Att vara medryttare.

I

Instant

Hejsan!

Jag är 14år och har ridit i ca.7år, slutade däremot för ca.2år sedan.Nu har jag tagit upp intresset igen och blivit medryttare till ett arabiskt fullblod på 22år. :)
Men hur ofta vill ni att er medryttare ska rida er häst, eller om ni är det, hur ofta gör ni det?
Nån som kan ge lite tips på vad man kan göra på ridturerna? Det finns inte tillgång till paddock eller ridhus.
En sista fråga bara, hur lägger man in bilder här på forumet?
Tack för alla svar!
/J

Sv: Att vara medryttare.

Jag är också medryttare på en arab, jag rider ca 4 ggr/vecka när det är skola och mer nu på loven.
Brukar rida ut i skogen och träna lite på fälten i närheten. Vad man kan tänka på som medryttare är väl att inte sitta och nöta på sina egna fel för mycket. Ägaren uppskattar ju inte att man travar flera år i nedsittning om det nu är det man behöver träna på, det får man ta någon annan gång. Ha kul med hästen i stället, man behöver inte träna jämt. Lycka till

Alltså det går tyvärr inte att svara på eftersom det är olika för alla. En del vill kanske bara ha hjälp med att röra lite på hästen medan de själva har hand om träningen. Andra kanske uppskattar om medryttaren tränar hoppning, dressyr mm.

Du får helt enkelt fråga ägaren till din medryttarhäst hur hon vill ha det och sen säga själv hur du vill ha det.

Sen är vi olika som personer också. Jag är ett dressyrfreak (westerndressyr) och tycker om att jobba hästen ute på skogsturerna också. Flytta skänkelvikning, böja, ställa, snirkla runt träd, öva på formen mm. Andra tycker om att bara slappna av och njuta av ridturen.

Roligt att du börjat igen :)
Tog också en paus från ridningen, ca 2 år, pg.a. att jag var jätterädd, och då menar jag JÄTTErädd.
Alla tyckte det var dumt, men när jag tog upp ridningen igen var jag inte det minsta rädd.

Som nån annan skrev så är det ju svårt att svara för alla, men ..
Jag vill helst att min medryttare rider alla dagar hon har min häst men det är upp till henne.

Vi har inte paddock och inte ridhus men däremot en hage som det går att rida i.
Jag varierar min ridning mycket, gör allt som faller mig in.
Medryttaren likaså.
Fast jag rekomenderar varmt träning från marken.
Du kan ju rida dressyr i skogen om du vill, jätteroligt. Slingra er runt träd och sånt.
Fara ut på långturer och galoppera i djupsnö, jätteroligt!

Är på gång att få en medryttare till lilla russet som vi har på foder. Trots att vi är tre (jag och mina döttrar) som delar på stallet, jag har helgerna + en vardag, de har två vardagar i var, så räcker tiden inte riktigt till för henne. Då måste ju någon ut på sin "icke stalldag" och det är lite trögt. Mina tjejer är för stora för att rida henne, och kan inte ännu köra henne ensamma. Alltså är det promenader eller tömkörning som gäller för oss.

Har därför frågat en tjej som är liten nog att rida henne, och hon har varit här en 4 -5 gånger.
Jag vill att hon ska komma MINST två gånger i veckan, varav minst en vardag. Då ska hon rida och mocka samt fixa i ordning maten till lillhästen. Det är mest för att hon ska få se hur det är att ha häst, och en liten hjälp för den som har stallet den dagen. Inga pengar inblandade.
Om hon rider två gånger kan vi motionera henne en eller två gånger, vilket räcker för att hon ska behålla konditionen.

Lotta

Jag tycker också det är jättebra att medryttaren får hjälpa till med mockningen,maten mm. Just för att man får se hur det är att ha en häst! :)

:) Innan jag fick egna hästar var jag medryttare, först på en tävlingsponny som hade vunnit fälttävlans SM, Msv i hopp och dressyr. Sen blev jag medryttare på en arab valack. Båda ponnyerna red jag 4 ggr/vecka.

Om det inte finns ridhus eller ridbana så får du väl rida ut? Eller om det finns något fält kan du rida dressyr eller så kan du bygga upp en lite hoppbana med hjälp av t.ex. stockar mm.

Jag är också medryttare till en arab. Han är 12 år och jag blev medryttare till honom i december 2005. Så jag har inte ridit honom så länge.
Hans ägare kan inte rida honom så jag är där 1 gång i veckan innan lovet eftersom det blev mörkt så snabbt i december.
Hoppas däremot kunna rida fler gånger under våren!
Har turen också att ha en paddock där jag kan skritta, trava och galoppera. Men eftersom han är riden i western hoppar jag inte, så det enda jag gör är att; skritta, trava och galoppera...
Hoppas kunna rida ut snart också!

Jag var tills för nån vecka sedan medryttare på 2 arabston, sedan 1½ år tillbaka. Ägaren rider inte, och den ena hästen red bara jag, jag red ca.5dgr/v. på vanliga veckor, på sommaren red jag nästan varje dag :)

Och vi hade så många hästar där så ofta red vi lite extra. På sommaren 2-3 hästar per dag..
Jag varierade rätt mycket, red ut i skogen några dgr, red dressyr eller hoppade. Jag tävlade också flera gånger med hästarna.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Träning Jag är medryttare på en islänning, dock ingen tölt elelr pass på henne då hon är inriden som ”vanligt”. Tanken är att jag ska köpa henne...
Svar
9
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka