 803
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 797
Senast: mahlmt
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka