Au Pair med häst?

Evenstar

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att åka till England, Irland, Frankrike eller Spanien i sommar som au pair (ev häst-au pair) men jag vill ju gärna komma till ett ställe med hästar och helst ta med min egen häst också. vill gärna rida och tävla lite och rida för instruktör, utvecklas lite under tiden. inte bara med min egen häst.
Hur har ni gjort som varit på hästgårdar osv på tex Irland eller Storbritannien, hur hittade ni dom? Kontakter, annonser? Eller finns det någon sida man kan gå in på och leta... de sidor jag tittat på här på internet är bara "vanliga" au-pairer. Men var hittar man hästgårdarna och tävlingsstallen (vet att många vart i sådana)??
Och hur mycket kostar det att ta med sig sin häst? vill ju inte lämna henne hemma...

Tacksam för svar!

Sv: Au Pair med häst?

Hej.
Kan inte svara på frågorna tyvärr, men jag funderar okså på att göra det när jag blir äldre..

Det brukar vara en del annonser på Buke och i Ridsport i alla fall. Men jag tror att det också är ganska många som har kontakter. Det kan nog också vara lite svårt att hitta någon som vill ha hjälp bara över sommaren, ofta brukar de vilja att man stannar i minst 6 månader, tror jag.

Jag hittade mitt au pair jobb 1998 i Platsjournalen Utland, som fanns pa Arbetsformedlingen. Jag vet inte om den tidningen finns kvar, men da fanns det manga au pair arbeten som involverade hastar.

Tyvarr ar det svart att fa ta med dej din egna hast, och jag skulle sjalv inte rekommendera det. Att transportera en hast till Irland ar ok, om den ska stanna kvar dar ett tag. Men ska du bara vara au pair over sommaren tycker jag att din hast kan ga pa bete hemma. Transporten tar en hel del ut ur hasten, dessutom kommer det kosta en hel del att skaffa registering mm i det nya landet.
Tex ska du tavla hoppning pa Irland kommer det att kosta dej 105 euro for hasten, samt 60 euro for dej.
Ska du dessutom tavla dressyr eller falttavlan, kostar det lika mycket for de grenarna. Vi har inte ett ridsports forbund som har hand om alla tavlingar, utan varje forening (tex Show jumping Association of Ireland, eller Dressage Ireland) har hand om sina egna medlemmar, registreringar och medlemmar.

Frakten av hasten t o r till England eller Irland kommer kosta dej nagonstans mellan 10-15.000:-

Oftast nar det galler ett au pair jobb sa vill familjen ha hjalp med sina hastar och sina barn pa hemmaplan, vilket inte alltid innebar att du far folja med pa tavlingar tyvarr. Men det beror ju pa vad det ar for familj du far tag pa.
Ar du helt saker pa att du vill vara au pair, och inte hastskotare??
Som hastskotare far du sakerligen fler chanser att tavla lite, och dessutom MYCKET storre chanser att trana.

Jag brukar ta emot tjejer (och killar) som kommer hit till oss ett tag. De far tavla, trana, jobba sa mycket de vill egentligen. Men, kom ihag att de flesta stall i England och Irland haller pa med unghastar, sa du maste ha unghastvana, eller i alla fall viljan at lara dej.

De raden jag har till dej ar att ha ett oppet sinne. Bara for att du har lart dej nagonting, innebar det inte att fler saker kan vara lika bra eller till och mer battre. Gor som du blir tillsagd, du ar dar for att hjalpa dem, inte kora din egna grej.

Tyvarr ar det manga som ser ett au pair jobb som ett satt att se varlden och resa mycket. Manga au pair jobb ar mycket harda, och man far inte resa speciellt mycket.
Se till att du verkligen hittar en familj som gillar det du gillar.

Far jag aven fraga vilka klasser du tavlar nu? Samt vad du har for hast?
Jag kanske kan hjalpa dej att skaffa ett jobb har pa Irland under sommaren. Hur lange kan du stanna?

jag hade tänkt stanna upp mot ett år, men jag måste ju vänta tills i sommar med att åka pga skola osv.
Min pålle är 7 år, jag har haft henne sen hon var tre och jag har i stort sett ridit in henne själv (hon var sutten på när jag fick henne). Vi har inte tävlat så mkt, lite banträningar och klubbtävlingar bara pga att vi inte haft transport och att jag velat ta det lugnt med henne.
Skulle gärna bo utomlands ett tag och lära mig massor och träffa nytt folk. Att träna och tävla är inget krav men det skulle ju vara roligt att få lära sig lite mer, så i alla fall träna skulle jag vilja göra.

Om du vill utvecklas inom hastsporten ska du ge upp dina au pair planer och bli hastskotare istallet. Utomlands ar det battre betalt och man ar inte alls sa noga med att skotarna ska ha papper pa att de kan, bara de ar villiga att arbeta och att lara sej nya saker. Relativt lattlarda ar ju positivt.

Vill du kan jag ordna ett jobb till dej. PM:a i sa fall, sa berattar jag lite vad som finns har pa Irland.

Jag håller med ramonarunds, sök ett hästskötarjobb istället. Jag har sett annonser i "Horse&Rider", en engelsk tidning för stall som söker hästskötare. I dessa jobb erbjuds oftast boende så att man bor på gården och har väl säkert massa diverse uppgifter.
Lycka till med din dröm!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama