Attakerad av hund, snabba svar tack

K

kotten

Fick precis ett telefonsamtal från min mamma... Hennes hund blev attakerad av en annan hund under en promenad och det gick så illa att han verkar ha blivit förlamad i bakdelen och ligger kvar på djursjukhuset. Eftersom hon är blev lite chockad och direkt slängde sig iväg till djursjukhuset (4 mil) och är ganska ledsen så har hon inte orkat göra något mer. Min första fråga var ju vad det var för hund och ägare, men det visste hon inte riktigt... Visst ska man väl polisanmäla sånt här (direkt?)? Ägaren till den andra hunden är väl ansvarig för vad den gör? Och sedan borde man väl anmäla till försäkringsbolaget direkt? Det är ju inte billigt att ha en hund liggande inne akut över en storhelg... I mitt tycke ska väl den andra hundens ägare betala vad självrisken går på (hunden är ju såklart försäkrad). Kör jag på en annan bil får jag ju betala vad det kostar att laga den... Eller är det jag som tänker fel?

Åhh, hoppas att den lilla jycken klara sig :cry:

Sv: Attakerad av hund, snabba svar tack

Fy vad sorgligt med din mammas hund.:( Hoppas det klarar sig.
Ni ska absolut polisanmäla detta tycker jag. Hoppas att ni hittar ägaren till hunden som överföll din mammas lilla hund.
När man har hunden på djursjukhus brukar dom oftast kunna direktreglera med försäkringsbolaget. Man betalar alltså självrisken enbart och resten får djursjukhuset direkt från försäkringbolaget. Detta löser man vid utskrivning.

Hon ska både polisanmäla (om hon vill) och ringa sitt försäkringsbolag. Ev. kan de direktreglera hos veterinären också. Jättebra om hon kan få tag på den andre hundens ägare, denne är betalningsskyldig för skadorna din mammas hund drabbades av.

Jättebra om hon kan få tag på den andre hundens ägare, denne är betalningsskyldig för skadorna din mammas hund drabbades av.

Tack för svaren. Ja, vad skönt att det är så i alla fall, det är ju några tusen i självrisk, och jag tror att det går få tag på äg till den andra hunden. Detta skedde ju där hon bor och det är ju ett villaområde, så kan hon bara beskriva den så borde många veta vad det är för någon. Ska åka dit imorgon och ta tag i det. Stackars liten vovve, han bara skakade hela vägen till vet...

Jag skulle inte ta det på min försäkring utan låta den attackerande hundens ägare stå för kalaset. Man brukar ha en del på hemförsäkringen som täcker skador som ens hund orsakar. Om ni använder er försäkring så kan det hända att er hund drabbas av någon helt annan sjukdom sedan och då har ni redan använt en del av försäkringen och riskerar att överskrida maxbeloppet.

Jag var med om samma sak i dag.
Jag och en kompis var ute och gick med våra små hundar efter vägen, vi går förbi en gård och därifrån kommer en grandis rusande rakt mot oss...grandisen attackerar direkt min lilla hund, utan att varken nosa eller förvarna. Hunden tar tag i min lille och ruskar om han ordentligt.

Jag skriker och vrålar till hundägaren att han måste skynda sig att komma...jag skriker flera gånger, men han bara lunkar på.

Fy fan, full var han också!

Tillslut släpper i alla fall hunden och lullar över vägen till sin ägare....som inte fattar nånting.

Vi fick stoppa en bil som skjutsade hem oss.
Sigge har några bitmärken, men som tur är så är de inte särskilt djupa. Och inget är heller brytet.

Jag har talat med veterinären och han behöver inte komma in som tur är....8 mil att åka.

Polisanmäla ska jag göra i morgon.
Det finns många hundar i närheten där grandisen bor, och även små barn.

Hej!

Vår ena hund blev attakerad av en annan för något år sedan. I det fallet löste vi det hela privat, genom att den andra hundägaren betalade veterinärvården helt och hållet (utan inblandning av polis och försäkringsbolag) och därefter lovade att jobba med sin hund. De tog också beslutet att kastera hunden och idag fungerar han jättebra och exemplariskt.

När en sådan här händelse inträffar, är det lätt att reagera med känslor. Men hundar har ju en stark instinkt och kanske att båda ägarna har sett händelsen på olika sätt. Ibland kan (som i vårt fall och som jag tolkade det trots att det var vår hund som blev skadad) en lekinvit gå fel. Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att felbedöma en situation och riskera att en bra hund blir avlivad av polisen. Dessutom älskar den ägaren sin hund förmodligen lika mycket som ni älskar er och ägarna till den attakerande hunde mår säkert lika dåligt som ni just nu. Mitt råd är således att kolla upp noga vad som egentligen hände och försök tolka vad som orsakade skadan; var det försök till lekinvit eller var det blodigt allvar?

Jag skulle gärna vilja höra hur allt löser sig. "Förlamningen" kan bero på tillfällig svullnad. Hoppas att er hund kurerar sig bra och att allt löser sig till det bästa för alla parter .

Hälsningar
Marianne

Senast ändrad av en moderator:

Fy så hemskt! Jag hoppas verkligen att hunden blir bra igen.

Vet ni vem som äger hunden som bet? Vet ni inte det så kan det vara bra att polisanmäla händelsen om inte personen hör av sig självmant.

Annars går turerna kring betalningen till på följande sätt: Ägaren till den skadade hunden är betalningsskyldig till djursjukhuset medan ägaren till hunden som orsakade skadan är betalningsskyldig till den skadelidande. Det kan vara värt att upplysa ägaren till hunden som orsakade skadan att han i sin tur får kostnaden för skadan täckt av sin ansvarsförsäkring (som man får hoppas att han har).

Först och främst så hoppas jag att hunden klarar sig utan men, givetvis. Men sedan hoppas jag också att ägaren till den hund som bet är en vettig människa med ordning på torpet. Ägaren till den hund som bet min hund (krossad bröstkorg (flail chest) och punkterad lunga) har fortfarande - 2 1/2 år efter händelsen fortfarande inte betalat.

De vet vilken hund det är och var den bor, de hann visst prata lite med äg. Hunden har varit tävlingshund (race) och de tror att han trodde vår vovve var en liten vit kanin... Hua vilken tur att det inte var en liten unge med en teddybjörn i handen som gick förbi. Tror inte riktigt det var lek eftersom hunden hade slitit sig och kom farande med världens fart ut från gården men en repstump flaxande efter... Tydligen har den visat sig lite aggresiv innan med. Mammas sambo fick sparka på den för att få bort den...

Ser väl inte så ljust ut för vovven, han är kvar på kliniken (3 dygn nu), kan röra huvet lite mer normalt nu, men inte gå alls. Det är konstaterat en spricka i ryggraden och skador på ryggmärgen, men de har inte kunat röntg som de vill eftersom det gör för ont på han. För mig låter det ganska kört och vovven är ju 8 år trots allt...men vet hade sagt till mamma att det inte var dags att ge upp hoppet än(?).

hoppas han klarar sig!!!

hunden som bet låter ju helt instabil. :crazy: munkorg eller avlivning vore väl på sin plats. en normalt funtad hund tror inte att en liten hund är en kanin och försöker döda den.

Många tävlingshundar växer upp i kapplöpningsstall och får aldrig träffa andra hundar än greyhounds. Hur ska de då veta att en liten pudel är en HUND och inte ett jaktbyte? Däremot ser de garanterat skillnad på ett barn och en kanin, det handlar inte om aggressivitet utan om jaktinstinkt.

Hoppas verkligen att din mammas hund blir bra!

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Det är självklart viktigt att sånt här inte händer. Men det går att jobba med beteenden om man är medveten om dem. Som hundägare till den skadade hunden förstår jag att man är rasande och totalt kall mot den andre hundägaren och dennes hund. Men som sagt så kan saker och ting bero på annat än aggressioner och det finns faktiskt andra sätt att hantera ett sånt beteende på, än att ta ännu ett liv från en hund.

Om man nu kan tänka sig vara opartiskt tycker jag att man ska göra sitt bästa för att stötta varandra och hjälpas åt för att hitta den lösning som är bäst för båda parter.

Håller tummarna för båda hundarna.

vill bara påpeka att vi inte har sagt något om att vi tycker hunden ska avlivas. Jag tycker ändå att det var rätt att anmäla, eftersom vi hört att den visat liknande tendenser tidigare och händer samma sak ännu någon gång sedan så tycker jag att de haft rätt mycket chans att jobba med hunden.

"Hur ska de då veta att en liten pudel är en HUND och inte ett jaktbyte?"

Möjligt att kapplöpningshundar inte vet att det finns småhundar, men som ägare till en så ska man väl anpassa den till den verklighet den lever i nu? Det är väl ägarens ansvar att se till att hunden förstår att det finns småhundar (fö var det ingen pudel...) Man ska inte skaffa sig svårare hund än man klarar tycker jag.

Inget ont om hunden eg, men människorna verkar ju inte klara den ju, den får gärna leva för min del om den blir omplacerad eller om de tar hjälp med den

Var det en greyhound som attackerade? Isåfall är det fel i skallen på den hunden, vinthundar är aldrig aggressiva mot andra hundar... Bara mot sina bytesdjur! Min hund blev påhoppad av en liten terrier:devil: för 1 månad sedan, en knäppare hund har jag aldrig mött! Jag har aldrig slagit ett djur innan men hade jag haft ett tillhygge på mig hade jag slagit ihjäl den... Så arg var jag!

Hade jag haft en hund som attackerade utan skäl hade jag avlivat. Hugger hunden mot andra är det allt för stor risk att en människa kan komma i kläm. Hundar ska inte bita, aldrig någonsin!

Hoppas att mammas hund klarar sig!

Greyhounden trodde ju att det var ett byte, därav attacken.

Jag jobbar mned en tjej vars katt blev itusliten i delar av tre greyhounds. Så de verkar väldigt farliga när de blir i flock. Dessa greuhounds slets sig från ägaren när katten gick på sin gård. Hundägaren ramlade omkull och då stack hundarna. En olycka kan hända väldigt snabbt. Ägaren till katten såg det hela och sprang ut men vågade inte gå emellan då hon upplevde hundarna väldigt aggressiva. Hon fick titta på medans katten slets i delar :cry:

Hoppas verkligen att TS mammas hund klarar sig.

Nu är det hemst det som händer och du får gärna berätta hur det gick.

En liten undran bara, var inte hunden bunden och ahde slitit sig?

Möjligt att kapplöpningshundar inte vet att det finns småhundar, men som ägare till en så ska man väl anpassa den till den verklighet den lever i nu? Det är väl ägarens ansvar att se till att hunden förstår att det finns småhundar (fö var det ingen pudel...) Man ska inte skaffa sig svårare hund än man klarar tycker jag.
Instämmer med dig. Men om det finns en godtycklig ursäkt till beteendet så tycker jag att man kan ge varandra en chans som sagt. Nu vet jag inte vad det skulle vara. Kanske att hunden är nyss omplacerad, att de därför inte hunnit jobba med för att den kom i förrgår, och den råkade smita ut när de skulle lyfta in matkassarna. :grin: Det jag säger är bara att man bör lyssna på varandra. Vissa saker talar mer för problem i framtiden än andra. Om hundägarna sonika lämnat hunden utan uppsikt, lös, trots att de känner till beteendet så tycker jag att det är en annan sak. Men som sagt, människor tycker olika och det får man.

Lagar och regler är till för att göra det så enkelt som möjligt. Men i lagen finns bara svart och vitt medan verkligheten innehåller många gråzoner. Därför tycker jag att man ska göra sitt bästa för att försöka hitta en rättvis lösning. Men det är inte alla som känner så.

Var det en greyhound som attackerade? Isåfall är det fel i skallen på den hunden, vinthundar är aldrig aggressiva mot andra hundar... Bara mot sina bytesdjur! Min hund blev påhoppad av en liten terrier:devil: för 1 månad sedan, en knäppare hund har jag aldrig mött! Jag har aldrig slagit ett djur innan men hade jag haft ett tillhygge på mig hade jag slagit ihjäl den... Så arg var jag!

Hade jag haft en hund som attackerade utan skäl hade jag avlivat. Hugger hunden mot andra är det allt för stor risk att en människa kan komma i kläm. Hundar ska inte bita, aldrig någonsin!

Hoppas att mammas hund klarar sig!

Hört talas om jaktinstinkt? Som whippetägare borde du ju vara medveten om hur en vinthund reagerar när de ser något litet som rör sig hastigt. Och om det sedan dessutom handlar om en kapplöpningsgreyhound som tränats och uppmuntrats att jaga så är det ännu lättare att förstå hur något sånt här kan inträffa.
Det behöver inte ens handla om ett bett, det räcker att en greyhound trampar en liten hund över ryggen för att det ska uppstå stora skador. Fråga bara de idioter som har greyhound och kommer på den brillianta iden att skaffa en italienare! :idea::(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 371
Senast: mmbot
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 508
Senast: Alexandra_W
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 956
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka