Attackerar i hagen...

L

lilla hoven

Jag har en ponny som jag köpt från ridskola.
När jag tog hem henne fick hon först gå i en hage med en shettisvallack, hon var väldigt irriterad på honom, jagade runt honom som en galning. Ett par dagar senare kom en russvallack på gården, det blev samma visa där, om inte värre. Men istället tydde hon sig nutill shettisen som hon tidigare avskytt som pesten!! Nu ett par månader senare kan hon gå med russet oxå, hon blev så kär i honom i samband med brunsten :angel:
Står även 2 andra ponnier på gården, som hon inte accepterar. Ibland går det hur bra som helst, hon nonchalerar dom bara, men sen tvärvänder det och hon springer i rasande fart mot dom. Hon sparkar inte mot dom utan det är som bara "attack framifrån". Vid ridning funkar hon hur bra som helst med andra hästar. Inte tillstymmelse till att vara sur eller arg.
Varför attackerar hon de andra hästarna?!
Någon som har tips?!
 
Sv: Attackerar i hagen...

Det låter mest som om hon vill visa dom andra att hon är högst i rang. (chefen i hagen). Om hon inte skadar dom andra hästarna så är det egentligen inget problem, om hon skulle attackera dom andra och en skada uppstår får du flytta hästen så den får stå ensam eller med dom hon accepterar.
 
Sv: Attackerar i hagen...

Nog har det ju säkert med rangen att göra. Men jag har aldrig sett en häst som går på & jagar så som hon gör. Hon har hållit på så i ca: 2månader nu. Det går rätt lugnt till när det är "jämna" par i hagen. 2 eller 4 hästar går bra, men inte 3.
På ridskolan stod hon själv i sin hage.
 
Sv: Attackerar i hagen...

Om hon stått längre tid ensam, eller kanske alltid ensam i hagen är det kanske också för att hon inte är riktigt säker på hur hon skall bete sig. Hon har ingen erfarenhet av att dela med andra. Samtidigt skall hon försöka spela chef. Det är säkert en häst som inte är helt trygg i sig själv ihop med andra hästar. Ge det tid. Så länge ingen annan häst blir skadad av henne skulle jag bara vänta och se.

Men numera är det aldrig samma häst hon jagar, utan alltid olika?
 
Sv: Attackerar i hagen...

Det är olika hästar hon går på...
Men det har ändå blivit lite "lugnare" attacker om man säger så. Bara vänta & se...
 
Sv: Attackerar i hagen...

vi har en häst i mitt stall som beter sig likadant, och han är låg i rang, men vill vara högre i rang.... så jag tror hennes beteende är en ständig jakt på att skaffa sig högre rang....
 
Sv: Attackerar i hagen...

Den är inte ranghög, en ranghög häst behöver sällan jaga, det räcker med en öronvickning.

Jag tror din häst är tvärtom, osäker på sin plats och försöker göra sig större och värre än vad hon egentligen är.
Kanske ett resultat av att den just gått mycket ensam. Som tidigare nämts, skadas ingen så låt dem hållas, så reder hästarna ut det där själva.
 
Sv: Attackerar i hagen...

Om hon gått ensam förut kan det kanske vara så att hon är osäker på flocktecken från de andra hästarna, och inte riktigt lärt sig hur man umgås i grupp? Jag hade en häst ett tag som gått ensam, och hon var sån, de ranglåga hästarna jagade hon, och jagade och jagade fastän de gett sig för länge sen. Däremot med en riktigt ranghög häst gick det jättebra. Hon visste liksom inte hur hon skulle bete sig när de andra lät henne bestämma.
 
Senast ändrad:
Sv: Attackerar i hagen...

Precis så gör hon... Jag förstår inte varför hon går på de hästar som inte utgör något "hot" mot henne. Det är bara i hagen hon surar & jagar de andra. När man är ute & rider med andra hästar går det hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp