Att vara fodervärd?

Bansan

Trådstartare
Hur fungerar det egentligen när man är fodervärd åt en katt? Är det likadant som att vara fodervärd åt hund? Vilka regler osv gäller? HUr vanligt är det?

//Bansan

Sv: Att vara fodervärd?

Det är väldigt vanligt att mindre uppfödare sätter ut katter på foder istället för att ha en stor kattgrupp hemma. Jag kommer själv leta fodervärd inför nästa kull. Vad jag har förstått från hundsidan tar man oftast hem tiken över valpning, så gör man sällan med katter (helt enkelt för att det är social katastrof för katterna och kan ge permanenta strider i den kattgruppen man har hemma). Det finns ingen fodervärdsavtal rekommenderat av förbundet, men det vanligaste är att katten ska ge 1-2 kullar (eller 1-2 parningar om det är en hane), ägaren betalar försäkring, vacc, utställning och sådant, fodervärden betalar kattens "vardagliga uppehälle". Det är olika om foderkatten tillåts användas vidare i avel efter att den övergått i fodervärdens ägo.

Tack för ett bra svar =)
Jo, det stämmer att uppfödaren oftast tar hem tikar under valpningen. Men det kan jag mycket väl förstå att man inte gör med katter.
I övrigt låter det dock som om det fungerar i stort sett på samma sätt som fodervärd åt hund... Jag är själv fodervärd åt hunden på min avatar :love:
Har två kastrerade hankatter & den ena börjar bli gammal & trött & jag funderar på alternativet att bli fodervärd åt en trevlig honkatt när han så småningom vandrar vidare.
Har du tidigare erfarenheter av att lämna ut katter på foder? Har det fungerat bra?

Hur fungerar det egentligen när man är fodervärd åt en katt? Är det likadant som att vara fodervärd åt hund? Vilka regler osv gäller? HUr vanligt är det?

//Bansan

Det finns inga som helst regler från något förbunds sida på denna punkt vilket innebär att varje uppfödare skapar egna fodervärdsavtal och därmed kan de variera enormt i sin utformning. Jag har en hona ute på foder nu och jag använder mig av SKKs fodervärdsavtal (med vissa kattanpassningar). I korta drag innebär det att jag har rätt till 2 kullar men vid 4 års ålder övergår katten i fodervärdens ägo oavsett om jag tagit mina kullar eller inte. Fodervärden betalar alla vardagliga kostnader, jag står för försäkring, utsällnings- och avelsutgifter och vi delar på veterinärvårdskostnader.

Honkatten kommer föda och uppfostra sin kull hemma hos mig eftersom fodervärden är oerfaren och allergisk.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar