Att varma kattmat på burk med mikrovågsugn

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Sugarfoot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 633
S

Sugarfoot

Hej! Nyligen berikades mitt liv ännu mer när katten Sam flyttade över från min Bästis till mig.

Får han mat från en nyöppnad kattmatsburk så går det utmärkt.

Däremot nästa gång att han ska få mat från burken som har blivit kall så vill han naturligtvis inte äta den.

Är det någon som har erfarenhet av att i en liknande situation använda en mikrovågsugn för att snabbt få maten upp till en mer passande temperatur?

I så fall vore jag mycket tacksam att få veta vilken effekt man bör ställa mikrovågsugnen på och hur länge den bör köras.

Kan Du mycket om mikrovågsugnar kanske vill Du rekommendera ett visst märke och även typ. Det hör till historien att jag har aldrig haft användning för en förran nu.

Tack för hjälpen!
Thomas

Katter äter ju naturligt sitt byte kroppsvarmt, så kylskåpskall mat kan ställa till det i magen, och den smakar ju inte lika gott heller.
På mikrofronten funkar det utmärkt med en av de billigaste varianterna, värmer gör man på mediumeffekt, och så får man prova sig fram tills maten blir lagom varm. En halv till en minut kör jag, men det varierar ju jättemycket mellan olika mikrovågsugnar.

Hej "Sassy"!

Tack för att Du tog av Din tid för att ge mig vad som verkar vara utmärkt råd. Jag uppskattar verkligen Din insats.

Med de vänligaste hälsningar,
Thomas

Det bästa för katter är torrfoder =o) inte vanliga kitkat ellet wiskas utan något mer beprövat märkesfoder ( visst dyrt kilopris men "drygt" och går inte rakt igenom katten. Billigare än burkmat som innehåller massa vatten ( varför bära hem vatten på burk? )
:)

Köp ett märkestorrfoder till din katt =o) Brar ett tips! =o)

/ ägare till 8 katter.

Tack även till "Guatemala" för det vettiga tipset om torrfoder.

Sam har alltid tillgång till sådant också och naturligtvis även friskt vatten som byts många gånger om dagen.

Det är bara det att om burkmaten är "rätt" temperatur så verkar han uppskatta även den. Det är min uppgift att försöka att lära mig vad han gillar mest. Det är bara ett par gånger om dagen att han får burkmaten som något lite extra.

Jag är mycket tacksam för alla de förslagen som jag får. Det blir ändå Sam som får bestämma till slut eftersom det är han som måste äta den maten som jag ställer fram till honom.

Många tack!

Med de vänligaste hälsningar,
Thomas

Det bästa för katter är torrfoder =o) inte vanliga kitkat ellet wiskas utan något mer beprövat märkesfoder ( visst dyrt kilopris men "drygt" och går inte rakt igenom katten. Billigare än burkmat som innehåller massa vatten ( varför bära hem vatten på burk? )

Köp ett märkestorrfoder till din katt =o) Brar ett tips! =o)

/ ägare till 8 katter.

Visst, visst, tycker en del ja, men nya rön säger annat och pekar mer på burkmatens fördelar. Själv tror jag helhjärtat på hemlagad rå mat.

Jag tycker inte att någon katt enbart skall äta torrfoder då det innehåller alldeles för mycket kolhydrater och för lite protein och fett (katten är en köttätare som är gjord för att äta en kost bestående av mer än 50% protein och mer än 30% fett).

Men burkmat som Whiskas och Friskies kan man hålla sig borta ifrån. Specific och MJAU är bra burkmat.

Visst, visst, tycker en del ja, men nya rön säger annat och pekar mer på burkmatens fördelar. Själv tror jag helhjärtat på hemlagad rå mat.

Har du några bra tips på det
det skulle nog mina kissemånsar gilla :d :d

Jag tror att det finns massor med bra mat, inte bara torrfoder. ( jag är ärligt talat inte jätte insatt i kattmatsvärlden mer än att veterinären jag går till och känner ( självlkart ) rekomenderar Royal canins vet foder ( inte för att det är till sjuka katter ) utan för att det är det senaste inom kattmatsforskningen.

Tanken då är ju att det blir billigare att ge torrfoder som kostar 340 kr för 4 kg för att katten får i sig vad den behöver och mår bra av, blir mätt och det ger inte den där "laxerande" effekten som många "Vanliga" foder ofta gör.

Vanlig burkmat blir välldigt dyr då det är mycket vatten i själva maten (som katten kan dricka ur skålen ) det är ju också bra för tänderna på katten att äta torrt foder. Vill man så är det ju bara att blötlägga det så blir det mjukfoder också.

Det finns ochkså många katter som är allergiska mot olika ämnen som finns i olika foder, många av de är de här "vanliga" foder det också.

Kul med egen mat. vad är det för mat de får lagat till sig?

Det bli

Skälet till att torrfoder är så billigt är att de proppar i en massa onödiga kolhydrater och RCs torrfoder är säkert det senaste inom deras egen forskning, men kollar man oberoende forskning så pekar mycket på att just torrfoder kan bära skulden för många vanliga kattsjukdomar bl a diabetes, inflammatory bowel disease och urinvägsprpblem. Torrfoder har i nya studier inte heller visat sig ha någon gynnsammare effekt mot tandsten än burkmat så det är en myt som man kan avliva.

Visst kan katten dricka vatten själv, men många katter som äter torrfoder dricker inte tillräckligt mycket vatten. Katten är byggd för att få i sig vätska via sina byten och har därför ingen stark törstdrift vilket gör att de har svårt för att dricka ordentligt med vatten. En katt som äter burkmat får i sig allt vatten den behöver med maten.

Mina katter får mat baserad på rått kött. Mat i en vecka för en katt ser ut ungefär såhär:

1-1,5 kg muskelkött (lite malet, resten uppskuret i stora bitar)
500 g hjärta
100-200 g lever (malen)
2 äggulor
5-7 msk kokta pureade grönsaker
7 krm mineralsalt
500 mg kalcium
1 msk fiskolja

Ungefär, jag höftade till nu så att ni skall få en idé om hur deras mat ser ut. De äter runt 200 g per dag, men de får äta så mycket de vill och de äter 2-5 ggr/dag.

Jag är nyfiken på färsk mat till katten. Vilka gynnsamma effekter har du märkt av? Vad kostar det? Var köper du ingredienserna? etc?

De mest omedelbara effekterna är pälsen och avföringen. När jag gav tillagad mat märkte jag ingen skillnad på pälsen, men när jag började ge rått kött var det som att pälsen förändrades över en natt!

1.) Jag trodde att de hade bra päls innan (de har alltid fått utmärkta betyg ang. päls på utställningar) men de har glansigare päls idag och de fäller inte lika mycket (jag har rexar som i vanliga fall inte fäller så mycket).

2.) Avföringen är inte längre lika torr som tidigare. Mjukare, men inte lös, den ser helt enkelt mer hälsosam ut och den luktar inte och de bajsar jättelite. De kissar dock mycket mera då de får i sig mer vätska nu än förr.

3.) De är piggare. Tro det eller ej, men de har blivit mer energiska och jag är övertygad om att det har att göra med att de idag får i sig mer vätska. Jag tror intea tt de fick i sig tillräckligt med vätska när de åt torrfoder.

Det är de mest omedelbara effekterna. Men sedan så kräks de inte längre. En av katterna brukade kräkas lite ibland (osmält torrfoder), men hon har inte kräkits en enda gång sedan jag började ge hemlagad mat. Hårbollar kan man kanske inte undvika, men någon sådan har jag inte sett sedan jag började med hemlagat. Rexarna har aldrig spytt upp hårbollar, men huskatten gjorde det tidigare, men inte nu längre så antagligen mår hennes mage bättre.

Billigt är det inte. Hitills har jag betalat ca 160:-/mån per katt, men då har jag handlat allt kött i vanliga livsmedelsbutiker. Nu i sommar har jag haft tillgång till gratis älgkött och älglever så i sommar har det varit billigt. Har bara behövt köpa hjärta och lite tillskott. Ska börja beställa köttprodukter ifrån Ergodoc Jillberga AB (http://mamut.se/jipotimas) efter sommaren och förväntar mig att det blir billigare då.

Kalcium köper jag i form av mjölksyrad kalk på Apoteket eller i hälsokostbutik.
Fiskolja/linfröolja köper jag i livsmedelsbutik.
Öljästtabletter (B-vitamin) köper jag i storpack på hälsokostbutik.
Mineralsalt (Seltin) köper jag i livsmedelsbutik.

Det är alltså inte svårt att hitta ingredienserna, men det är ju olika dyrt på olika stället.

Sedan är jag övertygad om att tänderna mår bra av att slita sönder bitar av rått kött:D så i förlängningen förväntar jag mig bra tänder (vilket de redan har, men de hade gulare tänder när de åt torrfoder så då var jag tvungen att borsta dem).

Det låter ju bra. Lite dyrt om man jämför med vad torrisarna kostar men det skulle det helt klart vara värt om de mår mkt bättre.

Kan man få receptet? :idea:

borsta? bedömmer de tänderna på utställning också???

*lycklig ovetande ägare till en liten gatukorsningskisse*

borsta? bedömmer de tänderna på utställning också???

*lycklig ovetande ägare till en liten gatukorsningskisse*

Nej, tänderna bedöms inte (men veterinären vid incheckningen kan ju ha synpunkter) men det var inte för utställningarnas skulle jag borstade tänderna utan för katternas. Gul beläggning på tänderna är knappast hälsosamt i längden så det var av hälsoskäl jag borstade tänderna på dem.

Vad gäller recept så har jag inte mina tillgängliga just här, men den här länken har recept som är ganska lika mina:
http://www.catfood.catnutrition.org/CatFoodRecipe.pdf

humm...kanske borde införskaffa en tandborste till mina hästar...speciellt då valacken. Seriöst så har jag funderat över hans gulingar till gaddar. De behöver nog poleras. Använder du bara vatten, eller salt? eller pepsodent?

Katt-tänder är så små så det är rätt fascinerande att du lyckats borsta dem. Ska prova på Tiger. Hennes tänder är vita än så länge, men bäst att vänja henne i god tid? Jag brukar pilla mycket i munnen på kattungarna så de vänjer sig tidigt inför typ avmaskningsmedel etc, så borsta tänder borde inte vara så svårt? :bump:

Jag använder bara vatten, häller i lite salt i vattnet. Det är inte så svårt att borsta de små tänderna om man har en liten tandborste så jag använder en barntandborste och min katter verkar faktiskt tycka att det är skönt att få tänderna borstade. Lite "munmassage" :D

Hur pass svårt det är varierar väl från katt till katt, men jag har aldrig haft några problem med att vänja mina katter vid tandborstning.

Det finns ju massor med olika foder för just allergier och andra sjukdomar. De är också framtagna just för att förhindra urinsten och njurproblem som är väldigt vanligt bland torrfoderätande katter. Mina katter är i alla fall välldigt duktiga på att dricka och gillar sitt foder mycket. Jag tror och hoppas på att de mår bra av det de får. (de ser i alla fall ut så på dem)

Det finns speciell tandkräm för katter, med enzymer som motverkar bakteriebeläggningar som i längden ger tandsten och tandlossning. Både vet och försäkringsbolag rekommenderar att man borstar tänderna ca en gång per vecka, eftersom katten måste sövas för att ta bort tandsten, och försäkringen täcker inte heller det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 587
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 057
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är... 2 3
Svar
59
· Visningar
41 680
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av... 2
Svar
23
· Visningar
4 402
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31