ATV tillbehör

P

pelle_H

Jag kör med en ardenner, och nu vill jag ha en gallrings vagn efter han, det finns jätte många fina till atv som man hade kunnat använda efter bara lite ombyggnad, men så var den någon som sa att man kan köpa en färdig axel med skaklar på, så att man enkelt kan använda atv tillbehör med.
Problemet är att jag kan inte hitta det någonstans.
Någon som vet?????

MVH

Pelle

Sv: ATV tillbehör

Jag kör med en ardenner, och nu vill jag ha en gallrings vagn efter han, det finns jätte många fina till atv som man hade kunnat använda efter bara lite ombyggnad, men så var den någon som sa att man kan köpa en färdig axel med skaklar på, så att man enkelt kan använda atv tillbehör med.
Problemet är att jag kan inte hitta det någonstans.
Någon som vet?????

MVH

Pelle

www.osterbysmedja.se

Mogge gör såna. (En bekant till mig, men säg för guds skull inte att du har ardenner, han gillar bara nordsvenskar..) Han kommer att vara på RiLA med.

DYRT !

Det en bra konstruktion som jag har tänkt att bygga en likadan själv, det är ju bara en kraftig rockard som man sätter på ett drag på längst bak.

Men jag lägger inga 25 000 på den inte !

Man kan ju även tänka sig att ha delburna redskap... som tex en harv med hjul i bakänden så att bara själva harvpinnarna går i marken = minskat dragkraftsbehov.

Senast ändrad:

Ja, det är dyrt, men bra kvalitet! Handgjort.. Då blir det dyrt. Man brukar få vad man betalar för. Jag skulle aldrig sätta mina ardenner i min gamla rockard och sen hänga en ATV vagn efter.. Den skulle aldrig hålla för det.

Jag själv skulle inte köra en ATVvagn efter häst heller, men smaken är ju olika. 8hjulingarna är oslagbara och dom går att sätta tillbehör på med. Men dom är för dyra och då blir jag utan ;)

Jag har funderat lite smått på en liknande konstruktion, jag har även funderat lite grann på om man skulle bygga själva "rockarden" med boggi och en enklare 3-punktskoppling.

Det krävs lite metodförsök men jag har ju varit ganska upptagen med annat, har liksom inte funnits så mycket tid att köra häst överhuvudtaget och ännu mindre för tillverkning av prototyper :cry:

Att göra en svetsfog klarar de flesta normalhändiga med lite övning, och det är ju inga jättekrafter inblandade... visserligen underskattar de flesta kraften hos en häst men det är ju inte jämförbart med en 200 hästars traktor direkt utan det är ju mera som en liten "grålle" ;)

Som extranummer så satte min hovis ett enkelverkande snöblad på en vanlig "tungvagn", dvs rockard och det lär ska ha funkat bra :D

Tittar man på hjulupphängning m.m. på en fjanthjuling så är det ju inte NASA som har varit framme direkt...

Så nu har det gått en tid och mitt förställ är färdigt den tåler ca 2 ton, kostade ca 3000kr att bygga gjord av bara nya saker, och 3 dagar tog det.
Nu är jag ingen svetsare till yrket men har lekt lite med sånt innan, jag blev mycket nöjd i varje fall.

BAdjcAaCj

BadJdaAcJ

bADJFaacJ

bADJGaAcJ

Senast ändrad av en moderator:

Bra idé med draget, då kan man ju såväl ställa detta i höjd som att byta ut det om man har redskap med gaffel istället för handske.

Och priset vart ju lite mera överkommligt ;)

Tack för att du delar med dig!
Jag dreglade över Mogges Rolls-Royce-förställ i lördags i Rättvik, men ville inte ens fråga vad den kostade. Men välgjorda är ju hans grejer utan tvekan!

Bra idé med dragkroken som går att flytta i höjdled. Hur ställer det sig med mer/mindre tryck på draget, påverkar det vikten i skacklarna negativt med framtungt lass?

Här hemma står en axel till en gammal press, har sneglat på den ett tag. Nog för att brorsan hävdar att han ska bygga en dolly av den, men det verkar aldrig bli av. Kan man kanske göra en hybrid? Varken han eller jag kommer att nöta ut den :D

Lotta

Trycket på kulan skall inte påverka skacklarnas vinkel, trycket skall bara gå ner på axlen och hjulen, om draget är placerat rätt.
Nästa jag bygger kommer dock ha fjädring och vara smalare, denna vagnen blev ett prov utan värde, men helt ok.

Trycket på kulan skall inte påverka skacklarnas vinkel, trycket skall bara gå ner på axlen och hjulen, om draget är placerat rätt.
Nästa jag bygger kommer dock ha fjädring och vara smalare, denna vagnen blev ett prov utan värde, men helt ok.

Hej trycket ikullan gårinte att udvika i skoge omm schärran huggeri och för stället går framåt blir det res på skalen ounviklgt ja rekommederar en fast framvangn omm ni vill visa häten hästen hänsyn ja fick läramig som litegrabb att tängka på hästen tre gånger och det ut går ja alltid ifrån ett förställ ärjättebra omm man ska flytta enamed det anra mvh ps förlåt stavningen

Hej trycket ikullan gårinte att udvika i skoge omm schärran huggeri och för stället går framåt blir det res på skalen ounviklgt ja rekommederar en fast framvangn omm ni vill visa häten hästen hänsyn ja fick läramig som litegrabb att tängka på hästen tre gånger och det ut går ja alltid ifrån ett förställ ärjättebra omm man ska flytta enamed det anra mvh ps förlåt stavningen

Vet inte om jag förstår dig rätt, men tanken med vagnen var bara att kunna använda saker som används till atv, vagnar, spridare, vägsladd mm,
tanken var väl inte riktigt att ligga och dra inne i skogen, hade jag velat köra offroad så hade jag nog skapat en vagn med lite mer fjädring.

Vet inte om jag förstår dig rätt, men tanken med vagnen var bara att kunna använda saker som används till atv, vagnar, spridare, vägsladd mm,
tanken var väl inte riktigt att ligga och dra inne i skogen, hade jag velat köra offroad så hade jag nog skapat en vagn med lite mer fjädring.

Ok då är ja med mvh

tyvärr ser jaginte bilderna...
jag kör shetlands... och till de byggde jag en dolly av en gammal golfaxel... och har då så att jag kan nsätta dit en kulhandske och gaffel eftersom det inte finns för min storlek på häst och den funkar kanonbra... mvh/Anton

Liknande trådar

Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 389
Senast: NilHe
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 410
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka