Att vara den första mobbaren...

Mammas

Trådstartare
Jag har kommit fram till den dagen jag fasat - den när mitt barn möter den grymma världen för första gången. Jag kanske borde ha insett, jag kanske borde ha agerat annorlunda men vad fan, jag tycker att jag bara gjort så gott jag kan hela tiden.

Han är fem år och vill ha långt hår. Just nu är det i en mellanlängd vilket gör att luggen hela tiden faller ner i ögonen, vilket irriterar honom. Min lösning var då hårspännen och efter att han tyckte det var ok med vanliga guldiga nålar köpte vi några andra i olika färger, inga speciellt tjejiga eller killiga alltså. Men så i tisdags hade de haft en diskussion hos dagmamman när en av de yngre barnen fått för sig att det var hennes hårspänne, så hade något av de äldre barnen sagt att hårspännen bara var för tjejer. DBV hade gått in och sagt att alla får ha på sig vad de vill, och sedan hade de väl pratat.

Men i onsdags var L ledsen och sa att alla andra barnen sagt att killar inte kunde ha hårspännen, varpå jag rent spontant utbrast att det var skitsnack, vilket han plockade upp direkt. Vi pratade mer och jag sa att hårspännen är för de som har långt hår, inte specifikt tjejer eller killar.

Det jag stör mig på hos DBV är att hon inte nämnde något i tisdags vid hämtning, och att hon sa typ "jag kan inte göra mer", och visst kan hon inte uppfostra barnen, men det går ju att med exempel visa på att det inte är så ensidigt som de andra barnen sa. Men det är ju som det är.

Men vad gör jag nu? Min svärmor föreslog att jag skulle köpa hårband á zlatan iom att det är killigare och lättare för L att smälta in, samtidigt kan jag inte göra det och övertyga L om att han vill ha det istället utan att känna mig som den första mobbaren, och det vill jag inte vara. Jag vill att han ska kunna ha sina hårspännen som han valt själv och verkligen gillar, men jag vill inte heller att de andra barnen ska vara elaka, men jag vill ju inte vara den som förtrycker honom jag med.

Till saken hör kanske också att min vårdepression precis slagit till, så jag ser allt extra svart just nu. Han är egentligen inte jätteledsen, utan sa bara att han "tyckte att det var tråkigt" att barnen sa som de gjorde, han verkade också lättad när jag sa att det var skitsnack det de sa och sa att han skulle säga det till de andra barnen. Samtidigt vet jag att han är rätt känslig och verkligen tar åt sig av vad andra säger.

Sv: Att vara den första mobbaren...

Fortsätt som du redan gjort, stötta honom i det han vill ha. Tycker absolut inte att du ska köpa hårsnodd och försöka "övertyga honom om att han vill ha det i stället".

Var i stället lyhörd för hur han känner. Om han känner sig tillräckligt stärkt i att han får ha vad han vill och att det är de andra som har fel, så kommer han kunna fortsätta ha spännena utan problem och de andra barnen kommer förhoppningsvis acceptera det och sluta med sina kommentarer. Blir det däremot för jobbigt för honom att bryta mot normen kommer han själv att säga att han inte vill ha spännena, och då tycker jag du kan föreslå en snodd utan att göra nån big deal av det. Att anpassa sig till gruppen gör vi ju alla mer eller mindre. Men bättre att det så att säga får vara hans eget val än att det kommer från dig.

Talar utifrån erfarenhet - inte från egna barn utan från att själv varit en liten flicka som ofta av min mamma blev tvingad att ha "flickiga" kläder fast jag gillade "pojkiga" bättre. Att den jag ville vara inte "dög" var inte bra för min självkänsla.

Det är så jäkla tråkigt när barn inte får vara barn utan ska placeras in i fack efter varje litet klädesplagg de har. Det verkar som om dagmamman kanske inte har kunskaperna till att diskutera dessa saker med barnen? Hon har ju en fostrande roll eftersom hon är med barnen väldigt mycket, så jag tycker nog att hon borde kunna läsa på lite kring dessa saker. Tips på böcker till henne/dig är: "Att göra kön" av Thomsson & Elvin-Nowak, "
Anna bråkar : att göra jämställdhet i förskolan" av Eidevald mfl mfl. Det finns mycket litteratur om hur man kan hantera detta när man jobbar med barn.

Det finns också massor av bra barnböcker som hanterar dessa frågor, och får barnen att reflektera och fundera på hur saker egentligen "ska vara". Exempelvis: "Kenta och barbisarna" av Lindenbaum, "Så gör prinsessor" av Gustavsson, "Välkommen Tango" av Richardson & Parnell mfl. Jag tror att det är jättebra att läsa denna typen av böcker för barn, så att de får fundera på dessa saker innan någon kommer och säger att enbart flickor eller enbart pojkar får göra/klä sig si eller så. Då får barnen ett extra stöd i att saker inte alls måste vara som någon säger.

Kan man inte skoja till hårspännena lite med ngn figur som man fäster på spännet eller annat som han gillar och som får dem att se lite coolare ut? Min treåring (kille) sprang häromveckan runt med små rosa tofsar på huvudet för han ville se ut som Pippi... Ingen som retades, men det är lite fler barn så det finns väl fler knasbollar än han där:p

Jag tycker du har ett vettigt resonemang! Bra skrivet!

Kl
Jag tror att det är viktigt att "skydda" barnet. Lyssna på honom och när han inte orkar vara stark längre får du kliva in och "ta över" situationen. Då är väl hårbandet en jättebra grej.

Sen tror jag att det är bättre att fokusera på funktion istället för utseende.
-Perfekt med spännena som får undan håret!
-Wow, vilken bra uppfinning för personer med långhårig frisyr det där hårbandet!

Mvh Miks

Jag tycker du resonerar mycket klokt och visst är det tråkigt att dagmamman inte verkar ha fler redskap att hjälpa din son än hon har!

Jag skulle fortsätta prata med sonen och göra det tydligt att hårspännen är till för alla med långt hår, oavsett kön, men inte göra en prestigesak av det åt något håll. Öppna upp för möjligheten att ha ett hårband om det är så sonen känner att han vill ha det eller stötta honom i valet av hårspännen om han vill ha det. Det som är viktigt är att sonen får det som han mår bra av, oavsett vad han väljer :)

Antar att dagmamman skulle bli rejält sur om man letade upp en av de böcker, som jag antar finns, om pedagogik och kön för förskolelärare och gav henne? (Jag skulle aldrig våga btw)

Du har fått många kloka synpunkter. Jag har inget att tillägga där, men vill bara säga: HEJA dig!

Jag blir glad av att läsa dina kloka reflektioner; din insikt om att du just kallar dig för "den första mobbaren" OM du nu skulle "tvinga på" hårband.

Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Nu är vår grabb korthårig, efter 5,5 år med långt hår. Han har dock aldrig haft hårspännen (även om jag försökte förr när han var mindre) därför har jag alltid klippt lugg istället (samma gäller på lillasyster som är 3 nu; hon vill inte heller ha spännen i regel).

Sedan han började förskoleklass för snart ett år sedan så kommer alltmer konstiga uttalanden om flickor-pojkar, färger och lekar. Han säger att kompisar sagt att killar inte ska ha rosa, det är en tjejfärg. Han säger att han inte leker i ett visst rum för där är det bara dockor och bara tjejer. Jag frågar honom i de lägena vad han tycker själv. Och då säger han "rosa är ju bara en färg, alla får ju ha den" och jag peppar honom i det och talar uttryckligen om MIN syn på det hela.

Han har tydligen i något läge (med stöd av en annan kille) sagt till när någon påstod att det var "bara för tjejer" att leka någon viss lek.
Men ..... det ÄR ledsamt att höra och se hur stark denna könsnorm är.....

Och samtidigt finns ju en annan bild... jag var i början av läsåret med honom på ett kalas. Några av de pojkar han pratat mest om tog "ledningen" och härjade runt som små brottarkungar i början av kalaset. Föräldrarna som hade kalaset hade en tjej som verkar ganska "lillgammal" och de verkade mest chockade och visste inte vad de skulle göra/säga.

Medan tjejerna såg "skötsamma" ut och mest suckade över pojkarna. När brottleken gick överstyr så sa jag ifrån (ganska skarpt). Vår grabb (och några pojkar till) satt i soffan och fascinerades/skrattade och såg imponerade ut när brottningen pågick. Men vår kille gillar INTE såna lekar själv.

En av de värsta "bråkmakarna" (som jag ofelbart kände just då inför deras "lek" som slutade när en hoppade med knäna i ryggen på en annan och jag röt till åt dem) satt halvtimmen senare på födelsedagsbarnets rum tillsammans med 4-5 tjejer och någon till kille. Jag kikade in och såg honom, en kille som satt fascinerad och lycklig och lekte med någon Bratzdocka. Sen sprang han runt resten av tiden på kalaset med den i handen. Han satt flera gånger och studerade dockans ansikte och drog över hennes långa hår. Jag studerade det hela och lyssnade efter om något barn skulle kommentera. Inte EN enda kommentar fick han. Vilket var oerhört befriande att se!

Jag tänker att man kan inte göra mer än sitt bästa som förälder. Peppa sitt barn till att välja själv vad de gillar, men samtidigt; om de känner att de vill välja att "smälta in" mer så måste de ju få välja det också. Jag tror ändå att om mamma och pappa stärker dem i "själen" att valet FINNS så bör det ändå inuti kunna hjälpa ett barn att känna styrka och självförtroende.

Tack alla för bra svar. :bow: :love:

Jag har läst allt men inte orkat svara. Han har inte tagit upp det efter att vi pratade om det sist, och jag vill inte ta upp det igen för jag tänker att det är dumt att göra det till en större grej för honom. Men han har inte sagt något om det efteråt så jag antar att det gått bra. Jag vågar inte köpa böcker och ge till DBV, och hon är bra annars var bara i just den här detaljen jag tyckte att det kunde ha skötts annorlunda. Å andra sidan var jag inte med så jag vet inte hur hon sa eller la upp det bara vad hon sedan förmedlade till mig. Men jag vet att hon i andra fall är snabb på att hoppa in om det är någon som beter sig ojuste mot andra så det kanske bara var jag som tolkade henne fel iom att jag var ledsen själv?

Men jag tänkte kika närmare på bokförslagen och köpa hem några, det är alltid bra att ha en sådan grund. Det är sexårs i höst och jag fasar lite för vad som kan hända med stora barngrupper och få personal. Jag försöker att inte ta ut för mycket i förskott, men de är svårt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka