Aussie, Sheltie eller kanske.....

D

Dalmatinen

Hejsan!
Nu är det så att jag och min mamma har börjat spana hundraser igen:) Vi har fastnat för fyra raser vilka är Sheltie, Aussie, Kelpie och Collie, och undrar om någon kan berätta om raserna?! Min mamma vill träna lydnad men inte tävla. Jag vill tävla agility på hög nivå. Hunden kommer såklart få ett aktivt liv. Vi har fastnat för demma raserna då dem är något mittemellen. Berätta gärna lite för och nackdelar om raserna och kom gärna med förslag på andra raser. Vi vill inte ha en trimmras då vi vill ställa ut lite och ingen lika aktiv som t.ex. BC. Utan en mittemellan ras, en ras som kan slappna av helt enkelt

Sv: Aussie, Sheltie eller kanske.....

sheltien är en utmärkt sällskaps och agilityhund. den är förig och lättlärd. den är väldigt söt och pälsen kräver bara omvårdnad en eller två ggr i veckan. den är snabb i svängarna och tycker om att röra på sig. har bra med energi, utan att vara en direkt brukshund. rasstandard säger att den kan vara reserverad mot andra hundar och främmande människor, men iaf våran är superglad i människor och hundar den lärt känna. den kan hoppa efter mina kompisar bla. en annan fördel är dess utseende. om du inte har full pli på den så spelar det mindre roll, dom jag möter ler stort när vår sheltie bryter mot reglerna och inte går fot vid människomöten. nu är dom dock lättlärda, så det är i regel inga problem :)

Äger 3 sheltie och Zartok har beskrivet rasen rätt bra:)
Jag håller med om att den är : Lättlärd, perfekt storlek, utmärkt sällskaps- och agility/lydnads/"cirkus"-hund, har bra energi utan att bli hyperaktiv, våra kan vara reserverade mot vissa hundar, det är en så vacker ras! (Får alltid komplimanger:D), och trots pälsmängden så är den otroligt lättskött.

De andra har jag ingen erfarenhet, dock de kelpies som jag träffas har haft rätt mycket energi!

Tror inte det skiljer så väldigt mycket i aktiveringsnivå mellan BC, Aussie och Kelpie.. Om BC är för mycket kanske ni ska stryka dessa också?

Tror inte det skiljer så väldigt mycket i aktiveringsnivå mellan BC, Aussie och Kelpie.. Om BC är för mycket kanske ni ska stryka dessa också?

Iaf en bruksavlad Aussie, o andra sidan kommer man nog inte så högt i Agility med ett fyrkantigt pälsmonster.

Nu vet jag förvisso inte hur du definierar agility på hög nivå, men jag skulle stryka collien i så fall.

De kelpies jag träffat på har varit väldigt energiska och tror som line_n att det inte skiljer sådär fasligt mycket på en kelpie och BC när det gäller aktiveringsbehov.

Alltså återstår sheltie ;). Inte alls partisk (har 2 st, mamma har 2, vänner har en miljon). Hinner inte skriva mer om varför sheltien är så otroligt bra :angel: men det finns ett flertal rastrådar om dem där jag svarat.

Okeej.. Hur är en Isländsk fårhund och Welsh Corgi Cardigan?

Aussie och BC har samma krav på aktivitetsnivå, men ska du tävla på hög nivå i agility så får de ju de kraven tillfredsställda eftersom du lär ska träna en hel del.

De Aussie jag träffat, inklusive den jag själv har, är underbara hundar. Däremot är just aktivitetskravet något man ska ta på allvar, en Aussie är inte nöjd enbart som sällskapshund. Med aktivering menas både mental och fysisk aktivering, men tillfredsställs det så har man en fantastisk familjehund.

Om man skulle sätta en skala på 1-10 på aktiveringsbehovet och Bordern är en 10:a, så ligger nog Kelpien och Aussien på en 9:a. Alltså inga mittemellanhundar alls.

Isländsk fårhund är min absoluta favoritras, men jag säger ändå att den rasen inte är ett förstahandsval när det gäller tävling på hög nivå. De är självständiga och har egna åsikter om hur saker ska utföras, och man kan inte tjata på dem för då lägger de av. De tröttnar fort på en övning och behöver lirkas med.

Såklart det finns undantag, men shelties i allmänhet är förigare än islänningar i allmänhet.

(Däremot, om man vill ha en glad kompis som hänger med överallt, och att träna lite mer kravlöst med, rekommenderar jag absolut isländsk fårhund MEN de är spetsar = fäller&skäller!"

Sheltie tycker jag. :) Collie passar inte till höga agilityambitioner och aussie och kelpie har jag fått uppfattningen om att de är så väldigt "pestiga" i ung ålder, fram till säkert 18-24 månadersåldern. Men gillar man sånt så... :D Men "mittemellan" skulle jag inte benämna dem, fast det beror väl på vad man tänker sig är "taket".

Men sheltie är ju en typiskt lättlärd hundras som passar jättebra för storsatsning på agility dessutom. Tycker jag.

Kelpies är AKTIVA hundar :). Jag märker ingen skillnad alls i aktivitetsbehovet på min och en border. Tror detsamma gäller för Aussie.

Jag tror att Sheltie eller varför inte Pudel i valfri storlek hade passat bra. Dansk-Svensk Gårdshund är ett annat alternativ.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 498
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 322
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka