'Auktionen' på Täby?

Sorbe

Trådstartare
Är det en auktion det brukar vara där? Eller rent jagvillhadenhästenjagköperden?

När är den? Brukar det vara okej hästar? Någon som köpt häst där någon gång?

Sv: 'Auktionen' på Täby?

Om det är åringsauktionen du tänker på...:

Brukar vara vid något hotell i Täby har jag för mig (glömt namnet).

Utgångspriset på åringarna brukar vara 15 000kr.

Tror förra året var den dyraste gick på över 700 000kr har jag för mig och näst dyraste 400 000 nånting och sedan nån för runt 300 000 eller nåt sånt....

Det är många hästar som inte blir sålda också (för utgångspriset) och man kan säkert lägga ett skambud hos uppfödaren och så får den välja sedan...

Hästarna som säljs på auktionen är där för att hamna hos framtida galopptränare i första hand.
Men säkert kan man "fynda" som ridhästmänniska också...

Tycker det har varit trevliga hästar när jag har kollat och alla genomgår besiktning och visningar pågår hela förmiddagen.

Men åringar är åringar. Vissa ser ut som dinosaurier och andra som årsföl... men men

Är alla åringar? Jag tänker på den där de säljer ut hästar som inte duger för banan?

Någon äldrehäst auktion finns ej i Sverige. Det skulle i så fall vara Stall Lambadas åringsauktion där det ibland stoppas in ett par gamla löphästar/avelsston ibland. Däremot finns det massor med auktioner utomlands där man kan köpa hästar i eller ur träning.

Höll inte Christer Schildt i en "HIT" för ett tag sedan!?

10 oktober.

Brukar väl inte vara något fel på dem, du får ju tänka på att de är uppfödda för att springa på galoppen = har oftast fått bra mat och vård från start i livet.

Jag skulle inte tveka på att köpa en häst där, jag har till och med funderat på att köpa en som ridhäst på auktionen.

Det finns katalog i pdf-format, bara att kolla upp uppfödare och lite så innan. Det kostar inte att ringa uppfödare och fråga om man får komma och titta på dem innan auktionen.

ska du bli med fullblod ;)

Haha, nej, jag håller mig till halvbloden. Tänkte att det skulle vara kul att åka och kolla.

Arrrgh, helt livsfarligt länka till katalogen ju. Maaassa fina fuxar..

livsfarligt... jag har redan fixat en till stallplats dessutom :rofl::angel:

så... antingen en 2-åring jag har spanat in, eller en åring...

mina föräldrar hatade mig när jag köpte min första häst... så ... nummer 2 är nog inte heller så välkommen om man säger så, tur att man har familj på buke :angel:

Jag har en tom box i stallet.. :devil: Och behöver en påläggskalv *nickar överdrivet energiskt*

Och har en ponny över om jag köper ngt nytt, så hmm.. äsch =/

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Igår på morgonen började jag kissa rent blod från ingenstans. Precis efter varje gång jag hade kissat klart gjorde det sjukt ont, i...
Svar
16
· Visningar
2 029
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka