Attityd problem

A

Aniie

Hur ska man gå till väga med en häst som har attitydproblem från marken ? tex vid longering. han är bakrädd så de kan ju också vara därför han sparkar, men hur ska man få det ur honom då man helst utav allt inte vill longera denna häst pg, att man kan åka på en rejäl spark då han sparkar väldigt mycket och högt..

någon som har nå tips?

tacksam för svar. :)

Sv: Attityd problem

Jag har haft en som var otroligt bakrädd när jag köpte henne. Hon snurrade runt vid minsta ljud. Sambon fick stå utanför och klappa händerna ibland när vi longerade, ibland klappade han justnär hon hade passerat ibland när hon var längst bert. Vi skramlade lite med olika saker, i padocken, i stallgången, i boxen. Spade, kratta, sop mm användes. Presenning, påsar. Tillslut resignerade hon på alla ljud. Nu bryr hon sig knappt alls. (efter 3 år) Hon är fortfarande ganska rädd för spön, men ibland så kan hon acceptera att man stryker spöt över hennes kropp.
Träning och tålamod!
Men var rädd om dig själv och använd hjälm mm när du longerar.

tack så mycket för ditt svar ;)
då får ja försöka träna så då. har provat att smeka honom med spöet, visserligen gillar han det inte, men så småningom lär han ju väja sig.
bara det att man helst inte vill longera honom då han sparkar och har sig som en vilde :S

Prova att bara gå runt med han när han har "sin longerutrustning" på sig. Bara skritta och gå bredvid (låtsas att det är ett grimskaft) sen kan du få h*n att gå längre och längre bort från dig. Ta det lugnt och stilla bara. Beröm med rösten och ge kommandon som du använder när du ska longera.
Min gillar inte heller (ännu) när jag smeker henne med spöt, men hon slår inte längre med bakbenen mot mig (egentligen mot spöt).

Du måste ta dig en funderare på om det är *attitydproblemen eller bakräddheten som gör sparkningarna.

*tolkar jag som en häst som gärna vill ta överhanden.

mizz skrev:
Du måste ta dig en funderare på om det är *attitydproblemen eller bakräddheten som gör sparkningarna.

*tolkar jag som en häst som gärna vill ta överhanden.

attityd tolkar även jag som att hästen är ute efter att ifrågasätta , dvs sparkar och vänder upp baken i protest/demonstration mot hanteraren.

trådkskaparen: är det ovan, eller sparkar han för att han är glad/sprallig/frustrerad/inte förstår/tycker om uppgiften?

vilket alternativ?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar