Att välja stallplats! Jag sliter mitt hår!

Piamaria

Trådstartare
Jaha, hästen är bestämd! Det blev en 3åring som kommer direkt från uppfödaren där den gått tillsammans med en kompis, ej i flock. den är riden o hanterad men inte i skog och mark. Nu har jag 4 stallplatser och jag är helt ambivalent! Den ena är en stor anläggning med skrittmaskin, ridhus, utebanor och lyx, halvdana ridvägar bland bilar och tåg - där blir hästen ensam i en hage tills vidare.Där finns folk hela tiden och det finns en trygg häst att rida ut med! Det är ett fantastiskt ställe men en rörig omgivning.
På nästa ställe är stallet skruttigt men välskött, där blir den också ensam i hagen en tid, ev över vintern. Det är ute på landet och något mer stillsamma ridvägar med enstaka bilar osv.Stallet är lugnt och hästarna är ute runt 6-7 timmar per dag.
Nästa ställe är också på vischan, lugna ridvägar mest grus. Där kan den få sällskap av en 13 åring i hagen men här blir jag lämnad åt mig själv. Där går hästarna ut i kolmörkret kl 5 och är ute hela dagarna. Min ridvana är stor men att rida unghäst är ju något helt annan än att sitta och piffa o puffa med en utbildad svårklasshäst och det känns liiiiite pirrigt! Nästa ställe är en liten ridskola och där är så rörigt som det är på en ridskola men folk finns ju runtomkring. Där är ridvägarna helt usla och de flesta rider på utebana och i ridtält. Vart ska jag ta vägen??? Känner mig helt vilsen i pannkakan!

Sv: Att välja stallplats! Jag sliter mitt hår!

På nästa ställe är stallet skruttigt men välskött, där blir den också ensam i hagen en tid, ev över vintern. Det är ute på landet och något mer stillsamma ridvägar med enstaka bilar osv.Stallet är lugnt och hästarna är ute runt 6-7 timmar per dag.

detta skulle jag ha valt för det passar bäst med min filosofi.

Jag hade valt de skruttiga och välskötta stället, att vara på en avancerad anläggning med bra träningsmöjligheter behöver man inte till en 3 åring än riktigt, där är mycket uteridning bra och då vill man ha bra ridvägar.

Senast ändrad av en moderator:

jag hade valt "lyxstället" lite fart och fläkt, folk hela tiden, bra miljöträning med lite tåg och annat:)

Jag hade valt lyxstallet men fol omkring dig och pållen.
Du är aldrig ensam utan kan få hjälp och support om och när det behövs.

Nej! Det är inte min filosofi så därför väljer vi att stå någon annanstans! Jag vill ha min häst i stall på natten och ute på dagen i den mån det går beroendes på väder och insekter! Jag tror dock att det kan vara bra att vänja en unghäst vid att den kan vara inne själv ibland och ibland ensam ute. Det är ju situationer som uppkommer såsmåningom vare sig vi vill eller ej när den lyckas göra sig illa! Jag kommer inte att frysa i vinter i ett utkylt stall utan fönster och jag kommer inte att stå och spola leriga ben i snålblåst och gegga! Det blir lyxstall för mig och för hästen en stor, ljus box och en bra hage! Efter en tid kan vi nog hitta en bra kompis! Tack för alla åsikter!

jag hade valt lyx stället! en unghäst mår bra av stimulans och bara man har en cool häst att rida ut mer så brukar bilar och tåg inte vara några större problem! och man vill ju kunna möta bilar och tåg med hästen eftersom man bör rida ut mycket på en unghäst för att få framåtbjudningen! så en rörig omgivning är bra men det får så klart inte bli för rörigt utan man får vänja hästen lite långsamt! :) så jag hade tagit lyx stället! Lycka till

Jag hade val stallet med bäst tider ute (dvs så mycket som möjligt) o sällskap i hagen. Så hästen inte blir ensam o mest instängd i en box. Hästar ska vara ute mycket o ha kompisar tycker jag. Lycka till oavsett vilket val du gör.
/ C

Hade valt stället där hästen får kompis i hagen och mycket utevistelse, eller letat vidare. en unghäst ska inte gå själv.

Jag skulle leta vidare efter ett ställe med bra ridvägar, hästkompis o stora hagar.

Nästa år ska den väl ridas mer o då kan man ta lyxstallet.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 459
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat