nevin

Trådstartare
Att åka som au pair till andra länder är jag införstådd med, men hur är det med andra hållet? Åker man hit till Sverige som au pair?

Bakgrunden till min fråga är den att jag numera jobbar (och stormtrivs) ganska mycket, hinner inte riktigt med som jag vill här hemma..... Barnen går i skola och på dagis, hyfsat korta dagar (från 8 till 15.30), men jag skulle vilja låta dem gå kortare dagar och samtidigt få hjälp hemma den tiden de då är hemma och jag kvar på jobbet. är det en au pair jag vill ha, eller är det barnflicka vi pratar om då?
 
Sv: Au Pair?

Au-pair erbjuder man väl oftast ett boende i sitt eget hem. Sen vet jag inte om det är vanligt att människor åker till Sverige för att jobba som au-pair. En barnflicka är väl bra om du vill ha hjälp några timmar per dag bara och inte helger och kvällar i första hand. Jag tror t.o.m det är RUT-avdrag som man kan få för det.
 
Sv: Au Pair?

Visst finns det de som åker till Sverige som au-pairer. Jag känner en schwezisk tjej som varit au-pair i Sverige. En au-pair bor hemma hos dig och måste, utöver atbetet med barnen/hushållet, studera svenska x antal timmar. För att få arbeta som au-pair behöver man arbetstillstånd och detta arbetstillstånd innefattar vissa villkor, som minimumlön, max antal arbetstimmar i veckan etc. Finns säkert jättemycket information på internet.

Behöver du bara hjälp några timmar i veckan och/eller inte känner för att ha någon boende hemma hos dig är barnflicka ett alternativ. Men då är det avsvärt mycket lättare om du anlitar någon som är bosatt i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Au Pair?

Jag har själv haft dåliga erfarenheter av att ha varit au-pair, där jag bara sågs som en hushållerska som skulle hålla mig ur vägen så mycket som möjligt när jag inte behövdes.

Därför tror jag det är bra att fundera på om ifall det är bara hjälp du behöver eller om du också ser andra postitiva saker med att ha just en utländsk au-pair som bor hos dig? Vore det spännande att ta emot en ung person från ett annat land i hemmet? Är ni redo för ett givande och tagande och att låta denna person bli mer en del av familjen än bara arbetskraft? vore det kul med kulturutbytet? Jag tror inte på att ha au-pair enbart som praktisk billig lösning utan det är viktigt att se och kunna uppskatta och bemöta det roliga och svåra som det kan innebära att ta emot en au-pair.
 
Sv: Au Pair?

Det finns även svenskar som jobbar som barnvakter i Sverige på samma villkor som au pairer, dvs mot mat och husrum och en summa pengar i månaden. Har en kompis som gjorde det för en del år sen. Men det var för att få bo i en storstad. Jag tror överlag att det kan vara svårt att få tag i en barnflicka med de villkoren om man bor långt från allt. Om du inte kan hitta en kombinerad stallskötare/barnvakt om du har ett stall som kan locka.

Ett alternativ för dig vore kanske ett äldre skolbarn o grannskapet som hämtade och höll dina barn sällskap ett par timmar några gånger i veckan? Om du inte vill köpa en professionell tjänst, det är ju rut-avdrag på barnvakt.
 
Sv: Au Pair?

Finns massor utav företag i Sverige framförallt i storstäderna. Blir lite benamningsföretag över det hela. Den arbetssökande hör av sig till företagen och blir intervjuad, skriver papper osv där.
Familjerna hör av sig till företaget och så matchar företaget ihop anställd med familj som dom tror skulle passa bra ihop. Då får dom träffas, känna efter själva och allt går via företaget. Det finns dom familjerna som har hjälp 1kväll i månaden och det finns dom är "riktig" barnflicka, när man bor i familjen. Alla uppdragen ser olika ut, en del vill bara ha hämtnings hjälp, andra vill ha städ hjälp på fm och hämta barnen på em. Företagen i Sverige fixar det mesta...
Googla på barnflicka, barnvakt och liknande så kommer du hitta massor av olika företag! Egentligen räcker det på att söka på jobbsajterna så kommer det upp massor utav annonser från dom här företagen där dom söker folk som vill jobba för dom.

Du kan ju även lägga ut annons själv på olika jobbsajter att du söker barnflicka/barnvakt/Nanny eller vad du nu vill kalla det :)

Jag är anställd både på ett av dom här företagen, har som sagt anställning där men inget uppdrag hos dom just nu då jag valde att istället bli direkt anställd utav en annan familj! Så det finns många olika varianter! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 189
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 250
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
2 031
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp